پیشتازی کانون در فعالیت‌های هفته نجوم کشور با مشارکت ۷۷ درصدی/تاکید مدیرعامل بر استفاده از ظرفیت‌های علمی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های مراکز خود در هفته جهانی نجوم در سال ۱۴۰۳ با مشارکتی ۷۷ درصدی پیشتاز ترویج نجوم در بین تمامی مراکز دولتی و غیر دولتی کشور شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، انجمن نجوم ایران، طی ویژه‌برنامه‌ای و در قالب یک دفترچه برگزیدگان کشوری هفته جهانی نجوم در کشور را اعلام کرد که براساس آن تولی‌گری کانون پرورش فکری در این عرصه باعث رقم‌خوردن رکوردی ماندگار در تاریخ نجوم آماتوری ایران شد.

مدیرعامل کانون: هفته نجوم فرصتی برای توسعه کیهان‌شناسی است

در این زمینه یادداشتی نیز از حامد علامتی مدیرعامل کانون در این دفترچه منتشر شده است که وی در آن

هفته نجوم را بهانه‌ای برای نمایش هم‌صدایی هم‌سویی و هم‌هدفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نجوم ایران در توسعه نجوم و کیهان شناسی عنوان کرده که شمال به جنوب و از شرق به غرب کشور شنیده و دیده شده است.

پیشتازی کانون در فعالیت‌های هفته نجوم کشور با مشارکت ۷۷ درصدی/تاکید مدیرعامل بر استفاده از ظرفیت‌های علمی

او در این یادداشت کوتاه استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های سازمان‌ها و ارگان‌ها را باعث هم‌افزایی و رشد و گسترش فعالیت‌ها در این زمینه دانسته است.

علامتی در پایان با برای تک تک کودکان و نوجوانان این دیار، همکاران محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دلسوزان و نیروهای توانمند انجمن نجوم ایران، تمامی عزیزان گروه محترم آمار و ارزیابی منجمان و مروجان علم و اساتید نجوم که کاروان ترویج علم را به پشتوانه دانش و آگاهی و سخاوت به جلو راندند، آرزوی توفیق و سربلندی کرده است.

 بر اساس این گزارش با توجه به شعار هفته جهانی نجوم «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مرجعیت نجوم کشور در حوزه کودکان و نوجوانان را دارد، در این مدت درهای مراکز خود در تمام استان‌ها را به روی علاقه‌مندان به نجوم گشود.

برهمین اساس به نقل از انجمن نجوم ایران نرخ مشارکت کانون در بین تمامی دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی ۷۷ درصد بوده که این آمار در تاریخ تشکیل نجوم آماتوری ایران بی سابقه است.

پیشتازی کانون در فعالیت‌های هفته نجوم کشور با مشارکت ۷۷ درصدی/تاکید مدیرعامل بر استفاده از ظرفیت‌های علمی

همچنین نتیجه این تلاش‌ها در قالب یک دفترچه به عنوان مخرج مشترک فعالیت‌های نجومی از سوی انجمن نجوم ایران گردآوری شده و قرار است از سوی دکتر معین مصلح رییس این انجمن در نشست مجمع بین‌المللی اخترشناسی  International  Astronomical Unionدر ارمنستان رونمایی شود.

 در عین حال در کنار این منتخبان، برابر سیاست‌های کانون پرورش فکری در سال ۱۴۰۳ مبنی بر سه اصل مرکزمحوری، نوجوان‌محوری و مخاطب‌محوری فعالیت‌های هفته نجوم مراکز کانون پرورش فکری برگزیدگان کانونی این رویداد، مجتمع آفرینش کانون بندرعباس، مرکز علوم و نجوم کانون استان لرستان، مرکز علوم و نجوم کانون آذربایجان‌شرقی) و مجتمع آفرینش‌های فرهنگی هنری ادبی کانون استان البرز در این گزارش و بر اساس فعالیت‌های هفته نجوم این سال  و به‌لحاظ کیفیت در بین مراکز با سنجه «خیلی خوب» ارزیابی شدند.

علاوه بر این کانون پرورش فکری نیز از کانون ازنا از استان لرستان، باغبهادران از استان اصفهان، مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری ساری استان مازندران، اداره کل کانون استان‌های چهارمحال بختیاری و قزوین به دلیل قعالیت‌های نجومی‌شان در این هفته تقدیر کرده است.

پیشتازی کانون در فعالیت‌های هفته نجوم کشور با مشارکت ۷۷ درصدی/تاکید مدیرعامل بر استفاده از ظرفیت‌های علمی

روز جهانی نجوم، هرساله، در یکی از روزهای تعطیل آخر هفته بین روزهای ۵ تا ۲۹ اردیبهشت(۱۵ آوریل تا ۱۸ مه) - که کره ماه در وضعیت تربیع اول یا گام نخست قرار دارد - انتخاب می‌شود.

بیش از نیم قرن است که روز و هفته جهانی نجوم با هدف ترویج علم، تبدیل به پلی شده است میان مردم و منجمان. مراکز کانون پرورش فکری نیز هماهنگ با تقویم یک هفته‌ای انجمن نجوم ایران، ویژه‌برنامه‌هایی ازجمله رصدهای شبانه، بازدید از آسمان‌نما، نشست‌های تخصصی نجوم، کارگاه‌های نجوم با تلفیق علم، ادبیات و هنر، نمایشگاه کتاب‌های نجوم و... را با حضور منجمان، نویسندگان علمی، مدارس، انجمن‌های نجوم دانشجویی و گروه‌های داوطلب و مدرسان این حوزه، برگزار می‌کنند.

پیشتازی کانون در فعالیت‌های هفته نجوم کشور با مشارکت ۷۷ درصدی/تاکید مدیرعامل بر استفاده از ظرفیت‌های علمی

یادآوری می‌شود در سال ۱۴۰۳ عنوان‌های نجوم راهنمای زندگی؛ نجوم، گرامی‌داشت زمین و حفظ آسمان تاریک؛ نجوم و هوش مصنوعی؛ نجوم، علوم شهروندی و نقش دانشوندان (شهروند دانشمند)؛ نجوم و دانشمندان ایرانی (به مناسبت بزرگداشت خیام)؛ نجوم فراتر از مرزها و نجوم ایران، همبستگی و تعامل برای روزهای هفته نجوم اعلام شده بود.

کتابچه انجمن نجوم ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =