مساله فلسطین فرصتی برای حمایت جهانی از کودکان و نوجوانان است

مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری در وبینار کودک و نوجوان رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، بر ارتباط مستمر میان کانون و رایزن‌های فرهنگی کشورها تأکید داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری در این وبینار که با حضور مدیرعامل کانون و ۵۹ رایزن فرهنگی ایران برگزار شد، بیان کرد: با بهره‌گیری از امر ارتباطات و تعامل و به اشتراک‌گذاری تجربه‌های کشورها و اتخاذ رویکردی فعالانه و نه صرفا ترویجی و چه بسا تبیینی و از طرفی بهره‌گیری از دیپلماسی نخبگانی می‌توان اعتلای نام ایران اسلامی را در میان کشورهای جهان به‌ویژه آزادی‌خواه و عدالت محور دو چندان کند.

وی دنیای امروز را با اثرگذاری شدید فضای رسانه، دنیای هجمه اطلاعات، غرق‌شدن در سطحی‌نگری و لذت‌گرایی توصیف کرد شکسته شدن مرز، سنت، آداب و رسوم، اثرگذاری جدی بر مولفه‌های شناختی و حتی ناخودآگاه مردم جهان به‌ویژه کودک و نوجوان با استفاده از جاذبه‌های بصری و البته عبور از اخلاقیات، حقوق اولیه بشری همچون حق زیست، ارزش‌های انسانی و نگاه توحیدی بشریت را به نابودی کشانده است.

ابراهیمی ادامه داد: امروز من و شما باید با پیش‌بری یک نهضت جهانی و برآمده از ارزش‌های فطری تمام مردم کشورهای جهان و ارایه برنامه راهبردی و همچنین عملیاتی ویژه به سمت اصلاح این تصویر ذهنی برویم. به نظر، راهبردی‌ترین تصمیمی که امروز من و شما باید با هم عهد ببندیم سرمایه‌گذاری بر ذهن کودک و نوجوان جهان است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با بیان این‌که معصوم‌ترین انسان‌های روی کره زمین امروز به دست پست‌ترین انسان‌های روی زمین در حال پرواز به سوی خدا هستند و ما شاهد به‌پاخیزی و قیام مردم جهان در برابر این ظلم هستیم. ما باید با بسترهای لازم برای کنش‌گری آگاهانه و اختیاری کودکان و نوجوانان جهان را فراهم سازیم و رفیع‌ترین پیام‌های فطری را با زبان فرهنگ، ادب و هنر به ایشان انتقال دهیم.

مساله فلسطین فرصتی برای حمایت جهانی از کودکان و نوجوانان است

وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تجربه ۶۰ ساله خود و با بهره‌گیری از زبان فرهنگ، ادب و هنر تلاش می‌کند تا اعتبار ملی و بین‌المللی خود را برای فراهم‌سازی این مهم به‌کار بگیرد و با مشارکت همه دلسوزان و دغدغه‌مندان جهان، زمینه عدالت‌محوری را در پهنای جهان گسترش دهد. بنابراین از همه شما سرپنجه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تقاضا می‌کنم زمینه کنش‌گری مضاعف علاقه‌مندان به این ماموریت متعالی را بیش از پیش فراهم سازید.

ابراهیمی با اشاره به برگزاری پویش بین‌المللی «به سمت قبله» اظهار کرد: در حال حاضر پویش «به سمت قبله» طراحی شده و بنا دارد از ظرفیت اربعین در امتداد قیام حسینی حداکثر استفاده را کند و با ایجاد اتحادیه کودک و نوجوان جهانی به راهبری این حرکت بزرگ عظیم بین‌المللی بپردازد. این مهم در گروی بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های تربیتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر مربیان خود و برنامه‌های متنوع تربیتی، آماده اجرای آن است.

وی افزود: مسأله فلسطین موضوع اول جهان اسلام است. حل مسأله فلسطین امروز در گروی ایجاد یک جبهه همه‌جانبه در عرصه بین‌الملل است این جبهه وابستگی زیادی به حرکت‌های رسانه‌ای و فراملی دارد.

مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون عنوان کرد: از سوی دیگر مسأله کودک و نوجوان و ظلم به این قشر یکی از مسائلی است که می‌تواند جبهه بین‌المللی را علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کند. اتفاق‌های اخیر در غزه نشان داد که نفوس بیدار مردم در مشاهده ظلم به کودکان نوجوانان و زنان می‌تواند به بیداری انسانی در اقصی نقاط دنیا منتهی شود که نمونه‌های آن را در بیداری دانشجویان و جوانان در کشورهای مختلف شاهد بودیم.

ابراهیمی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این اعتقاد است که توجه به مساله فلسطین به عنوان یکی از اولویت‌های تربیت حماسی و اجتماعی این قشر محسوب می‌شود. برهمین اساس تلاش کرده است تا به کنش‌گری در حوزه فلسطین و احقاق حقوق مردم آن با محوریت کودک و نوجوان بپردازد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مبتنی بر شعار نوجوان‌محوری و ایجاد بستر برای کنش‌گری نوجوانان مسأله دیگری که امروز در سیاست‌های کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد توجه است عرصه فعالیت برای موضوع فلسطین یک فرصت بهینه و هدایتگر به حساب می‌آید.

مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون بیان کرد: همچنین این مسأله می‌تواند به تعالی افق فکری و حرکتی نوجوانان منتهی شود چرا که نگاه فراملی به‌ویژه در قرن حاضر که نظم نوین جهانی در سایه قدرت رسانه شکل گرفته است می‌تواند راه‌گشای تربیت صحیح و مبتنی بر اقتضائات زمان به حساب آید.

ابراهیمی افزود: علاوه بر این رسالت بزرگ کانون پرورش فکری در عرصه روابط بین‌الملل لزوم شکل‌دهی به یک شبکه سراسری از نوجوانان و کنش‌گران رسانه‌ای در عرصه بین‌الملل خود مسأله دیگری است که از اهمیتی ویژه برخوردار است. کانون پرورش فکری در برش بین‌المللی خود معتقد است حمایت از کودک و نوجوان گرچه موضوعی فراتر از فلسطین محسوب می‌شود لیکن می‌توان از شرایط ایجاد شده حداکثر استفاده را برای ایجاد این شبکه بین‌المللی داشت.

مساله فلسطین فرصتی برای حمایت جهانی از کودکان و نوجوانان است

وی در ادامه به بیان چند پیشنهاد پرداخت: در همین راستا پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود تا ظرفیت‌سازی لازم برای رسیدن به اهداف فرهنگی و تربیتی ایجاد شود: شناسایی کنشگران و فعالان نوجوان در حوزه فلسطین، شناسایی کنشگران رسانه‌ای نوجوان جهت قرار گرفتن در پویش «به سمت قبله»، ایجاد هژمونی رسانه‌ای مبتنی بر حمایت و احقاق حقوق کودکان و نوجوانان به ویژه در مسأله غزه و فلسطین، همراه‌سازی رسانه‌های بین‌المللی در بازتاب‌دهی پویش «به سمت قبله»، هماهنگی و همراهی در خصوص حضور نوجوانان در اجتماع نهایی پویش «به سمت قبله»، معرفی کانون پرورش فکری به عنوان نهادی تخصصی در حوزه کودک و نوجوان که رسالت تربیت نسل کودک و نوجوان دارد به سازمان‌های همسو در دیگر کشورها، اطلاع‌رسانی حداکثری پویش «به سمت قبله»، شناسایی و معرفی فرصت‌های بین‌المللی برای حضور کانون پرورش فکری و تقویت شبکه کودک و نوجوان در عرصه بین‌الملل، معرفی شخصیت‌های اثرگذار در کشورهای تابعه در راستای مهارت‌افزایی و حساسیت بخشی به قشر کودک و نوجوان و مربیان در موضوع حمایت از حقوق کودک و نوجوان و معرفی تولیدات فرهنگی و هنری در موضوع فلسطین و حمایت از حقوق کودک و نوجوان همچنین موسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد  فعال در این حوزه.

سمیه‌سادات ابراهیمی در پایان گفت: ارتباط مستمر و وثیق میان کانون پرورش فکری و رایزن‌های فرهنگی کشورها ضرورتی انکارناپذیر برای تربیت نسل آینده در ایران و جهان محسوب می‌شود. امیدواریم این نشست سرآغاز یک رویداد موثر در حوزه کودک و نوجوان باشد.

این وبینار با موضوع کودک و نوجوان و با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری و ۵۹ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف، روز ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =