«کانون» امن‌ترین مرکز برای فعالیت هنری بچه‌هاست/ ویژگی‌های یک نسل خاص

امیر مشهدی‌عباس نویسنده و کارگردان تئاتر و عضو هیأت انتخاب و داوری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری، درباره کیفیت آثار راه‌یافته به این رویداد سخن گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مشهدی‌عباس در باره این آثار خاطرنشان کرد: از آنجایی که هم‌زمان عضو هیأت انتخاب و داوری جشنواره بودم، همه آثار  را دیده‌ام. حتی برای خیلی از کارها به استان‌ها رفتم و به گروه‌ها مشاوره‌هایی دادیم تا آثار با ایرادهای کمتری روی صحنه بروند. در مجموع فکر می‌کنم معدل آثار نسبت به دوره‌های گذشته، کمی ضعیف‌تر شده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، گروه‌ها دوره‌های آموزشی داشتند و از تدریس مدرسان درجه یک کانون بهره‌مند می‌شدند. در عین حال امسال هم در میان آثار، کارهای قابل‌توجهی وجود دارد و به‌وضوح می‌توان نتیجه تلاش بچه‌ها را دید.

این عضو هیأت داوری گفت: همه بچه‌هایی که آثاری را به جشنواره رسانده‌اند تلاش درخوری داشته‌اند و شاید بتوان گفت مهمترین نقطه ضعف آن‌ها کم‌تجربه بودن‌شان است. این گروه از هنرجویان باید در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنند تا آرام‌آرام تجربه لازم را به دست بیاورند. در عین حال نمی‌توان کتمان کرد که برای کارشان وقت می‌گذارند و بسیار تلاش می‌کنند.

«کانون» امن‌ترین مرکز برای فعالیت هنری بچه‌هاست/ ویژگی‌های یک نسل خاص

مشهدی‌عباس ادامه داد: همه این هنرجویان می‌توانند از هنرمندان باسابقه‌تر استان‌های خود کمک و راهنمایی بگیرند و اگر این مسیر را بروند، اتفاق‌های خوبی را می‌توانند رقم بزنند. این نسل به ما نشان داده‌اند که با عبور از مرز ۹ سالگی هر کاری را که بخواهند، با جدیت دنبال می‌کنند. به همین دلیل معتقدم این گروه سنی اگر بخواهند در زمینه هنرهای نمایشی هم کاری را رقم بزنند، حتما می‌توانند.

این کارگردان تئاتر درباره تمرکز امکانات در پایتخت و تأثیر آن بر فعالیت گروه‌های استانی هم گفت: به نظرم این گزاره درست نیست. شاید در تهران شرایط پیشرفت بیشتری وجود داشته باشد اما این‌گونه نیست که بگوییم همه امکانات در تهران متمرکز است. بچه‌هایی که در شهرستان‌ها «می‌خواهند» کاری را شروع کنند، خیلی بهتر از بچه‌های تهرانی عمل می‌کنند. ما همین امروز گروه‌هایی را در استان‌های مختلف داریم که خیلی حرفه‌ای‌تر از بچه‌های تهران کار می‌کنند.

وی افزود: فضای کار هنرهای نمایشی نیاز به کار گروهی دارد و خیلی نیاز به امکانات آنچنانی ندارد، گروه‌ها نهایت یک سالن برای اجرا می‌خواهند و عده‌ای تماشاگر. شاید حالا برخی کارها نیاز به دکورهای بهتری هم داشته باشند اما فضای کار، آن‌قدر محدود است که هر کاری با حداقل‌های حرفه‌ای به‌تولید برسد، می‌تواند در استان خودش مورد توجه قرار بگیرد.

مشهدی‌عباس درباره تأثیر کانون پرورش فکری در ترویج هنر نمایش در میان گروه سنی کودک و نوجوان هم گفت: کانون همواره در این زمینه تأثیرگذار بوده، کانون امن‌تر و قابل‌اطمینان‌ترین مکان برای مردم است تا بچه‌های خود را وارد فضاهای هنری کنند. کانون سال‌هاست در این زمینه فعال است و با توجه به کیفیت فعالیت‌ها می‌تواند تأثیرگذاری خوبی هم داشته باشد. نکته کلیدی اما استمرار است. فعالیت‌ها و حمایت‌ها را نباید به یک رویداد محدود کنیم.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =