نشست تخصصی «چگونه نوجوان کربلایی داشته باشیم؟» برگزار شد

نشست تخصصی «چگونه نوجوان کربلایی داشته باشیم؟» ویژه مربیان مراکز کانون پرورش فکری به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که ویژه مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کانون خراسان رضوی برگزار شد، میثم سالمی دکترای فقه و حقوق ضمن اشاره به حضور سه گروه در کربلا گفت: در عاشورا امام حسین(ع) و یارانش در یک سو، یزیدیان در یک سو و اهالی تپه ندبه در سوی دیگر بودند. اهالی تپه ندبه آنهایی بودند که برای امام حسین(ع) گریه و زاری می‌کردند ولی وقتی حضرت علی اصغر(ع) را روی نیزه دیدند، فقط اشک ریختند و به امام حسین(ع) نه گفتند و به کمک مظلوم نرفتند، این گروه چند برابر لشکر یزید بودند، این موضوع مهم روزگار ماست. این گروه که بودند و چه اندیشیدند از سوال‌هایی مهمی است که باید به دنبال آن باشیم.

وی افزود: نوجوان کربلایی محصول یک خانواده کربلایی است. طبق آیه‌های قرآن یا زندگی ما یک حیات طیبه است یا حیات خبیثه. ما از درخت پلید و خبیث، توقع میوه خوب نداریم

سالمی با اشاره به منابع تاریخی گفت: بین شهدای کربلا ۸ شهید زیر ۱۸ سال داشتیم و ۲۰ شهید بین ۱۸ تا ۴۰ سال، از جمله حضرت ابوالفضل(ع) که حدود ۳۴ سال سن داشتند. باید از خود بپرسیم که چه کنیم تا حضرت عباس(ع) الگو شود. نوجوان کربلایی نیاز به مربی کربلایی دارد. تا زمانیکه پدر، مادر، مربی و کسانی که کار پرورشی و تربیتی انجام می‌دهند خود را اصلاح نکنند انتقال آموزه‌ها سخت و دشوار خواهد بود.

وی با تأکید بر گام‌های عملی دستیابی به سبک زندگی کربلایی عنوان کرد: باید به فرزندان‌مان بیاموزیم که ظلم نکنند، ظلم‌پذیر هم نباشند، مدافع مظلوم باشند، نباید اجازه دهیم نوجوان ناامید شود

سالمی در ادامه بیان کرد: برای تربیت نوجوان کربلایی لازم است این موارد را عملی کنید: مهارت‌های لازم و شناخت کافی نسبت به نسل کنونی نوجوان‌ها و جوان‌های نسل Z کسب کنیم. قدرشناسی را باید ابتدا در خودمان و سپس در نسل‌مان پرورش دهیم. ادب و تواضع اجرا کنیم و به فرزندانمان آموزش دهیم. احترام گذاشتن را باید در خودمان و نوجوان‌مان پرورش دهیم. فرهنگ ایثار، گذشت و نیکوکاری را هم در خودمان و هم در نوجوان خود رشد دهیم. جهان‌بینی صحیح و ایمان درست را به فرزندان‌مان آموزش دهیم. داشتن فعالیت بدنی و تغذیه درست و بازی‌ها را به آن‌ها آموزش دهیم و موضوع آخر آموزش پایداری و استقامت در مسیر حق است.

نشست تخصصی «چگونه نوجوان کربلایی داشته باشیم؟» از سوی اداره کل آموزش و پژوهش و ستاد اربعین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۷ شهریور ۱۴۰۳ در کانون خراسان رضوی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =