ویژگی‌های شعر عاشورایی در سی و یکمین نشست شاعران نوجوان کانون استان اردبیل بررسی شد

در سی و یکمین نشست اعضای انجمن شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ویژگی‌های شعر عاشورایی با حضور شهاب‌الدین وطن‌دوست شاعر و مدرس دانشگاه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد، شهاب‌الدین وطن‌دوست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع شاعران نوجوان کانون پرورش را محلی برای کشف و پرورش استعداد ادبی اعضا عنوان برشمرد و گفت: شما آینده‌سازان شعر استان هستید و این در سایه تجربه و تلاش مربیان و استادان شماست.

وی در ادامه به شعر آیینی و عاشورایی اشاره کرد و گفت: در تقسیم‌بندی موضوعی ما شعر آیینی و عاشورایی را داریم که در رابطه با اعتقادات، باورها و ویژگی‌های دینی و مذهبی ماست و در این زمینه آثار فاخری وجود دارد.

ویژگی‌های شعر عاشورایی در سی و یکمین نشست شاعران نوجوان کانون استان اردبیل بررسی شد

وطن‌دوست تصریح کرد: اشعار آیینی محدود به کشور ما نیست بلکه در ادبیات برون‌مرزی هم شعر آیینی متناسب با ادیان و مذاهب مختلف سروده شده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ادبیات آیینی پس از ظهور اسلام رنگ و بوی مذهبی پیدا کرد، اظهار داشت: این نوع ادبیات خدامحور بوده و از ائمه و معصومین در آن گفته شده است که از بین موضوعات مطرح در این حوزه، محتواهایی در خصوص نهضت عاشورایی بیشتر جلوه کرده است.

وی در ادامه زبان را یکی از تفاوت‌های شعر عاشورایی با مرثیه برشمرد و گفت: اشعار مرثیه‌ای، مراثی و مدایح ائمه اطهار است که بکا و سینه‌زنی و زبان حال دارد درحالی‌که در شعر عمومی فاخر ما تصاویر و آرایه داریم، شعریت کلام برجسته است و مخاطبان خاص خودش را دارد.

ویژگی‌های شعر عاشورایی در سی و یکمین نشست شاعران نوجوان کانون استان اردبیل بررسی شد

 در این نشست آثار محنا مصدق، زهرا ناصری و فاطمه حسین پور و اسما عالی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و اثر خوانی شاعران نوجوان و میهمان برنامه از برنامه‌های جنبی نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =