سرمایه‌گذاری بر روی کودکان مهم‌تر از بزرگسالان است/دنیای بچه‌ها را بشناسیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از شاخصه‌های پیشرفت یک جامعه سرمایه‌گذاری بر روی بچه‌ها است چرا که سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان مهم‌تر از حوزه بزرگسالان است

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان که بعدازظهر روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد، با قدردانی از هنرمندان، بازیگران نویسندگان وکودکان و نوجوانانی که در این رویداد حضور داشتند افزود: آن‌چه این روزها در قالب بخش ملی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان رقم خورد پر از صحنه‌های جذاب، امیدبخش، خلاقانه، هنرمندانه و اخلاق‌مدارانه‌ بود.

او ظهور و بروز حال خوب چه در بین کودکان و نوجوانان چه در بین هنرمندان و چه تماشاگران را نقطه اشتراک این روزها عنوان کرد و تصریح کرد: همین حال خوب توام با نشاط نشان می‌دهد ریل‌گذاری‌های گذشته کانون در حوزه هنرهای نمایشی چه‌قدر درست بوده است، یک مسیر کاملا درست که امروز ما میراث‌دار این کار ارزشمند هستیم. همکاران من در این روزها نشان دادند که به این مسیر اعتقاد دارند در این دو سال دیدیم که همه همکاران تلاش خود را به کار بستند تا پس از هفت سال این جشنواره احیا شود.

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان مهم‌تر از بزرگسالان است/دنیای بچه‌ها را بشناسیم

مدیرعامل کانون ادامه داد: همه شما اهالی فرهنگ و هنر هستید در دنیا، فرهنگ را به عنوان فرهنگ پدافندی تعریف می‌کنند فرهنگی که خصوصیت گسترش دارد؛ یا تهاجمی یا تدافعی است. آن چیزی که از مبادی دینی و اسلامی به ما رسیده آن است که نگاه پیامبر اسلام در حوزه فرهنگ یک نگاه اصولی و ارزشی بوده است و ما به تاسی از ایشان باید گام‌های موثری برداریم بخشی از کارهایی که ایشان کردند این بود که نگاه انسان‌ها را به خودشان و دیگران و جامعه خود متعالی کردند. پیامبر در غنای فرهنگ اسلام همه را متوجه یک زیست مسالمت‌آمیز کردند و افق‌های جدیدی را پیش روی انسان قرار دادند. مهم‌ترین هنر ایشان نیز هنر گفت‌وگو، تعامل و هدایت‌گری به سمت هنر متعالی بود.

علامتی سپس با بیان این‌که ما در حال حاضر با فرهنگ و هنر برای عرضه به کودکان و نوجوانان مواجه هستیم و این جشنواره برای آن‌هاست تاکید کرد: اگر همه شاخص‌ها برگرفته از فرهنگ پیامبر باشد زیست بچه‌ها سالم خواهد بود چون زنده‌بودن نمایش بر سینما می‌چربد و ویژگی و طراوتی می‌دهد که سینما ممکن است از آن برخوردار نباشد.

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان مهم‌تر از بزرگسالان است/دنیای بچه‌ها را بشناسیم

او مطرح کرد: در این چند روز که در بین شما و از نزدیک شاهد نمایش‌ها بودم چند محور مهم نظرم را جلب کرد، یکی عدم شناخت برخی نویسندگان با دنیای مخاطب بود که باید در این زمینه بیشتر وقت بگذاریم، ما در زمینه نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان از غنای بالایی برخوردار هستیم پس نمایشنامه مرتبط با آن‌ها صرفا ساده‌سازی کلمات و جملات نیست. نویسندگان باید با دنیای آن‌ها آشنا باشند،‌ جدی نگرفتن دنیای کودکان و نوجوانان هم دیگر ایرادی بود که دیدم چون بخشی‌کردن زیست این قشر می‌تواند ضربه سختی را به آن‌ها بزند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: باید بیشترین سرمایه‌گذاری را برای بچه‌ها انجام داد چون یکی از شاخصه‌های پیشرفت یک جامعه این است که سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان مهم‌تر از حوزه بزرگسالان است. مضامین تکراری هم از دیگر مشکلات آثار بود، ضعف در شناخت فنی و تکنیکی یکی از درس‌های این دوره بود.

وی افزود: در این چند روز خیلی از افراد با من صحبت کردند، اما ابتدا از بودجه و امکانات می‌گفتند. بله من حرف شما را قبول دارم اما جمع‌بندی من این است که باید اول آموزش، همراه کردن والدین و همکاری با مدرسه را در نظر گرفت اگر این سه گام را برداریم مسأله بودجه حل می‌شود، تئاتر کودک و نوجوان چند ویژگی جذاب دارد یکی زبان ساده آن است، تخیل بالا نکته دیگر است که در تئاتر کودک به رشد بچه‌ها کمک می‌کند، ترکیب هنرهای دیگر هم مهم است. تئاتر یعنی ترکیب و تلفیق هنرهای دیگر، تئاتر کودک از این هم جذابتر است پس اگر روی تئاتر سرمایه‌گذاری کنیم همه هنرها را درگیر کرده‌ایم مثل هنر بازیگری، نور، صدا، و... این امر مثل ساختمان‌سازی است و همه رشته‌ها را درگیر می‌کند، نگاه ما به تئاتر ایجاد بستر سالم، ارتقای ساحت‌های چندگانه‌ و... است و به دنبال استفاده از ظرفیت تئاتر برای کارهای گروهی هستیم ضمن این‌که در تئاتر به دنبال کارهای علمی، فناوری و... هم هستیم.

سرمایه‌گذاری بر روی کودکان مهم‌تر از بزرگسالان است/دنیای بچه‌ها را بشناسیم

علامتی اظهار کرد: ما در کانون دنبال حرفه‌ای‌گری برای بچه‌ها نیستیم چون این موضوع خواه‌ناخواه اتفاق خواهد افتاد پس ما به دنبال رشد و تربیت نگاه بچه‌ها هستیم و این بستر جذاب است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد: در این چند روز ۵هزار نوجوانان درگیر این جشنواره بودند، بیش از ۲۰هزار کودک و نوجوان آثار را دیده‌اند و امروز ماحصل این کار را می‌بینیم. از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تشکر می‌کنم. احیای عروسک دارا و سارا را هم به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ برگزار و در آیین پایانی آن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران و با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش از گروه‌های برتر نمایشی با اهدای جایزه تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =