قصه عشقی که با «امید» به وصال رسید/ تجربه زندگی در «کانون»

سمانه قضائیان کارگردان نمایش «جادوی سیاه» از آثار راه‌یافته به نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره این اثر سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگردان این نمایش افزود: این کار درواقع براساس یک بازنویسی از مرزبان‌نامه به اجرا درآمده، به تعبیری داستان این نمایش از داستان امیرارسلان نامدار گرفته شده است اما ما زبان و شخصیت‌های آن را در فرآیند اقتباس به فرهنگ مازندرانی نزدیک کردیم.

وی افزود: ماجرای این نمایش درباره دختر پادشاهی است که عاشق پسر وزیر اعظم می‌شود و هم‌زمان یکی دیگر از وزرای شاه از روی حسادت، سرنوشت او را طلسم می‌کند. او دست به کاری می‌زند که دردسری بزرگ برای وزیر اعظم و برای گل‌بانو که شخصیت اصلی داستان ما است، به‌وجود می‌آورد. گل‌بانو به کمک ندیمه‌هایش به مبارزه با دیو می‌روند و در پایان هم شاهد ازدواج دو شخصیت اصلی هستیم.

قضائیان درباره پیام این اجرا برای مخاطبان هم تأکید کرد: اصلی‌ترین پیام این نمایش «امید» است. این‌که همه باید ضمن امیدواری به خدا توکل کنیم. انسان‌ها هرگاه در زندگی امید داشته باشند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان مبارزه کنند. حتما به آن خواهند رسید.

قصه عشقی که با «امید» به وصال رسید/ تجربه زندگی در «کانون»

این کارگردان ضمن اشاره به این‌که گروه سنی مخاطب هدف این نمایش نوجوانان هستند، ادامه داد: علاوه‌بر نوجوانان، این اجرا می‌تواند مخاطبان بزرگسال را هم با خود همراه کند. تا امروز چند اجرا در مازندران داشتیم که موفق بود و از اجرایی هم که این‌جا در جشنواره کانون ارائه کردیم، مخاطبان راضی بودند. همت و تلاش دو شخصیت اصلی برای مخاطبان نوجوان بسیار جذاب است.

وی درباره همکاری با گروه بازیگران نوجوان بیان کرد: اساسا کار با گروه سنی کودک و نوجوان سخت است ولی براساس تجربه کاری نزدیک به ۲۵ ساله‌ای که در کانون پرورش داشته‌ام، تلاش کردم تا جایی که می‌توانم این بچه‌ها را هدایت کنم و این تلاش انرژی زیادی می‌خواهد. شیوه کاری‌ام در کارگردانی این اثر بیشتر از جنس بداهه بود و این‌گونه نبود که متن سفت و سختی را جلوی بچه‌ها بگذارم و بگویم فقط آنچه من می‌گویم را باید اجرا کنید. دست آن‌ها را در بداهه باز گذاشتم.

این کارگردان افزود: در برخی مراحل با چالش‌های جدی مواجه شدیم. گاهی از سوی خانواده‌ها و گاهی از سوی همین نوجوانان با مشکلاتی مواجه می‌شدیم اما شکر خدا در مجموع توانستیم بالاخره این کار را به سرانجام برسانیم.

کارگردان «جادوی سیاه» درباره نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ترویج فرهنگ نمایش در میان نوجوانان تأکید کرد: زمانی که من بچه بودم، در سال ۶۸ اولین عضو کانون در بهشهر شدم. من با کانون پرورش فکری بزرگ شده‌ام و امروز در بسیاری از رفتارها و کارهایم می‌توانم تأثیر همراهی با کانون را ببینم. همین که بچه‌ها در کنار یک‌دیگر در یک جا جمع می‌شوند، اتفاق بسیار خوبی است. ما در همین تعامل‌ها است که استعدادها را کشف می‌کنیم. کانون از این منظر، تأثیر بسیار زیادی روی زندگی و آینده این نوجوانان می‌تواند داشته باشد.

قصه عشقی که با «امید» به وصال رسید/ تجربه زندگی در «کانون»

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =