نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بستر فضای‌مجازی برگزارشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون گیلان، نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، عصر روز یکشنبه، ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در بستر فضای مجازی برگزارشد.

قصه‌گویی، مادر فعالیت‌های کانون است

مدیرکل کانون استان گیلان سخنان خود در این نشست مجازی، را با خاطرنشان‌کردن روند روبه‌رشد برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سال‌گذشته آغازکرد گفت: طی برگزاری جشنواره بیست‌وپنجم، شاهد هنرنمایی قصه‌گویان گیلانی‌ و به‌ساحل موفقیت‌رسیدن این رویداد بین‌المللی در استان بودیم.

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

 سیدجلیل‌میرعظیمی این موفقیت را ثمره هم‌گامی مسوولان ستادی و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تعامل سازنده با مجموعه‌های فرهنگی دانست و بر ضرورت افزایش گستره تلاش‌ها و فعالیت‌ها طی سال‌جاری تاکیدکرد.

این‌مدیرفرهنگی در ادامه به تشریح محورهای موضوعی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و تفاوت‌های آن نسبت به جشنواره بیست‌وپنجم پرداخت و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های سفیران فرهنگی، خبرنگاران نوجوان، کانون‌یاران و اعضای شورای نوجوان و خانواده کانون پرورش فکری استان را برای پیش‌برد برنامه‌ها خواستارشد.

او همراه‌سازی دستگاه‌های فرهنگی، مقام‌های عالی استان و شهرستان و اطلاع‌رسانی مناسب را گامی در جهت جریان‌سازی و ایجاد موج‌های مثبت فرهنگی دانست و گفت: این جشنواره، با اهداف مختلفی برگزارمی‌شود و در این میان به‌دنبال‌عمومی‌سازی قصه و قصه‌گویی هستیم.

وی در همین‌حال، قصه‌گویی تمامی کارکنان کانون و تشویق کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها را ضروری ارزیابی‌کرد و با اشاره به شرکت ۱۰۰ هنرمند قصه‌گو در جشنواره بیست‌وپنجم افزود: امیدواریم که شاهد رشد کمی و کیفی محسوسی طی سال جاری باشیم.

سیدجلیل میرعظیمی تصریح‌کرد: قصه‌گویی مادر فعالیت‌های کانون و حاوی پیام‌های مهم اثرگذاری است که می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته‌باشد.

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

 توجه هم‌زمان به قصه‌های نوآورانه در راستای اجرای قصه‌های کلاسیک و آیینی‌سنتی برای بازگوکردن رویدادهای جامعه امروز، لزوم برگزاری جلسه‌های هماهنگی هفتگی  در مراکز و ضرورت فراهم‌سازی زمینه‌های تجلیل از قصه‌گویان برگزیده در شهرستان‌ها، ازدیگر موضوع‌هایی بود که موردتاکیدمدیرکل کانون استان گیلان قرارگرفت.

میرعظیمی درپایان با اشاره به پیشینه استان گیلان در عرصه قصه و قصه‌گویی ابرازامیدواری‌کرد تا جایگاه کانون پرورش فکری به‌عنوان مجموعه متولی این حوزه ارتقا یافته و عرصه‌های افزون‌تری برای بهره‌گیری جامعه از تجربه و توان‌مندی مربیان قصه‌گوی کانون فراهم‌شود.

کارشناس مسوول فرهنگی کانون پرورش فکری گیلان نیز صحبت‌های خود در این نشست برخط را با اشاره به پیشینه استان گیلان در زمینه قصه‌گویی آغازکرد و با  قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره طی سال‌های اخیر گفت: جشنواره قصه‌گویی فرصت مناسبی برای درخشش مسوولان، مربیان و اعضای کانون استان است.

اکرم‌السادات حسینی برهمین اساس نیز از انتظار مسوولان برای حضور موثر مربیان در راستای توان‌مندسازی اعضا و تشویق آنان برای شرکت در این جشنواره صحبت‌کرد و افزود: لازم‌است مربیان کانون، همراهی با این این حرکت بین‌المللی را تکلیف دانسته و نقش سازنده‌ای در بهره‌مندی و بهره‌مندسازی مخاطبان از این ابزار مهم تربیتی داشته‌باشند.

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

حسینی در همین‌حال از ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب و جلب مشارکت‌ها سخن‌گفت و اظهارکرد: فراهم‌سازی بسترهای لازم برای شرکت سالمندان، پدربزررگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌تواند به ایجاد پیوندهای میان‌نسلی کمک‌کند.

اشاره به سفر تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به استان گیلان و  لزوم استفاده  تبلیغی مناسب از این حرکت فرهنگی‌هنری، از دیگر مواردی‌بود که در سخنان اکرم‌السادات حسینی به‌آن پرداخته‌شد.

کارشناس فرهنگی و مسوول دبیرخانه استانی جشنواره قصه‌گویی در گیلان نیز به تشریح روند برگزاری و رویکرد جشنواره بیست‌وششم پرداخت.

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

الهام کمال‌پور، رویکرد تازه جشنواره‌ قصه‌گویی کانون را عمومی‌سازی عنوان‌کرد و گفت: و طی سال‌های اخیر، توجه ویژه به ترویج قصه‌گویی صورت‌گرفته و در سایه تعامل با دستگاه‌های فرهنگی، خانواده‌ها و اعضا، شاهد استقبال افزون‌تر جامعه از این رویداد فرهنگی هستیم.

کمال‌پور در ادامه به محورهای ۱۲ گانه جشنواره بیست‌وششم با شعار«راز قصه‌ها ساز زندگی‌است» اشاره و قصه‌گویی سنتی‌کلاسیک، مدرن و نوآورانه، آیینی‌سنتی، منظوم، دینی، محیطی، مینی‌مال، علمی، قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران، پادکست‌ قصه‌گویی، ۹۰‌ ثانیه‌ای و زبان اشاره را از جمله این محورها اعلام‌کرد.

وی در این میان به پرسش‌های کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی پاسخ‌گفت و درارتباط با شیوه‌های هنرنمایی در بخش‌های مختلف جشنواره، مطالبی ارایه‌کرد.

شایان‌ذکر است، مرحله استانی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گیلان در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ آبان سال ۱۴۰۳ برگزارمی‌شود. 

نشست تبیینی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =