کد خبر: 343844
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
بازدید 1547
شورای شهر همدان موافق پردیس تخصصی کودک و نوجوان است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ایجاد پردیس تخصصی کودک و نوجوان پیشنهاد خوب مطرح شده از سوی مدیرکل کانون است، گفت: درخواست‌های مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در کمیسیون فرهنگی به صورت دقیق‌ بررسی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، کانون پرورش فکری به عنوان مرکز تخصصی‌ کودک و نوجوان در کشور  همیشه به دنبال ایجاد فضایی شاد و آرام همراه با ایجاد امنیت در راستای رشد و پرورش استعدادهای فرزندان این سرزمین است که البته طی مسیر و عبور از موانع برای ایجاد چنین فضایی نیازمند همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌ها و نهادها خواهد بود.

از آنجا که سال‌هاست همدان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شده است اما قدم موثر و در خور چنین عنوانی از طرف متولیان امر برداشته نشده که با توجه به ثبت جهانی هگمتانه باید تلاش‌ها و اقدامات برای تبدیل شدن همدان به شهر دوستدار کودک با شدت بیشتری صورت بگیرد.

مدیرکل کانون از ابتدای سال جاری به دنبال ایجاد یک پردیس تخصصی برای کودکان، نوجوانان و در کل خانواده‌ها بوده که این پردیس شامل همه امکانات آموزشی، علمی،تفریحی، بازی، سرگرمی و اردویی برای بچه‌ها باشد و آنها با ورود به این پردیس یک روز خاص را تجربه کنند و شیرینی حضور در آن را برای مدت‌ها فراموش نکنند. از این رو برای ایجاد این پردیس علاوه بر ارائه طرح به نمایندگان مجلس به سراغ اعضای شورای شهر رفته و در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و طرح و ایده خود را برای ایجاد پردیس کودکان و نوجوانان بیان کرد.

معصومه ابراهیمی هژیر در این دیدار با اعضا شورای شهر همدان با اشاره به پیشینه تشکیل کانون، اظهار کرد: این کانون طی 60 سال گذشته به عنوان تنها مرکز تخصصی کودک و نوجوان فعالیت دارد.

وی رسالت اصلی کانون را فعالیت در مناطق محروم و کم‌برخوردار و با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی برشمرد و گفت: از یک هزار و 100 کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فعال در کشور 44 کانون در استان همدان فعالیت دارد.

مدیرکل کانون با بیان اینکه به دنبال افزودن خانواده به سبد خدمات کانون هستیم، تصریح کرد: برنامه‌های امسال بیشتر با محوریت نوجوانان بوده و در اجرای اردوی روایت پیشرفت اولین استان کشور بودیم.

وی افزود: برنامه‌های کانون بر اساس برنامه‌ریزی برای 20 سال آینده است چرا که حوزه کودک و نوجوان از حساسیت بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها برخوردار است.

ابراهیمی‌هژیر با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر در این دوره دغدغه فرهنگی و کودکان و نوجوانان را دارند، بیان کرد: امید است تا با کمک شورا در این دوره بتوانیم گامی مؤثر در این حوزه برداریم.

وی ایجاد پردیس تخصصی کودک و نوجوان را نیاز اساسی در همدان برشمرد و یادآور شد: کودکان و نوجوانان به فضای فرهنگی نیاز دارند که به آنها محتوا ارائه دهد که با ایجاد یک پردیس تخصصی این مهم امکان‌پذیر است.

شورای شهر همدان موافق پردیس تخصصی کودک و نوجوان

مدیرکل کانون گفت: همدان به عنوان شهر دوستدار کودک باید یک سری استانداردها را داشته باشد و یکی از آنها داشتن مکانی برای تفریح و سرگرمی است که پردیس کودک و نوجوان می‌تواند یکی از آن موارد باشد که این پردیس تنها به عنوان یک محل تفریحی و بازی و سرگرمی تعریف نشده است بلکه یک محل اردویی، آموزشی، تربیتی و علمی برای کودکان و نوجوانان خواهد بود و در این محل کتابخانه، گود قصه گویی، پلانتانیوم، هیومن پارک، آسمان نما، زمین بازی و خلاقیت و...در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان این شهر مستحق داشتن بهترین فضا و مکان تفریحی هستند که باید برای آن فکری کرد، افزود: در احداث این پردیس خیلی از ادارات باید پای کار بیایند خصوص شهرداری و شورا که نقش بسیار مهمی دارند و وجود آسمان نما برای کودکان و نوجوانان بسیار جذابیت دارد که متأسفانه در شهر همدان چنین امکانی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ارائه خدمت به کودکان و نوجوانان در روستاهای دور افتاده همچنین نیازمند یک تریلی و یا اتوبوس سیار هستیم که امیدواریم شورای شهر در این خصوص نیز ما را یاری کند.

در ادامه اعضای شوار نظرات خود را بیان کردند و سپس رئیس شورای اسلامی شهر همدان خطاب به مدیرکل کانون بیان کرد: خانم ابراهیمی هژیر یک بانوی موفق و از مفاخر شهر و فرزند سردار شهید و رزمنده دفاع مقدس هستند.

محمود مسگریان با بیان اینکه ایجاد پردیس تخصصی کودک و نوجوان پیشنهاد خوب مطرح شده از سوی مدیرکل کانون است، افزود: شهرداری می‌تواند با بررسی این موضوع و در صورت وجود مورد مناسب، پیشنهادی در این خصوص ارائه دهد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری مصمم است از محل بودجه آموزش شهروندی در حوزه کودک و نوجوان نیز فعالیت‌ها و اقداماتی داشته باشد، تصریح کرد: درخواست‌های مطرح شده در کمیسیون فرهنگی به صورت دقیق‌تر بررسی خواهد شد.

شورای شهر همدان موافق پردیس تخصصی کودک و نوجوان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان با تقدیر از زحمات مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در ادامه گفت: حمایت از برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان از سیاست‌های شورای شهر و شهرداری است.

سعید شهابی نیا اظهار کرد: برنامه‌های خوبی توسط کانون اجرا شده است که برخی برنامه‌ها با همکاری‌ شهرداری و کانون بوده که می‌توان به ویژه برنامه کودکان و نوجوانان در برگزاری کنگره 8 هزار شهید استان همدان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته می‌شود که اقداماتی نیز در این راستا انجام شده، یادآور شد: در نظر گرفتن پارک‌های تخصصی کودک و نوجوان از جمله در بوستان اکباتان از این موارد بوده که مطالعات آن سال گذشته کامل شده است.

شهابی‌نیا با اشاره به حضور کودکان و نوجوانان در فرهنگسراها و استفاده آنها از امکانات برخی از این اماکن، بیان کرد: حضور این قشر موجب ایجاد شور و نشاط در فرهنگسراها می‌شود؛ به عنوان نمونه در فرهنگسرای نشاط، یکی از طبقات فرهنگسرا به کتابخانه کانون پرورش فکری و کودکان اختصاص داده شده است، که با استقبال کودکان و نوجوانان همراه است.

وی افزود: شورا در سیاست‌گذاری‌های خود به دنبال حمایت از اجرای برنامه‌های ویژه در حوزه کودک و نوجوان است، که حمایت از اجرای تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان در همدان، اجرای آموزش‌های شهروندی برای کودکان و نوجوان از جمله این اقدامات است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان در خصوص فرهنگسرای رصدخانه گفت: رصدخانه کاملا فعال بوده و از ابتدای امسال برگزاری کلاس‌های هفتگی آموزشی، برنامه ویژه رویدادهای نجومی، تشکیل جلسات هفتگی انجمن نجوم و... از جمله فعالیت‌های فرهنگسرای رصدخانه است.

وی تصریح کرد: مدارس از استقبال‌کنندگان جدی برنامه‌های رصدخانه هستند که در صورت بروزرسانی بخش آسمان‌نما استقبال به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

شورای شهر همدان موافق پردیس تخصصی کودک و نوجوان

خانواده‌محوری در برنامه‌های کودکان و نوجوانان مدنظر باشد

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه جایگاه مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ساختار فرهنگی و اداری کشور برجسته نبوده است، ادامه داد: این مهم باید مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی اظهار کرد: باید بازدیدی از اقدامات خوب برخی استان‌ها در این حوزه به صورت مشترک توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده و با تطبیق این اقدامات با شرایط شهر در صورت امکان بومی‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌محوری در برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، گفت: نباید این قشر را جدا از خانواده ببینیم و در پارک‌ها نیز باید اینگونه باشد و فضای تفریحی پارک‌ها با محوریت خانواده باشد.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان بیان کرد: متأسفانه فضای پارک‌ها برای استفاده کودکان و نوجوانان را به‌روزرسانی نکرده‌ایم و فضای بازی‌ها بسیار قدیمی است.

صفری‌افلاکی با تأکید بر اینکه باید بازی‌ها و ورزش‌های تربیت‌کننده در بوستان‌ها طراحی شود، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید به ویژه در حوزه بازی‌های فکری، بومی، سنتی و محلی طرح ارائه داده و مربی تربیت کند.

وی ادامه داد: اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازی‌های بومی و ایرانی و بازی‌های ساده و ارزان را احصا کرده و مربیان بسیاری در این راستا تربیت کند، شهرداری آماده در اختیار قرار دادن تمام پارک‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر بوده و پرداخت حق‌الزحمه مربیان را دارد.

شورای شهر همدان موافق پردیس تخصصی کودک و نوجوان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ظرفیت فرهنگسراها استفاده کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان نیز گفت: بخش خصوصی دغدغه‌مند در موضوع ایجاد پردیس کودک و نوجوان با همکاری دولت و شهرداری ورود کند.

اکبر کاوسی‌امید با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند از ظرفیت فرهنگسراهای موجود در سطح شهر استفاده کند، تصریح کرد: در مناطق دارای خلاء مکانی برای ارائه خدمت، کانون همچنین می‌تواند از ظرفیت شیفت بعدازظهر مدارس بهره ببرد.

وی در خصوص درخواست بازسازی ساختمان کانون در منطقه شهرک مدرس نیز یادآور شد: به منظور انجام این پروژه باید بخش خصوصی دغدغه‌مند در این حوزه را وارد کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =