برگزاری کارگاه نویسندگی " میثم موسویان" برای نوجوان کانون همدان

باشگاه ادبیات پایداری کانون همدان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کارگاه نویسندگی ادبیات پایداری را در راستای جشنواره ادبی یوسف با تدریس "سید میثم موسویان"، نویسنده مطرح کشوری برای نویسندگان نوجوان کانون برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، باشگاه ادبیات پایداری کانون همدان با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کارگاه نویسندگی ادبیات پایداری را در راستای جشنواره ادبی یوسف پیش از ظهر امروز در سالن آمفی تئاتر باغ موزه همدان برگزار کرد.

این کارگاه با حضور سید میثم موسویان، نویسنده و مدرس داستان نویسی، مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان،   نوبران نویسنده آقای دفاع مقدسی و دیگر کارشناسان  و اعضای نویسنده کانون برگزار شد.

سیدمیثم موسویان متولد 22 مردادماه 1362 و ساکن شهر همدان است. او دارای مدرک روانشناسی بوده و کودکی به نوشتن علاقمند بوده است که با تشویق استادش محمدرضا فریدونی، وارد حیطه‌ی داستان‌نویسی می‌شود و از سال 1390 تاکنون، مدرس داستان نویسی بوده است.

وی آثار زیادی خصوصا برای گروه سنی نوجوان چون مجموعه داستان «شهید خودم»، رمان «کلاه پوستی‌ها» و... را داشته و توانسته در جشنواره‌ها و مسابقات ادبی مختلف رتبه‌های برتر کشوری چون بخش ویژه‌ جلال آل احمد را کسب کند.

در ابتدای این کارگاه مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان با بیان اینکه کار کانون، پرورش فکر کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: برای این پرورش مربیان کانون از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که مهم‌ترین آن کتاب و کتابخوانی است که باید در همه بچه‌ها نهادینه شود.

برگزاری کارگاه نویسندگی " میثم موسویان" برای نوجوان کانون همدان

معصومه ابراهیمی هژیر افزود: این کارگاه نویسندگی با حضور نویسنده بزرگ و مطرح کشوری سید میثم موسویان امروز برای شما برگزار شده است تا در مرحله اول با روش نویسندگی و چگونه نوشتن آشنا شوید و در مرحله بعد برای خود هدف قرار دهید تا بتوانید با انگیزه و خلاقیت خود آثار خوبی را برای جشنواره یوسف بنویسید.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان امروز درکی از جنگ ندارند، گفت: افرادی در اطراف شما زندگی می‌کنند که با جنگ عجین بوده و خاطرات بسیاری دارند از رزمنده و جانبازی که در نزدیکی‌های شما زندگی کرده در نظر بگیرید تا پدران و مادران خود شما که از صدای آژیر و فرار به پناهگاه هنگام بمباران و... خاطره دارند.

ابراهیمی هژیر استفاده از این فرصت‌ها را مهم خواند و بیان کرد: عده‌ای معتقد هستند که جنگ عاطفه ندارد اما اینگونه نیست بلکه جنگ سراسر عاطفه و پر از احساسات غم، شادی، هیجان، ترس و... است و شما به عنوان نویسندگان نوجوان و نویسندگان آینده این مرز و بوم رسالت دارید که این حس و عاطفه را با الگوگیری از نویسندگان بزرگ ادبیات پایدرای به نسل‌های آینده منتقل کنید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید در مورد جنگ نوشت و آن را به آیندگان انتقال داد؟، گفت: جنگ ما با دیگر جنگ‌ها فرق داشت جنگ برما تحمیل شد و ما از خاک و ناموسمان به خاطر اهداف و آرمانمان دفاع کردیم و به خاطر این جنگ ما شد دفاع مقدس.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان همدان با بیان اینکه باید تقدس دفاع ما در 8 سال با نوشته‌های شما نویسندگان به آیندگان برسد، خاطرنشان کرد: امروز همه برای این کارگاه انتخاب و دعوت شده‌اید پس باید از فرصت پیش آمده در حضور یک استاد بزرگ داستان‌نویسی استفاده کنید.

برگزاری کارگاه نویسندگی " میثم موسویان" برای نوجوان کانون همدان

در ادامه سید میثم موسویان در ابتدای سخنان خود به تعریف نویسنده خوب و حرفه‌ای اشاره و اظهار کرد: نویسنده خوب باید مخاطب را بشناسد، قواعد و اصول نویسندگی را بداند، روانشناسی بداند، تخیل خوبی داشته باشد، به روز باشد و انتقال درست داشته باشد و ... اما نویسنده‌ای حرفه‌ای است که بخشی از امورات زندگی او از طریق نویسندگی بگذرد و این تعریف در همه جای دنیا وجود دارد.

وی با بیان تفاوت رمان و فیلمی که از روی آن زمان ساخته می‌شود، تصریح کرد: کتاب پایه تفکر است و با کتاب خواندن مغز شروع به تجسم، تخیل، تصویرسازی و تفکر کرده ولی با فیلم مغز مسخ شده و همه موارد گفته شده برای کتاب برای فیلم اتفاق نمی‌افتد.

این نویسنده کشوری ادامه داد: من یک روانشناس هستم و معتقدم که تلویزیون یک فاجعه است و این در مقالات و کتاب‌های زیادی در دنیا منتشر شده است چون کتاب «حذف دوران کودکی با تلویزیون».

وی خطاب به نوجوانان نویسنده کانون گفت: اگر می‌خواهید نویسنده شوید باید زحمت بکشید و بسیار کتاب بخوانید و بر نوشتن ایمان و باور داشته باشید و بر روی نویسندگی متمرکز شوید و دنبال سلایق و علاقمندی‌های مختلف نروید.

موسویان افزود: کتاب‌هایی بخوانید که جایزه برده باشد، اعتقاد و ارزش‌های شما را زیر سوال نبرد، ذائقه شما را خراب نکند، به شما احساس خوب بدهد و خواندن کتاب‌های
نویسندگان همدان را در الویت قرار دهید.

برگزاری کارگاه نویسندگی " میثم موسویان" برای نوجوان کانون همدان

وی با بیان اینکه خواندن کتاب باعث تولید سروتونین در خون شده و احساس خوشبختی در شما ایجاد می‌کند، تصریح کرد:
 آنقدر کتاب بخوانید تا عادت کنید و برای عادت کردن از شیوه افزایشی ژاپنی‌ها استفاده کنید.

نویسنده کتاب « نجات مازیار و رایان» اضافه کرد: اگر به صورت مستمر در مدت زمان مشخص یک کار را انجام دهید عادت ایجاد می‌شود و در این هنگام می‌توانید زمان مورد نظر را افزایش دهید.

وی در مورد عادت به نوشتن گفت: سعی کنید نوشتن خود را در یک جا و مکان مشخص انجام دهید مثلا در گوشه‌ای از اتاقتان، یا مثلا یک لباس خاص بپوشید، یک عطر خاص بزنید و ... و این در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

موسویان با بیان اینکه ما مجموعه‌ای از عادت‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: اگر کار خود را با شیوه افزایشی انجام دهید بعد از دوسال خواهید دید که چقدر با همین عادت خوب رشد کرده‌اید و چقدر کتاب خوانده‌اید و یا مطلب نوشته‌اید و بر اطلاعات و تجربیات شما افزوده شده است.

برگزاری کارگاه نویسندگی " میثم موسویان" برای نوجوان کانون همدان

وی تأکید کرد: برای نویسنده شدن دو ابزار مهم لازم دارید و آن استفاده از دو نیمکره چپ و راست است که نیمکره راست برای خلاقیت و بارش فکری استفاده شود و وقتی بارش فکری اتفاق افتاد از نیمکره چپ برای ساماندهی و چیدمان استفاده کنید.

برگزیده جایزه جلال آل احمد افزود: اگر می‌خواهید نیمکره راست شما به خوبی کار کند باید در کارگاه نوشتن خلاق کانون شرکت کنید و وجود این کارگاه‌ها را بسیار غنیمت بدانید زیرا مسیر شما را مشخص می‌کند.
وی در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان که چه کتابی بخوانیم؟ گفت: کتاب‌های کانون از چند فیلتر عبور می‌کند پس مورد تأئید بوده و از آنها استفاده کنید و همچنین کتاب‌های اکبر صحرایی، کتاب‌های کلر ژوبرت هم خوب هستند.

موسویان در پایان کارگاه نویسندگی خود یک راه فعال کردن مهم و کلیدی برای نیمکره راست را ارتباط با خدا خواند و خاطرنشان کرد: خدا خلاق است و ارتباط با او نیمکره راست را فعال و پویا کرده به خاطر این آثاری چون اشعار حافظ، عطار، مولوی و سعدی در دوره‌های مختلف ایران ظهور و بروز می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =