به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، مراسم اختتامیه طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (طرح مانا) با مشارکت کانون استان کرمانشاه در مرکز شماره ۴ به همراه اجرای برنامههای مختلف، برگزار شد.
طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان(مانا) در قالب سه محور آموزش مهارتهای اجتماعی، اوقات فراغت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ویژه نوجوانان دختر و پسر ۱۳ تا ۱۸ در تعدادی از مراکز کانون اجرا شد که در مراسم اختتامیه این طرح توسط مسئول آن، شیوه اجرا و اهداف طرح برای مخاطبان تشریح گردید.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان در خصوص این طرح گفت: ارتقای توانمندیهای نوجوانان در زمینه شیوههای همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در محلهها و ایجاد و توسعه ظرفیتهای مشارکت نوجوانان از اهداف اجرای این طرح است؛ همچنین با هدف ارتقاء توانمندیهای نوجوانان در زمینه شیوههای همیاری اجتماعی، ایجاد و توسعه ظرفیتهای مشارکت نوجوانان در استان، این طرح در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیبهای اجتماعی در دو گروه دختران و پسران نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال اجرایی شد که یکی از مهمترین اهداف آن تقویت روحیه مطالبهگری و مهارت زندگی در برخورد با چالشهای زندگی، مسئولیتپذیری و تعامل صحیح با اطرافیان است که والدین نیز باید تلاش کنند تا فضایی دوستانه و احترامآمیز را برای ارتباط با نوجوانان فراهم کنند.
وی افزود: از دیگر مزایای این طرح مشارکت اجتماعی و ظرفیتسازی برای جذب حمایت و نیز توانمندسازی مخاطبان و ذینفعان بهویژه در گروه سنی نوجوانان بهدلیل تاثیر همسالان بر یکدیگر است که زمینه ارتقاء دانش و آگاهی آنان را فراهم میآورد و در طراحی و اجرای برنامههای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، میتواند موجب افزایش کارایی و اثر بخشی اقدامات گردد.
زنجانی تصریح کرد: این رویکرد، بهویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان، بهدلیل تأثیر همسالان بر یکدیگر، علاوه بر این که زمینه ارتقاء دانش و آگاهی آنان را فراهم می کند، توانمندی و ظرفیت لازم برای ترویج پیامهای پیشگیری، شناخت مسائل، مخاطرات و چالشهای اولویتدار و در نتیجه، ارائه راه حلهای خلاقانه برای حل مسائل و طراحی پروژههای کوچک همیاری در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و در نهایت افزایش مهارتهای زندگی را نیز موجب میشود.
مدیرکل کانون استان خاطرنشان کرد: ارتقای توانمندیهای نوجوانان، افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیبهای اجتماعیِ نوجوانان، اصلاح نگرش در جهت جمعگرایی و کارگروهی، افزایش مهارتهای کارگروهی و مشارکتی، ایجاد و توسعه ظرفیتهای مشارکت نوجوانان، ایجاد ظرفیت برای تمرین و انجام فعالیتهای مشارکتی در محلهها و موسسات، ایجاد سازوکار تشویقی برای حمایت از طرحهای جمعی نوجوانان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ایجاد و توسعه شبکه روابط مشارکتی نوجوانان برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را میتوان از دیگر اهداف طرح مانا برشمرد.
گفتنی است شناخت محیط اجتماعی خویش، آگاهی از تواناییهای فردی و ارتقای آن در شناخت و پیشگیری از مشکلات اجتماعی دوره نوجوانی و حتی حل آنها، تجربه فعالیت گروهی با نوجوانان دیگر در راستای حل مسئله اجتماعی مشترک، رویارویی با چالشها و تجربه های مثبت کار گروهی، تجربه حمایتگیری از دیگران، مخصوصاً نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی، رویارویی با بزرگترها و مطرح نمودن خواستهها (مطالبهگری)، به ثمر رساندن آنچه که به عنوان "راهکار" مشکلات خود میشناسند (اجرای پروژه)، تجربه اعتماد به نفس، مفید بودن، مهم بودن و مسئولیت شهروندی، توانایی مواجهه و حل مشکلات اجتماعی را از دستاوردهای روانی و اجتماعی طرح مانا در نوجوانان و مشارکت کنندگان در طرح دانست.
لازم به ذکر است برگزاری اختتامیه طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (طرح مانا)، با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و اجرای برنامههای مختلف از جمله مسابقه نقاشی و برگزاری کارگاه آموزشی امید به زندگی برای خدمتگیرندگان مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده آتنک، ۲۰ شهریور در مرکز شماره ۴ کانون شهر کرمانشاه برگزار شد.