عمان سامانی حماسه سرای واقعه عاشورا بود

در ویژه برنامه‌ی بزرگداشت عمان سامانی که به میزبانی کانون پرورش فکری سامان برگزار گردید، بر اشعار این شاعر بلند آوازه در مورد حضرت امام حسین علیه‌السلام تاکید و اشعار آن شاعر در مورد سیدالشهدا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، ویژه‌برنامه‌ی بزرگداشت عمان سامانی با بررسی اشعار آن شاعر در مورد واقعه عاشورا و حضرت سیدالشهدا، روز پنجشنبه یکم شهریور ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری سامان برگزار شد.

مسئول کانون سامان به حضور کودکان و نوجوانان و میهمانان دعوت شده اشاره کرد و گفت: در این برنامه که معاون فرمانداری و سرپرست بخشداری سامان و معاون و کارشناس فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری همراه با اعضا و تعدادی والدین حضور داشتند، اعضای کانون و کانون‌یاران، به اجرای برنامه پرداختند.

ژیلا مهندس گفت: بزرگداشت عمان سامانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سامان، فرصتی ارزشمند برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با یکی از بزرگترین شاعران و اندیشمندان تاریخ ادب فارسی است. وی در ادامه گفت: عمان سامانی با آثارش که درون مایه‌هایی از عشق، آزادی و انسانیت را در خود جای داده می‌تواند به عنوان یک الگوی معنوی و فرهنگی برای نسل کودک و نوجوان مطرح شود ولی به دلیل بار بالای معنوی اشعار عمان، می‌باید با زبان ساده‌تر به نوجوانان بازگو شود تا آنها هم درک درستی از اشعار عمان داشته باشند.

مسئول مرکز سامان گفت: در این مراسم تلاش بر این است تا اشعار و آموزه‌های آن شاعر بلندآوازه، به شیوه‌ی خلاقانه و جذاب برای کودکان و نوجوانان ارائه شود و اشعار ویژه‌ی واقعه‌ی عاشورا و مدح و ثنای حضرت سیدالشهدا برای کودکان و نوجوانان با زبانی ساده ارائه شود.

شروع برنامه با تلاوت قرآن مجید با اجرای یکی از اعضای کانون سامان و سرود ملی همراه بود و سپس معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از اجرای چنین برنامه‎‌هایی گفت: عمان سامانی، شاعر بسیار معروف و بلندآوازه‌ای‌ است، چنانکه مقام معظم رهبری در سفر به استان چهارمحال و بختیاری از این شاعر یاد کردند و فرمودند "من قبل از اینکه این استان را بشناسم و سامان را بشناسم، عمان سامانی و دهقان سامانی را می‌شناختم".

زهرا بابادی در مورد برگزاری چنینی برنامه‎‌هایی گفت: این برنامه‌ها در کودک و نوجوان امروزی ایجاد شور و شوق مذهبی و دینداری میکند و ما وظیفه داریم بر علیه رسانه‌های مخرب دیجیتال که به اعتقادات و باورهای دینی ما یورش می‌برد، با معرفی چنین بزرگان و مفاخری چون عمان سامانی، گذشته‌ی ناب و ارزشمند عرفانی و اعتقادی منطقه‌ی خود را بازگو کنیم تا مخاطبین‌مان که همانا کودکان و نوجوانان هستند، به آن پایبند شده و بر راه راست ثابت قدم باشند.

بعد از اجرای نمایشنامه‌خوانی اعضای مرکز که در مورد حضرت رقیه (س) خوانده شد، معاون فرماندار و سرپرست بخشداری سامان با حاضرین صحبت کرد.

حجت‌الله ریاحی در مورد یکی از اشعار عمان سامانی با کودکان و نوجوانان صحبت کرد و گفت: عمان سامانی بر خلاف شاعران دیگر در مورد واقعه‌ی کربلا به مرثیه و عزاداری و مویه نپرداخته، بلکه با یک بیان حماسی، از حماسه آفرینی حضرت سیدالشهدا و یارانش به تعریف و تمجید پرداخته و مبارزه حق علیه باطل را در صحرای کربلا، به یک سیر و سلوک و رسیدن به معبود تشبیه کرده است.

در ادامه، اعضای مرکز به اجرای قسمتی از تعزیه‌ی شهادت امام حسین(ع) پرداختند و پایان بخش برنامه هم، پرده‌خوانی مصائب اولاد امام حسین(ع) بود که توسط ژیلا مهدس، مسئول کانون سامان اجرا شد.

عمان سامانی حماسه سرای واقعه عاشورا بود

عمان سامانی حماسه سرای واقعه عاشورا بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =