روایت زاغی که دل‌تنگ «وطن» شد/ سطح بالای یک رویداد نمایشی

کارگردان نمایش «آوازی برای وطن» از آثار راه‌یافته به نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره این اثر گفت: این نمایش، با موضوع وطن‌دوستی و در قالب اقتباس تولید شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ملوک افشاری افزود: متن نمایش برگرفته از کتابی به قلم محمد گودرزی‌دهریزی است که نوشین فرهادی آن را نوشته است. از شش ماه پیش فعالیت‌های اولیه برای طراحی عروسک و صحنه را آغاز کردیم و بعد از حضور در مرحله استانی در استان چهار محال و بختیاری موفق به ورود به مرحله کشوری شدیم.

وی افزود: شکر خدا در همان اولین نوبت اجرا در جشنواره هنرهای نمایشی کانون، مخاطبان از اجرا راضی بودند و من هم از عملکرد گروه، بسیار راضی بودم. زاغ بور در واقع پرنده‌ای است که در قفس یک بازرگان اسیر شده و دوست دارد به وطن خود بازگردد. او برای بازگشت به وطن از مکان‌هایی عبور می‌کند و متوجه می‌شود متعلق به هیچ‌کدام نیست تا این‌که سرانجام به وطن اصلی خود می‌رسد.

افشاری درباره بازخوردهایی که از مخاطبان دریافت کرده است، گفت: مخاطبان، صحنه پایانی نمایش را بسیار دوست دارند و غالبا آن را تأثیرگذار می‌دانند. هرچند از تمام اثر استقبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد صحنه پایانی اجرا اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد.

این هنرمندان تئاتر درباره تجربه کار با گروه سنی کودک و نوجوان توضیح داد: کار با این گروه سنی به این دلیل سخت است که هر بچه‌ای در واقع قلق خودش را دارد و صبر و حوصله زیادی لازم است تا بتوانیم با این گروه سنی کار خود را پیش ببریم.

روایت زاغی که دل‌تنگ «وطن» شد/ سطح بالای یک رویداد نمایشی

کارگردان «آوازی برای وطن» افزود: در برخی بخش‌های اجرا، بداهه‌پردازی‌هایی را هم داشتیم. در زمینه امکانات هم به‌طور مشخص درباره تجهیزات نوری، با مشکلاتی مواجه بودیم. سالنی که بتواند چنین نورپردازی‌ای را در اختیار ما بگذارد، در استان در اختیار نداشتیم و با نورپردازی موضعی، توانستیم این اجرا را به مرحله کشوری برسانیم.

وی افزود: این نمایش پیش‌تر در شهر جونقان، که شهر خودمان است، در چند نوبت اجرا شد تا متوجه بازخورد بچه‌ها بشویم که در همان اجرا بازخوردهای بسیار خوبی هم شاهد بودیم. بچه‌ها غالبا کار را دوست دارند و مواجهه با تکنیک‌های اجرای عروسکی این نمایش هم برای‌شان جذابیت خاص خودش را دارد.

افشاری درباره تجربه حضور در جشنواره هنرهای نمایشی کانون تأکید کرد: با توجه به آثاری که شاهد هستیم به‌نظر می‌رسد جشنواره در سطح بالایی در حال برگزاری است و شاهد رقابت تنگاتنگی میان گروه‌ها خواهیم بود. پیش‌بینی برگزیدگان سخت است اما امید داریم که بتوانیم در میان برگزیدگان حضور داشته باشیم.

وی افزود: تنها ارگانی که به‌صورت ویژه روی حوزه کودک و نوجوان متمرکز است کانون پرورش فکری است و از این منظر نقش بسیار پررنگی در رشد و پرورش بچه‌ها در زمینه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند داشته باشد.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =