«قول می‌دم بزرگ نشم» از قم برگزیده بخش نمایش عروسکی

آیین پایانی و اهدای جوایز به برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان عصر روز ۳۰ شهریور با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که نمایش عروسکی «قول میدم بزرگ نشم» با نویسندگی و کارگردانی فائزه مرزبان، مربی فرهنگی کانون قم در سه بخش این جشنواره برگزیده شد.برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

سارا روستاپور دبیر این رویداد گفت: «این صحنه خانه ماست» خانه‌ای برای کودکان و نوجوانان، خانه‌ای که بر سر در آن مرغک زیبای کانون به بچه‌ها سلام می‌دهد. چند سالی بود که صحنه نمایش دلتنگ شما بود حال که نوزدهمین جشنواره به خط پایانی خود نزدیک شده خاطره خوب نمایش‌های شما در ذهن ما حک خواهد شد سه روز تماشاگر هنرتان بودیم لبخند زدیم و اشک ریختیم و برای ناب‌ترین لحظه‌هایی که خلق کردید دست زدیم.

وی گفت: مسیر طولانی‌ای که از سال ۱۴۰۲ تا اکنون که آیین پایانی جشنواره در حال برگزاری است، طی کردیم این چنین بود که ۵۱۰ نمایش با بیش از ۵هزار کودک به اجرا درآمد، ۳۱ جشنواره استانی شکل گرفت و کارشناسان مربیان و... در کنار ما قدم به قدم حرکت کردند. با حضور هنرمندان شاخص بیش از ۸۸ اثر تحلیل شد اما آن‌چه دشوار بود گلچین‌کردن آثار بود. در این سه روز با حضور هنرمندان متخصص و نام‌آشنا در قامت هیات داوران آثار ارزیابی شد که امروز برگزیدگان روی صحنه خواهند آمد. رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا هم یکی از بهترین اتفاق‌های امروز است که قرار است بعد از چند سال احیا شوند و در هنرهای نمایشی رنگ و بوی تازه بگیرند و سفیر صلح کانون باشند. راه پر پیچ و خم جشنواره با حضور مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون بر همه ما همواره شد که این نویدبخش بیستمین دوره جشنواره است. از کانونی‌ها تشکر می‌کنم از خدای خوب بچه‌ها می‌خواهم سلامتی و روشنی همراه شما باشد، با افتخار من یک کانونی هستم.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

سپس حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه آمد بر اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی کودکان و نوجوانان تاکید کرد و آن را مهم‌تر از حوزه بزرگسالان عنوان کرد.

او همچنین از حال خوش توام با نشاط که در روزهای برگزاری جشنواره در بین نوجوانان و مربیان کانون به‌وجود آمده سخن گفت و یادآور شد: نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان پر از صحنه‌های جذاب، امیدبخش، خلاقانه، هنرمندانه و اخلاق‌مدارانه‌ بود، ظهور و بروز همین حال خوب نشان می‌دهد ریل‌گذاری‌های گذشته کانون در حوزه هنرهای نمایشی چقدر درست بوده است، یک مسیر کاملا درست که امروز ما میراث‌دار این کار ارزشمند هستیم.

علامتی آشنا نبودن برخی نویسندگان با دنیای مخاطب،‌ جدی نگرفتن دنیای کودکان و نوجوانان، استفاده از مضامین تکراری را از جمله مشکلات این حوزه دانست و گفت: ضعف در شناخت فنی و تکنیکی یکی از درس‌های این دوره بود و ما باید اول آموزش، همراه کردن والدین و همکاری با مدرسه را به‌عنوان سه گام اساسی مورد توجه قرار بدهیم.

او در پایان گفت: احیای عروسک دارا و سارا را هم به فال نیک می‌گیریم و برنامه جدی برای این حوزه داریم. از سوی دیگر باید به بازارپردازی فرهنگی هم فکر کنیم از همین رو تولید فیلم و اقلام فرهنگی در عروسک‌های دارا و سارا از برنامه‌های بعدی ماست.

سپس جشن تولد عروسک‌های نمایشی دارا و سارا برگزار شد.

پس از تجلیل از عادل بزدوده هنرمند حوزه تئاتر عروسکی و علیرضا حسین‌پور نوبت به اعلام برگزیدگان نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تمایشی رسید.

«قول می‌دم بزرگ نشم» از قم برگزیده بخش نمایش عروسکی

متن بیانیه هیأت داوران جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان شامل حسن دادشکر، امیر مشهدی‌عباس، مجید قناد، زهرا صبری و امیر سلطان‌احمدی به این شرح است:

مربیان سخت‌کوش، اعضای گرانقدر گروه‌های شرکت کننده، مسوولان و برگزار کنندگان پرتلاش این جشنواره، خسته نباشید، خدا قوت و دستمریزاد.

همان‌گونه که آگاهید، برگزاری و شرکت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توانند تبادل اندیشه، تجربه، بالا بردن آگاهی‌های هنری و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی را در برداشته باشند. چرا که این مهارت‌ها می‌توانند زمینه‌ساز زندگی سالم و توام با رضایت ما در آینده باشند.

در این راستا، ارتباط صمیمانه، مثبت و موثر گروه‌ها با هم از طریق اجراها، نشست‌ها و گفت‌وگوهای سازنده، کمک خواهد کرد تا در تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر نقاد و سازنده به همدلی و یگانگی پایداری دست یابیم که نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در زندگی و آینده‌ی حرفه‌ای ما خواهند داشت.

اینک، با توجه به رقابتی بودن جشنواره و پدید آوردن ناگزیر لحظه‌های احساسی (برنده شدن یا نشدن) می‌بایست با تأکید و توجه ویژه به موارد یاد شده، هر روز انگیزه و توان بیشتر و مصصم با تعادل بخشیدن به تفکر و نگاهمان به سوی آینده‌ای منطقی و روشن قدم برداریم.

بر همین اساس جایزه برگزیده دو بخش نمایش عروسکی و نمایش‌نامه کودک، به فائزه مرزبان برای «قول می‌دم بزرگ نشم» از قم تعلق گرفت و همچنین در بخش عروسک‌گردانی کوثر ثمری میری برای «خرما بزی» از استان سیستان و بلوچستان به عنوان برگزیده اول و متینا محمدی و یگانه عاصم‌آبادی برای «قول می‌دم بزرگ نشم» از استان قم به عنوان برگزیده دوم معرفی شدند.

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =