تجربه زیسته نویسنده باعث باورپذیری اثر می‌شود

عباس قدیرمحسنی در نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: استفاده از تجربه زیسته توسط نویسنده باعث باورپذیری اثر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سی و نهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور عباس قدیرمحسنی نویسنده‌ی حوزه کودک و نوجوان، کبری بابایی مسئول امور کودک و نوجوان خانه کتاب و ادبیات ایران و داریوش علومی معاون فرهنگی اداره کل کانون استان اردبیل برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این نشست که عصر روز دوشنبه ۲۹ مردادماه سال ۱۴۰۳ در محل اداره کل کانون استان تشکیل شد، قدیرمحسنی به ساده‌ترین راه برای نگارش نقد اشاره کرد و گفت: برای شروع نقد یک کار، اثر را خلاصه کنید و وقتی داستان را درآوردید، ببینید کجای آن برایتان مبهم است؛ درواقع کجای کار باورپذیرتر است و کجا باورپذیر نیست، شخصیت چگونه معرفی‌شده است و پس‌ازآن، دیگر عناصر را بررسی می‌کنید.

نویسنده‌ی کتاب شب و چهل و یکم در ادامه‌ی صحبت‌های خود تجربه زیسته‌ی یک نویسنده را در خلق اثر مهم برشمرد و گفت: بهتر است یک نویسنده از تجربه زیسته خودش بنویسید چراکه این کار باعث باورپذیری اثر می‌شود.

وی افزود: تجربه‌ی زیسته‌ی خواننده و نویسنده، می‌تواند به درک بیشتر و هم‌ذات‌پنداری با داستان کمک کند. همین امر راه را برای نقد خواننده هموار می‌کند.

تجربه زیسته نویسنده باعث باورپذیری اثر می‌شود

قدیرمحسنی با بیان اینکه اطراف شما پر از اتفاقاتی است که می‌تواند ماجراهای جالبی بسازد، تصریح کرد: نویسندگان بزرگ‌سالی که برای نوجوانان می‌نویسند دنبال ایده‌هایی هستند که کنار شما و در زندگی نوجوانی شما است.

این نویسنده‌ی‌ کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: باید قدر این تجربه‌های زیسته‌تان را بدانید و آن‌ها را با بکار گرفتن در داستان‌هایتان ماندگار کنید؛ آن‌وقت خواهید دید که چقدر نوشتن لذت‌بخش‌تر و خلاقانه‌تر می‌شود.

وی افزود: اگر ایده‌ای را کار می‌کنید که تجربه زیستی شما نیست باید به منابع رجوع کنید؛ به فیلم‌ها و کتاب‌ها، یعنی از تجربیات دیگران استفاده کنید.

کبری بابایی شاعر و مسئول بخش کودک و نوجوان خانه کتاب و ادبیات ایران نیز با تأکید به اهمیت و جایگاه زبان در داستان، گفت: باید دید زبان یک اثر یکدست است یا نه؛ یعنی نیاز داستان است که جاهایی زبان شاعرانه باشد یا نه.

وی خاطرنشان کرد: گاهی نگاه شاعرانه نویسنده باعث می‌شود جرقه‌های کوچکی که در زبان روشن و شفاف است، در اثر گم شود.

بابایی در ادامه به اثر ندا خوش‌افکار عضو این انجمن اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی فضایی که نویسنده می‌سازد حال و هوای شخصیت داستان را نشان می‌دهد و نیازی به بیان مستقیم و با زبانی شاعرانه که با اثر سنخیت ندارد، نیست.

گفتنی است در ادامه این نشست، آثار آناهیتا قدرتی، ندا خوش افکار و سحر بابایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و عباس قدیرمحسنی نمونه آثاری از نقد فیلم‌ها و داستان‌ها را برای مطالعه اعضای انجمن معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =