مشهدی‌عباس: جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند

یکی از اعضای هیئت داوری بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره هنرهای نمایشی کانون می‌گوید بچه‌ها با کار جمعی انجام‌دادن و حضور یافتن در جشنواره به‌نوعی وارد اجتماع می‌شوند و این اجتماعی شدن کمک می‌کند تا در آینده انسان‌های موفق و اجتماعی باشند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر مشهدی‌عباس نویسنده و کارگردان و دبیر بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، یکی از اعضای هیئت داوران مرحله اول بخش نمایش‌نامه‌نویسی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری نیز هست. او درباره کیفیت آثار بخش نمایش‌نامه‌نویسی می‌گوید: نسبت به دوره قبلی کیفیت آثار در این دوره بسیار تغییر کرده است. به نظر می‌رسد در دوره قبلی خلاقیت بیشتری در آثار مشاهده می‌شد؛ اما قطع ‌شدن کارگاه‌های آموزشی و دوره‌هایی که پیش‌ازاین برای مربیان و کارشناسان کانون برگزار می‌شد باعث این مسئله شده است.

 او ادامه داد: بااین‌حال آثار قابل‌توجهی دست‌مان رسید و ازآن‌جایی ‌که همکاری من با کانون به گذشته‌های دور برمی‌گردد، می‌توانم بگویم کسانی که در دوره‌های مختلف آموزشی حضور داشتند و از کارگاه‌ها بهره بردند، ردپای حضورشان در این کلاس‌ها و آموخته‌های آن‌ها در آثارشان مشهود بود چرا که آثار درست و منطقی نوشته شده بودند.

مشهدی‌عباس: جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند

 کارگردان نمایش «اژدها، اولین حیوان خانگی» با اشاره به این‌که ساختار نمایش‌نامه، اصولی است و سلیقه‌ای نمی‌توان انتخاب کرد، درباره ملاک انتخاب آثار توضیح داد: کارها باید مناسب گروه سنی مخاطب باشد و دغدغه مخاطب داشته باشند. نمایش‌نامه باید مناسب گروه سنی مخاطب هدف باشد. فن و ساختار با خلاقیت همراه شود و بهره‌برداری مناسب از فضای غیرمستقیم‌گویی و دراماتیک داشته باشد. حتی باید سنجید چه میزان مستقیم‌گویی دارد و... با فاکتورهای نمایش‌نامه‌نویسی برای کودک و نوجوان ما آثار را بررسی کردیم و دست به انتخاب آثار زدیم.

مشهدی‌عباس همچنین با بیان این‌که برگزاری جشنواره برای کودک و نوجوان بسیار حایز اهمیت است، اظهار کرد: درس ریاضی، علوم، زبان را همه‌جا می‌توان یاد گرفت. حتی نقاشی را نیز می‌توان همه‌جا یاد گرفت؛ اما جشنواره‌های تئاتر به بچه‌ها درس زندگی می‌دهند و این نکته بسیار مهمی است. بچه‌ها با کار جمعی انجام‌دادن و حضور یافتن در جشنواره به‌نوعی وارد اجتماع می‌شوند و این اجتماعی‌شدن کمک می‌کند تا در آینده انسان‌های موفقی و اجتماعی باشند. باید به همان اندازه که به انتخاب معلم ریاضی و علوم و دروس دیگر توجه و حساسیت نشان می‌دهید به معلم هنر و نمایش نیز اهمیت دهید. به مراکز کانون و پایگاه‌هایی که بچه‌ها را به‌عنوان تئاتر دور هم جمع می‌کنند و آن‌ها را مسئولیت‌پذیر و نقدپذیر می‌کنند و مهارت‌های بازیگری را که جزیی از مهارت‌های زندگی است، آموزش می‌دهند، توجه شود. حضور در تئاتر به کودک و نوجوان اجازه تحلیل می‌دهد و این بسیار ارزشمند است؛ بنابراین جا دارد دقت و وسعت نظر بیشتری به این امر داشته باشیم و بهای بیشتری برای این فعالیت‌ها بپردازیم.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =