روایت «ظلم‌ستیزی» در قصه «گرگ مهربان»/ بدون تئاتر بی‌فرهنگ می‌شویم!

کارگردان نمایش «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» از آثار راه‌یافته به نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره این اثر توضیح داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، محسن میرزایی گفت: حدود دو سال پیش بود که کانون پرورش فکری استان کرمان از من برای برگزاری یک دوره آموزشی دعوت کرد. یک سری از بچه‌های بااستعداد را انتخاب کردیم و از میان بالغ‌بر ۱۸۰ نفر متقاضی، در حدود ۴۰ نفر انتخاب شدند و از دل آن‌ها دو گروه نمایشی شکل گرفت. یکی از آن گروه‌ها امروز با نمایش‌ «محاکمه گرگ بدجنس مهربان» در این جشنواره حضور دارد.

وی ادامه داد: متن این نمایش‌نامه از آثار منتشر شده کانون بود و به ۱۴ شخصیت نیاز داشت اما برای حضور در جشنواره برنامه‌ریزی ما تغییر کرد. ما ۱۴ شخصیت را باید به ۸ نفر تبدیل می‌کردیم چراکه طبق قوانین جشنواره، آثار نباید بیش از ۸ بازیگر داشته باشند. همین نکته کار ما را برای حضور در جشنواره کمی دشوار کرد.

میرزایی درباره داستان و پیام این اجرا، گفت: این نمایش، پیامی به‌شدت به‌روز دارد و روی «ظلم‌ستیزی»‌ دست گذاشته است. برای صحبت از مفهوم ظلم‌ستیزی، در همین جامعه ما، باید ببینیم آدم‌ها چه‌قدر هوای یکدیگر را دارند؟ به‌ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران، آدم‌ها چه‌قدر با یکدیگر غریبه هستند؟

وی با اشاره به تجربه‌های سینمایی و تئاتری خود در سال‌های گذشته، ادامه داد: تمام بچه‌ها، متعلق به هر نقطه‌ای از دنیا باشند، برای یادگیری مستعدند و استعداد اولیه را دارند. پرورش آن‌ها بستگی به محیط، خانواده و اجتماع دارد. بچه‌های همه دنیا استعداد درخشش در خیلی از زمینه‌ها را دارند و فقط کافیست دیده شوند.

روایت «ظلم‌ستیزی» در قصه «گرگ مهربان»/ بدون تئاتر بی‌فرهنگ می‌شویم!

این کارگردان تئاتر گفت: والدین نباید دنیای بچه‌های خود را به تجربه‌های شخصی خودشان محدود کنند. پدر من کشاورز بود و آرزو داشت من روزی معمار شوم، اما من نه کشاورز شدم و نه معمار! حتی در مقطعی سراغ فوتبال هم رفتم اما امروز در تئاتر مشغول به کار هستم. ما نباید خواسته‌های خودمان را به بچه‌های‌مان تحمیل کنیم. اصلی‌ترین وظیفه والدین همین کشف استعداد و تشخیص زمینه علاقه‌مندی است.

میرزایی درباره نقش کانون پرورش فکری در توسعه هنر نمایش در میان کودکان و نوجوانان هم توضیح داد: من فعالیت حرفه‌ای را از کانون آغاز کردم و امروز ۴۰ سال سن دارم. من اولین نمایشی که دیدم را در کانون دیدم و هنوز تجربه آن در حافظه‌ام مانده است. می‌خواهم بگویم کانون پرورش از همین زاویه نقش بسیار مهمی می‌تواند در علاقه‌مندی بچه‌ها به هنرهای نمایشی در همان سنین کودکی و نوجوانی داشته باشد. به نتیجه‌رسیدن این علاقه‌مندی اما منوط به حمایت خانواده‌هاست و صرف ورود کانون کفایت نمی‌کند.

روایت «ظلم‌ستیزی» در قصه «گرگ مهربان»/ بدون تئاتر بی‌فرهنگ می‌شویم!

وی افزود: هنر تئاتر، هنری پرکابرد در زندگی و اجتماع است. جامعه‌ای که در آن تئاتر رونق نداشته باشد، جامعه بی‌فرهنگی می‌شود و خیلی وقت هم زمان می‌برد تا چنین جامعه‌ای به جایی برسد. مگر ما آدم‌ها قرار است چه‌قدر عمر کنیم؟ بچه‌هایی که امروز در این رویداد حضور دارند هم پرورش یافته کانون هستند اما قطعا می‌توانیم در این زمینه بهتر عمل کنیم.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =