نشست بررسی جایگاه نقالی در استان مرکزی

منصوری مدیر کل کانون استان مرکزی در این نشست آموزش ،جریان سازی و قرار گرفتن علاقمندان و اساتید این حوزه در کنار یکدیگررا از راههای بسط و گسترش جایگاه نقالی و قصه گویی آیینی سنتی در استان دانست .

به گزارش روابط عمومی  اداره کل کانون استان مرکزی، در آستانه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی ،به منظ‌ور هم اندیشی با اساتید و مدرسین حوزه نقالی ،نشستی با حضور احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و اساتید و فعالان حوزه نقالی به منظور بررسی جایگاه نقالی در استان مرکزی در سالن جلسات اداره کل کانون استان در روز پنجشنبه ۵مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد .

نشست بررسی جایگاه نقالی در استان مرکزی

 در این نشست هم اندیشی مهدی دریایی پژوهشگر شبیه گردان تعزیه و پیشکسوت این حوزه و همچنین اساتید و فعالان حوزه نقالی آقایان صمدیان ،کاظمی دی حقی ،کریمی نیک، زارعی و خانمها بیات خدادادی و زارعی  و رضوان پور محمدی رئیس انجمن قصه گویی کانون استان مسلم احمدلو معاون فرهنگیو علیرضا رحیمی روابط عمومی  کانون استان مرکزی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رضوان پورمحمدی کارشناس مسئول فرهنگی استان و مسئول انجمن قصه گویی کانون استان مرکزی ضمن تشریح موقعیت و جایگاه استان مرکزی به موفقیت های کانون استان در جشنواره های بین المللی قصه گویی خصوصا در بخش آیینی سنتی برشمرد و یادآور شد که کانون به عنوان متولی قصه گویی در این امر پیشتاز  است .

 وی هدف از برگزاری این نشست را گسترش  فرهنگ ادبیات شفاهی و ارتقاء جایگاه نقالی در استان و کسب موفقیت های بیشتر در رویداد ها دانست .

در ادامه احسان منصوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مرکزی ضمن خوشامدگویی به اساتید و فعالان حوزه نقالی فلسفه این نشست را زیاد بودن واگرایی فرهنگی در استان دانست و گفت: واگرائی فرهنگی در استان زیاد است و با اجرای جلسات بیشتر و واسطه شدن ادارات و ارگانهای فرهنگی لازم است این واگرایی را کم کنیم .

وی ادامه داد: این واگرایی در استان به فرهنگ استان به ویژه در حوزه نقالی استان در جایگاه خود قرار ندارد و با همگرایی بیشتر بتوانیم  فضای نقالی استان در کشور گسترش دهیم زیرا نگاه کانون استان به مسئله نقالی جشنواره محور نیست بیشتر فرهنگ محور است.

منصوری در ادامه پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: قدم اول در کانون استان برداشته شد و از اساتید در خواست داریم تا با مشارکت بیشتر از دوستان و صاحب نظران این حوزه در جلسات آتی جهت ارتقاء جایگاه نقالی نیز دعوت کنند  استان مرکزی میزبان نقالان کشور باشد و هر رویدادی در کشور در این حوزه قرار است شکل بگیرد به یکدیگر کمک کنیم و دیگر اینکه از همدیگر بی اطلاع نباشیم

وی در این خصوص یادآور شد: استان مرکزی می تواند میزبان نقالان کشور باشد و هر رویدادی در کشور در این حوزه همگرایی داشته باشیم و ازیکدیگر به اطلاع نباشیم و تا فاصله موجود کم و کمتر گردد.

نشست بررسی جایگاه نقالی در استان مرکزی

منصوری گفت :در سال گذشته بیش از هزار و یکصد قصه گو در جشنواره قصه گویی مشارکت کردند و این نمایانگر این است که  استان با این عقبه در این حوزه با مشارکت سرمایه انسانی در کانون و استان می تواند باعث پیشرفت در این حوزه گردد و با ایجاد نمایشگاه در این زمینه موجب آشنایی بیشتر سرمایه های این حوزه گردید.

در پایان مدیرکل کانون استان جریان سازی و قرار گرفتن علاقمندان و اساتید این حوزه در کنار یکدیگر از راههای بسط و گسترش جایگاه نقالی و قصه گویی آیینی سنتی در استان دانست .  و آموزش و ایجاد طرح درس در حوزه نقالی را پیشنهاد داد و از فضای کودک و نوجوان و دانشجویان دانشگاه ها در جهت تحکیم و گسترش نقالی می بایست کمک گرفت.  

در ادامه این جلسه اساتید حوزه نقالی چگونگی عمومی سازی هنر قصه گویی و نقالی و کمبود و عدم توجه متولین به این حوزه و فاصله زیاد بین اساتید و فعالان را به بحث و تبادل نظر نشستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =