قصه‌گویی باعث صلح و دوستی می‌شود

در گفتگوی خبرنگار نوجوان کانون با اساتید کارگاه آموزش فنون و مهارت‌های قصه‌گویی، که از ۶ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳ برگزار گردید، قمر غلامیان و آسیه رحمتی از اهداف این دوره و فوائد فراگیری فنون قصه‌گویی با مخاطبان کانون صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار کانون‌یار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، در دوره‌ی سه روزه‌ی آموزش فنون و مهارت‌های قصه‌گویی که در تاریخ ۶ تا ۸ شهریور ۱۴۰۳ در محل آموزشگاه نمونه‌ی پژوهش شهرکرد برگزار شد، اساتید این دوره بر اهمیت قصه و قصه‌گویی و نقش آن بر کودکان و نوجوانان تاکید کردند.

در ابتدا آسیه رحمتی در جواب به این سوال که نقش قصه‌گویی در افکار کودکان و نوجوانان چیست، گفت: در تمامی سنوات گذشته ثابت شده که قصه‌گویی نقش بسیار ارزشمند و بالایی در افکار عامه و مخصوصا کودکان و نوجوانان داشته است و در تمامی متون کهن و در تمام جوامع کل دنیا این نقش بصورت پررنگ خود را نشان داده و در تربیت نسل‌های آینده تاثیر بسیار ارزشمندی داشته است.

آسیه رحمتی گفت: قصه گویی، چنان نقش پررنگ و اساسی دارد که اگر درست بیان شود باعث میشود صلح دوستی جایگزین دشمنی شود.
وی ادامه داد: این دوره برای مربیان، نوجوانان، معلمان آموزش و پرورش و تمامی علاقه‌مندان به فراگیری هنر قصه‌گویی است. رحمتی به استقبال بسیار خوب از این دوره اشاره کرد و گفت: در این دوره، نوجوانان با هنر قصه‌گویی آشنا می‌شوند و مربیان با توجه به آموزش‌هایی که می‌بینند می‌توانند از این آموزش‌ها برای شرکت در جشنواره‌ها و حتی آموزش به اعضای کانون استفاده کنند.
رحمتی در ادامه بیان کرد:توصیه‌ی من به خانواده‌ها این است که در مناسبت‌ها و به بهانه‌های مختلف مانند؛ شب یلدا، شب عید نوروز و بسیاری از مناسبت‌هایی که وجود دارد، فرهنگ قصه‌گوی را احیا کنند و هنر مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها را برای نسل جدید احیا کنند و برای فرزندان‌شان قصه بگویند تا این هنر زیبا حفظ بشود.

آسیه رحمتی در مورد قصه‌گویان استان چهارمحال و بختیاری گفت: در تمام جشنواره‌هایی که من حضور داشتم، همیشه قصه‌گویان استان چهارمحال و بختیاری از تمامی بخش‌های اعضا، مربیان و بخش آزاد، حضور پر رنگ داشته و در بسیاری از موارد موفق به کسب رتبه هم شده‌اند ولی در سالیان گذشته به خاطر مسائل مختلف از جمله کرونا و... شاهد کم شدن کیفیت قصه‌ها شده بودیم که متاسفانه این مشکل در تمامی قصه‌گویان کشور نیز مشهود بوده است. وی در انتهای صحبت‌هایش گفت: امیدوارم با استعداد و توانی که در قصه‌گویان چهارمحال و بختیاری سراغ دارم، شاهد درخشش آنان بر روی صحنه‌های کشوری و بین‌المللی باشم.
در ادامه به سراغ قمر غلامیان یکی دیگر از اساتید و قصه‌گویان بین‌المللی کشور رفتیم و از او در مورد قصه‌گویی در میان نوجوانان پرسیدیم.

قمر غلامیان، کودکان و نوجوانان حاضر در کانون را نسلی پر از نبوغ معرفی کرد و گفت: بچه‌های کانون بسیار با استعداد و خلاق هستند و در کانون، نوجوانان دختر و پسر به دنبال فراگیری هنرهای سنتی و اصیل ایرانی هستند، ولی اگر این نسل پر از ذوق و نبوغ درست هدایت نشوند، شاید راه درست را گم کرده و چه بسا از فراگیری این هنر دیرینه خسته و مایوس شوند.

غلامیان در ادامه گفت: نوجوانان با کمک مربیان کانون راهنمایی می‌شوند و مربیان می‌باید دانش خود را به روز کنند تا بتوانند مخاطبین نوجوان را جذب کرده و فنون قصه‌گویی را به آنان آموزش دهند و به این ترتیب می‌توانند از این استعداد و خلاقیت در قصه‌های‌شان استفاده کنند.
وی در مورد قصه‌ و قصه‌گویان استان گفت: استان چهارمحال و بختیاری دارای فرهنگ غنی و چندین ساله است و در این استان گویش‌های مختلفی وجود دارد که مربیان کانون با توجه به گستردگی فرهنگ‌ها و گویش‌ها، می‌توانند بهره‌ی خوبی ببرند و از دل خاطره‌ها و نقل‌قول‌ها، داستان‌های خوبی را ساخته و پرداخته کنند.
قمر غلامیان در مورد نقش پیشکسوتان قصه‌گویی گفت: آنهایی که عمری را در نقش قصه‌گو بوده‌اند و تجارب با ارزشی را به دست آورده‌اند می‌توانند راه درست را برای یافتن داستان مناسب به نوجوانان و جوانان نشان دهند، اما آنان فقط نقش تسهیل‌گری را ایفا کنند و در نهایت نوجوانان باید خودشان این فرهنگ و کتاب‌ها را کشف کنند، که این امر می‌تواند با کمک مادر بزرگ‌ها، پدر بزرگ‌ها و مربیان باتجربه‌ی کانون محقق شود.

گفتنی است، کارگاه سه روزه‌ی آموزش فنون و مهارت‌های قصه‌گویی بصورت جداگانه در روز اول برای اعضا و مربیان کانون، روز دوم برای دبیران آموزش و پرورش و متقاضیان بخش آزاد و روز سوم هم به جمع‌بندی و اجرای قصه‌گویان منتخب و بحث و تحلیل قصه‌ی آنان انجام شد و در طول این سه روز بیش از ۳۰۰ نفر از علاقه‌مندان فراگیری قصه‌گویی، از مهارت اساتید دوره که از استان‌های خوزستان و بوشهر حضور داشتند استفاده کنند.

قصه‌گویی باعث صلح و دوستی می‌شود

آوا سلطانی، خبرنگار افتخاری کانون چهارمحال و بختیاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =