کد خبر: 344656
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
بازدید 53
اعضای کارگاهها و انجمن ادبی استان تهران به یاد جلال از گلدسته ها تا افلاک گفتند

نشست نقد ادبی با محوریت بزرگداشت جلال‌ال احمد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ آفرینشهای ادبی استان در پنجاه و پنجمین سال درگذشت جلال ال احمد، موضوع باشگاه نقد را به این نویسنده اختصاص داد. به این بهانه در سیزدهمین باشگاه نقد ادبی نگاهی داستان کوتاه گلدسته و فلک اثر جلال آل احمد نقد و بررسی شد.

در این نشست که در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، در ابتدا بخش هایی از مستند جلال آل احمد از مجموعه مفاخر ایران ساخته سیدمجید رحیمی به نمایش درآمد. در ادامه کارشناس میهمان فرزانه رحمانی، نویسنده و منتقد ادبی، با طرح پرسشهایی از کاربرد عناصر داستان در گلدسته ها و فلک چگونگی نقد روش‌مند با تاکید بر مصادیق از دل داستان را مهم شمرد.  

در این جلسه که اعضای کارگاهها و انجمن ادبی مراکز ۲۲، ۱۸، ۳۰، ۳۹، سولقان، ۴۳ و ۸ حضور داشتند قبل از حضور در نشست ضمن مطالعه اثر، نقد مکتوب خود را برای واحد ادبی ارسال کرده بودند که در قالب جزوه ای در اختیار حاضران قرار گرفت و مهمان برنامه در مورد ویژگی‌های آثار اعضا صحبت کرد و راهنمای‌های لازم از سوی ایشان انجام شد.

فرزانه رحمانی، در توصیف نقش منتقد نسبت به متن گفت: منتقد به متن نور می‌تاباند و تاکید کرد این منتقد است که خوانشی جدید از یک متن را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

وی سپس در اهمیت نقد مکتوب بیان کرد: نوشتن ارزشمند است. چون فرد موقع نوشتن دو فرصت دارد یکی برای فکر کردن و انتخاب دقیق کلمات و همچنین امکان پاک کردن و تصحیح آنها درحالیکه وقتی حرفی زده شود فرد دیگر صاحب آن نیست.

گفتنی است باشگاه نقد ادبی از مجموع نشست های تخصصی آفرینشهای ادبی استان تهران است که اعضای علاقه مند در این زمینه را برای مواجهه علمی با متون ادبی آماده می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =