برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور حسین نیک و نوجوانان نوقلم

نشست انجمن ادبی «دوپنجره» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با حضور مسوولان و اعضای نوقلم این مجموعه فرهنگی در رشت برگزارشد.

به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون گیلان، این نشست با هدف فراهم‌سازی بسترهای مناسب به‌منظور هم‌نشینی اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با فعالان عرصه ادب و بهره‌گیری از راهنمایی‌های آنان در مسیر استمرار فعالیت‌های ادبی برگزارشد.

حسین‌نیک، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی نیز میهمان این برنامه بود و به نقش مربیان کانون پرورش فکری رشد و شکوفایی استعدادهای اعضای کودک و نوجوان اشاره‌کرد.

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور حسین نیک و نوجوانان نوقلم

وی که پیشینه عضویت در مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان را درکارنامه‌دارد، به مرور خاطره‌های شیرین حضور در این مجموعه و روزهای همراهی با مربیان کانون پرداخت و از نقش‌آفرینی آنان در کشف استعداد و تشویق برای ورود به عرصه ادبیات قدردانی‌کرد.

نیک در ادامه، خوانش اثر و نقد و بررسی آثار اعضای به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون را در دستورکار قرارداد  و در ارتباط با مفاهیمی چون زبان، مضمون و اندیشه در خلق اثر برای حاضران سخن‌گفت.

برگزیده چندین دوره از مهرواره‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین، بر ضرورت سلاست و روانی فضای قصه برای هم‌سفری و همراه‌سازی مخاطب تاکیدکرد و با بیان‌این که در سرایش شعر، توجه به تشبیه، استعاره و دیگر صنایع ادبی دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح‌کرد: قلم و دفتر، ابزاری ساده و در دسترس به‌شمارمی‌رود و هنر شاعر و نویسنده، بهره‌گیری از ظرافت‌های ادبی برای ثبت و ضبط آثار فاخر با این ابزار است.

او در همین زمینه از تفاوت‌های یک اثر مجله‌ای با داستان سخن‌به‌میان‌آورد و بر لزوم توجه به شاخصه‌های زبانی این دو گونه اثر تاکیدکرد.

این فعال عرصه ادبیات درپایان صحبت‌های خود، توصیه‌ای به اعضای نوقلم کانون داشت و گفت: بسیار مطالعه‌کرده و با استفاده از تجربه‌های حسی خود بنویسید.

مدیرکل کانون گیلان نیز در این هم‌نشینی ادبی، ضمن قدردانی از حضور میهمان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه، به اهمیت و مانایی برگزاری این نشست‌ها اشاره و فعالیت‌های مربیان کانون را حرکتی در مسیر غنی‌سازی فعالیت‌های ادبی و گامی درجهت تربیت شاعران و نویسندگان فرداهای ایران اسلامی دانست.

سیدجلیل میرعظیمی در همین‌ارتباط، به تشکیل باشگاه‌های ادبی شعر(قاف) و داستان(سیمرغ) کانون پرورش فکری در سطح کشور پرداخت و با بیان‌این‌که این مهم نقش به‌سزایی در استعدادیابی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون و دانش‌آموزان مدارس دارد، اظهارکرد: ضروری است با تشکیل باشگاه‌های قاف و سیمرغ استانی، نسبت به کشف و پرورش استعدادهای ادبی آینده‌سازان اقدام‌کنیم.

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور حسین نیک و نوجوانان نوقلم

پایان‌بخش این نشست که روز چهارشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۳ در محل‌گردهم‌آیی‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت، طرح پرسش از سوی نوقلمان نوجوان و پاسخ‌گویی میهمان برنامه‌بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =