آیین اختتامیه‌ی سوگواره‌ی ادبی "شور اشک" برگزار شد

نوجوانان نوحه‌خوان برتر و اعضای شاعر برگزیده‌ی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در سوگواره‌ی "شور اشک" گردهم آمدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، سوگواره‌ی ادبی "شور اشک"، از سری برنامه‌های پیش‌بینی شده‌‎ی واحد آفرینش‌های ادبی در سال ۱۴۰۳ می‌باشد که روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور همزمان با ایام سوگواری دهه آخر صفر و شب شهادت حضرت امام رضا(ع) با حضور نوجوانان نوحه‌خوان برتر و اعضای شاعر برگزیده‌ی مراکز در محل هتل جهانگردی شهرکرد برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، در جمع ۸۰ نفری اعضا، و خانواده‌هایشان ضمن عرض تسلیت ایام دهه‌ی آخر ماه صفر و خیرمقدم به حاضرین، هدف از برگزاری این گونه برنامه‌ها را بیان کرد.

روح الله واحد از حضور مسوولین استانی(فرهادی مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، طهماسبی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بقایی مدیر کانون خادمیاران رضوی استان و...) تشکر کرده و ضمن اشاره به حدیث سلسله‌الذهب، هدف از برگزاری چنین برنامه‎‌هایی را در کانون، زمینه‌سازی مشارکت فعال نوجوانان در ویژه برنامه‌های مختلف دانست و گفت: به جز مشارکت بالای کودکان و نوجوانان در این برنامه‌ها، هدف والاتر ما کشف استعدادهای بالقوه است.

واحد در ادامه گفت: این سوگواره، مصداق واقعی کشف استعداد است که در قالب ارائه‌ی آثار ادبی در بخش شعر سرایی توسط اعضای اهل قلم مراکز و نوحه‌خوانی ویژه‌ی اعضای نوجوان پسر در تمامی مقاطع متوسطه اول و دوم استان برگزار گردید.

مدیرکل کانون استان گفت: در مجموع ۵۹ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان ۲۸ اثر از شاعران دختر و پسر و ۳۱ اثر در بخش نوحه‌خوانی پسر مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که ۵ اثر در شعرسرایی و ۷ اثر در نوحه‌خوانی به عنوان برترین‌ها معرفی شدند.

روح‌الله واحد در ادامه به نقش‌آفرینی ایرانیان دوران حکومت عباسی اشاره کرد و گفت: افتخار ایرانیان این است که در زمان حکومت ستمگر عباسی، به اصحاب و یاران ائمه پناه می‌دادند و میزبانان خوبی برای آنها بودند. وی در ادامه گفت: سبب و باعث رشد اسلام به شرق آسیا، ایرانیان بودند و پر برکت‌ترین منطقه در ‌ایران وجود مقدس حضرت امام رضا(ع) است که از برکت وجود آن امام رئوف است که ایران بر قله‌ی افتخار و عزت و سربلندی قرار دارد.

درادامه‌ی برنامه ابتدا اعضای بخش شعرسرایی و سپس اعضای نوحه‌خوان به اجرای آثارشان پرداختند.

بعد از آن، یکی از مداحان اهل بیت استان به بیان دیدگاه خود در مورد اجرای آثار اعضای نوحه‌خوان پرداخت.

مسعود خوش‌کنار در ابتدا از حضور اعضای نوجوان که علاقه‌مند به نوحه‌سرایی هستند ابراز خوشنودی کرد و ضمن خوانش قطعاتی از نوحه‌ی امام رضا(ع)، به تمرین و تشویق آنها برای ادامه مسیر نوحه‌خوانی پرداخت.

گفتنی است سوگواره‌ی ادبی "شور اشک" به صورت فرآیندی از اواسط تیرماه و همزمان با ماه محرم در دستور کار کارشناسان واحد آفرینش‌های ادبی استان قرار گرفت و پس از ارسال شیوه‌نامه و پوستر به مراکز، جمع‌آوری آثار از طریق فضای مجازی انجام گرفت و داوری نهایی آنها در پایان مرداد ۱۴۰۳ انجام شد.

به این ترتیب اسامی برگزیدگان بخش شعر به شرح زیر اعلام شد:

مهشید نادری و یاسین علی‌بیگی(مرکز بن) - مهدیا اشراقی(مرکز کیان) - آوا سلطانی(مرکز مجتمع شهرکرد) - امیرمهدی اصغرزاده (مرکز شماره سه شهرکرد)

همچنین اسامی برگزیدگان بخش نوحه‌خوانی نیز به شرح زیر اعلام شد:

حمیدرضا نوروزی (رتبه اول) از مرکز سورشجان - محمدمهدی صالحی (رتبه دوم) از مرکز کیان - امیرعلی صالحی‌مقدم (رتبه سوم) از مرکز مجتمع شهرکرد - عباسعلی رییسی (شایسته تقدیر) از مرکز مجتمع شهرکرد - محمدطاها مقصودی (شایسته تقدیر) از مرکز شماره دو شهرکرد- احسان جمالی (شایسته تقدیر) از مرکز گندمان- محمدجواد حیدری(شایسته تقدیر) از مرکز شماره سه شهرکرد

 لازم به ذکر است داوری آثار شعر را معصومه مهری و زیبا علیخانی(کارشناسان ادبی) و داوری بخش نوحه‌خوانی را کیامرث هیاریان (کارشناس روابط عمومی استان) به عهده داشتند.

تلاوت قرآن و سرود ملی، اجرای صلوات خاصه امام رضا(ع)،خوانش و اجرای اثر توسط برگزیدگان هر دو بخش،اجرای مارش عزا توسط گروه موزیک سپاه پاسداران استان، اجرای مرکب‌خوانی(روایتگری همراه با شعرخوانی از اشعار گنجینه الاسرار عمان سامانی) توسط قصه‌گوی برتر استان(ژیلا مهندس)، رونمایی از کتاب" گل کم تحمل است" همراه با شعرخوانی معصومه مهری (کارشناس ادبی استان)، اجرای سرود آیینی(امام رضا(ع) توسط گروه سرود"آوای باران" استان و تقدیر از برگزیدگان با اهدای تندیس، لوح تقدیر و کارت هدیه با مجری‌گری دو تن از اعضای نوجوان مرکز کیان از برنامه‌های این سوگواره بود.

برای تماشای آلبوم تصویری کلیک کنید

آیین اختتامیه‌ی سوگواره‌ی ادبی "شور اشک" برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =