فعالیت در حوزه کودک نیازمند تعریف مشترک براساس زیست بوم منطقه‌ای است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در سفر به استان همدان در دوره آموزش تربیت مربی حاضر شد و با جمعی از فعالان حوزه علم و فناوری دیدار داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در جریان این سفر بیستمین دوره آموزش تربیت مربی با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان همدان در تپه عباس‌آباد برگزار شد.

در این جلسه فرهاد فلاح صحبت خود را با طرح این سوال که ما در کانون به دنبال چه چیزی هستیم؟ هدف و مأموریت ما چیست؟ و کانون می‌خواهد به کجا برسد؟ شروع کرد و در ادامه با بیان این‌که حوزه کودک و نوجوان در کشور مورد غفلت است، افزود: حوزه فعالیت ما کودک و نوجوان بوده و باید برای فعالیت در این حوزه به یک تعریف مشترک برسیم و آن تعریف را براساس زیست بوم منطقه خود طراحی کنیم.

وی با بیان این‌که فعالیت در حوزه کودک و نوجوان باید با تعقل و تفکر باشد گفت: ما اگر با هم به یک فهم مشترک در تعریف و مصداق برای فعالیت در حوزه کودک و نوجوان نرسیم کار درستی نمی‌توانیم انجام بدهیم.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: در این دوره آموزشی باید دو بخش کودک و نوجوان را جداگانه مورد بحث قرار دهیم. دوره کودکی از صفر تا ۱۲ سال است.

وی با اشاره به ابزارهای شناختی کودکان تصریح کرد: دیدن، شنیدن، لمس کردن، بوییدن و چشیدن همه ابزارهای شناختی هستند و کار مربی تقویت ابزارهای شناختی است و تمامی فعالیت‌های کانون باید مقدماتی بر تقویت ابزارها باشد.

وی خطاب به مربیان کانون همدان تصریح کرد: مربی خبره کسی است که وقتی کودک و نوجوانی به مرکز می‌آید او را تجزیه و تحلیل کرده و بعد پیشنهاد می‌دهد که آن فرد در کدام کلاس و کارگاه شرکت کند.

فلاح با معرفی کتاب تربیتی «تربیت چه چیز نیست» بیان کرد: ما امروز تربیت را پیچیده کرده‌ایم. والدین در گذشته سواد آنچنانی نداشته‌اند پس براساس چه نظریه تربیتی فرزندان خود را تربیت می‌کردند؟

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که در قدیم مولفه تربیتی به نام جمعیت وجود داشته ادامه داد: تعداد فرزندان زیاد بود و آن‌ها در کنار هم رشد می‌کردند و خود فرد در این جمعیت بزرگ می‌شد و تغییرات زیست و رشد را می‌دید. آن‌ها با یکدیگر بازی می‌کردند، بحث می‌کردند، بزرگ‌ترها در قبال کوچک‌ترها مسئولیت داشتند، شب‌ها روی پشت‌بام می‌خوابیدند و آسمان را می‌دیدند و در مورد آن سوال می‌کردند و درکل همه چیز را در خانواده می‌آموختند.

فلاح پایه تربیت را در خانواده عنوان کرد و افزود: اکنون مدرک تحصیلی خانواده‌ها رشد کرده ولی درک تربیتی رشد نکرده است. بین مدرک تحصیلی و درک تربیتی تفاوت است پس کانون و مدرسه باید در کنار خانواده باشند و آن را کمک و تقویت کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید به بچه کمک کرد تا دنبال فطرت خودش برود، خاطرنشان کرد: کاری که والدین در گذشته انجام می‌دادند این بوده که فطرت بچه‌ها را خراب نمی‌کردند.

فلاح تربیت را دو بخش ایجابی و سلبی خواند و توضیح داد: موارد سلبی بر ایجابی ارجحیت دارد و سلبی مواردی است که نباید انجام داد.

وی با بیان این‌که خانواده‌ تربیت بچه‌ها را برون‌سپاری کرده اظهار کرد: فرزندان تمام رفتارها و گفتارها را از بزرگترها به‌ویژه والدین خود یاد می‌گیرند و الگو می‌گیرند.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به این‌که ما خانواده را وارد سبد کانون کردیم تا بتوانیم موارد و نکته‌های تربیتی را به آن‌ها یاد بدهیم، گفت: فعالیت در کانون برای کودک، نوجوان و خانواده باید متفاوت همراه با ایجاد تفکر، تعقل و ایجاد حس پرسش و جست‌وجو باشد.

وی ادامه داد: کودک و نوجوان نباید بی‌تفاوت به اطراف خود باشد که این خطرناک است. کار مربیان در کانون این است که آن‌ها را متوجه پیرامون و اتفاقات اطراف‌شان بکنند تا در ذهن‌ آن‌ها سوال‌های زیادی ایجاد شود و کاسه ذهن آن‌ها خالی از سوال نباشد زیرا اگر کاسه ذهن خالی باشد با چیزهای دیگر خود به خود پر می‌شود.

در ادامه فلاح به ویژگی‌های دوران نوجوانانی اشاره و تصریح کرد: نوجوان در محیطی که در آن تعامل و کنشگری وجود دارد تربیت می‌شود. در گذشته همه بچه‌ها در خانواده تربیت و رشد کرده و سبک زندگی را می‌آموختند، ارتباط و صله رحم بین خانواده‌ها خود اسباب رشد بچه‌ها بود و در میان همین تعامل‌ها همسر خود را انتخاب می‌کردند.

فعالیت در حوزه کودک نیازمند تعریف مشترک براساس زیست بوم منطقه‌ای است

وی سن نوجوانی را سن معرفت و شناخت معرفی کرد و گفت: نوجوان باید بفهمد که یک انسان با عقل و اختیار است که مسئولیت‌های زیادی را بر دوش دارد و در مسیر رشد خود باید آن‌ها را انجام دهد. او باید مسئولیت خود را کشف کرده و به او مسئولیت داده شود.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که یکی از کارهای مهم کانون کشف مسئولیت و اعمال مسئولیت به نوجوانان است، اظهار کرد: ایجاد باور قلبی از دیگر کارهایی است که باید از سوی خانواده و مربی صورت بگیرد. معرفت عقلی که از طریق ابزارهای شناختی به‌دست آمده باید تبدیل به معرفت قلبی شود زیرا وقتی عقل و قلب یکی شد ایمان حاصل می‌شود.

وی به نقش‌آفرینی نوجوانان اشاره و خاطرنشان کرد: نوجوان کار گروهی را دوست دارد و دنبال نقش است از این رو ما در کانون شورای نوجوان را تشکیل دادیم و مربیان در مراکز باید به نوجوانان نقش بدهند.

فلاح برای تربیت سه اصل مهم طهارت، معرفت و عقل را عنوان کرد و گفت: اگر هر کدام از این اصل‌ها در نوجوان تقویت شود دو تای دیگر هم تقویت شده و اینجاست که اهمیت کار مربی مشخص می‌شود.

وی با بیان این‌که مربی کسی است که که اسباب رشد را فراهم کرده و موانع رشد را برطرف می‌کند، افزود: مربی مسئول و مربی در هر کانونی فقط مسئول اعضای خود نیست بلکه مسئول کودک و نوجوان منطقه خود است و مقر عملیاتی او همان مرکز فرهنگی- هنری به حساب می‌آید که باید دغدغه‌های کودک و نوجوان را از مسئولان مطالبه کند زیرا زمان پشت میز نشستن گذشته و باید پویا باشیم.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: کانون در لایه اول برای توده عموم بچه‌ها برنامه دارد، در لایه دوم شناسایی استعدادهای را در میان این بچه‌ها انجام می‌دهد و در لایه سوم پرورش استعدادهای ویژه است که باید برنامه‌ریزی جداگآن‌های برای آن داشته باشند. از این رو ما باشگاه‌های چون باشگاه قاف را برای استعدادهای ادبی در زمینه شعر و داستان راه اندازی کردیم.

وی با بیان این‌که جامعه به سه دسته افراد عادی، نخبگان و حاکمان تقسیم می‌شود، گفت: ما می‌خواهیم مهم‌ترین خروجی کانون از لایه سوم جزو دسته نخبگان کشور قرار بگیرد تا بتوانند بر روی دیگر افراد جامعه اثر بگذارند.

فلاح اضافه کرد: به دنبال معرفی نقش‌آفرینی موثر کانون در جامعه‌پردازی آینده ایران هستیم و مدل کانون در دنیا همان مدارس راهبردی است که مسئولان ارشد کشور خود را در آن تربیت می‌کنند.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که هدف کانون پالایش، شناسایی و تقویت کودکان و نوجوانان است خاطرنشان کرد: کانون مبتنی بر انسان است نه کتاب؛ شما مربیان پای کار باشید زیرا آینده کانون در کشور درخشان است.

همچنین در این دوره آموزشی از برنامه کاربردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به منظور معرفی تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان با آدرس kanoonhamedan.ir رونمایی شد و در ادامه مربیان با معاون فرهنگی عکس یادگاری گرفتند.

فعالیت در حوزه کودک نیازمند تعریف مشترک براساس زیست بوم منطقه‌ای است

کانون علوم و فنون به دنبال آموزش علم با نگاه تربیتی است

در برنامه‌ای دیگر نیر فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با جمعی از فعالان حوزه علم و فناوری همدان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدا فعالان حوزه علم و فناوری خود و فعالیت‌شان را معرفی کردند و در ادامه فرهاد فلاح با بیان این‌که امروز استقبال خانواده‌ها و خود کودکان و نوجوانان از حوزه علوم و فنون با وجود زیست دیجیتال زیاد است، اظهار کرد: هدف ما این است که در ۴۰ سال دوم انقلاب از نظر علمی سرآمد منطقه باشیم و برای آن باید یک برش در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: در این سند سبکی برای توسعه علوم برای کودک دیده نشده و ما در کانون پرورش فکری مدت‌هاست که مطالعه کردیم و به یک جمع‌بندی برای راه‌اندازی کانون علوم و فنون در زیر مجموعه کانون پرورش فکری رسیدیم.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: در کانون ۳۰ شاخه علمی تعریف شده است که باید کودکان و نوجوانان را با توجه علاقه و استعدادی که دارند در هر یک از این شاخه‌ها راهنمایی و پرورش دهیم.

وی با اشاره به مراکز علمی دیگر که فقط صرفا کار آموزش صورت می‌گیرد، گفت: فعالیت در کانون علوم و فنون فقط آموزشی نیست بلکه ما نگاه تربیتی و جامع برای رشد کودک و نوجوان داریم.

فلاح به تقسیم‌بندی کشور به ۵ تا ۶ قطب علمی اشاره و خاطرنشان کرد: هر استان در ذیل یک قطب علمی فعالیت کرده که فعالیت علمی کانون علوم و فنون هر کانون پرورش فکری در هر استانی در ذیل استانداری است و با تشکیل کمیته، دیگر سازمآن‌ها و نهادها مکلف به همکاری و حمایت هستند.

وی افزود: راه‌اندازی این کانون انگیزه تحصیل و انجام فعالیت علمی را برای بچه‌ها تقویت می‌کند و کودکان و نوجوانان که این دوره‌ها را می‌گذرانند با بقیه بچه‌ها تفاوت دارند و این فرق کاملا محسوس است.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که کانون در بخش علمی در حوزه کودک و نوجوان به دنبال تولی‌گری است نه تصدی‌گری، گفت: کانون سکویی است که دیگر بخش‌های خصوصی که در زمینه علم و فناوری فعال هستند، می‌توانند با آن همکاری کرده و از ظرفیت کانون استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که کانون مربیان را با حساسیت انتخاب می‌کند، تصریح کرد: مربیانی که وارد کانون علوم و فنون می‌شوند باید شناسنامه‌دار باشند و علاوه بر تخصص در رشته علمی خود باید دوره‌های تربیت کودک و نوجوان را ببیند و با فضای کانون و دوران کودکی و نوجوانی آشنا باشند.

فلاح به برگزاری جشنواره‌های مختلف علمی نیز اشاره و اظهار کرد: این جشنواره‌ها خود فرصت خوبی برای معرفی کودکان و نوجوانان و آشنایی آن‌ها با یکدیگر و علوم مختلف شده و خود زمینه ظهور و بروز را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل باشگاه‌های مختلف علمی گفت: هدف از تشکیل این باشگاه‌ها شناسایی بچه‌های نخبه بوده که بعد از آن باید نخبه‌پروری انجام شود.

معاون فرهنگی کانون افزود: در این مسیر باید از ظرفیت پارک علم و فناوری هر استان، شرکت و موسسه‌های خصوصی در حوزه علم و فناوری و دانش بنیان و بخش‌های صنعتی خصوصی استفاده کنیم و اردوهای علمی در سطح استان و کشور برای کودکان و نوجوانان با رویکرد سناریو محور در نظر بگیریم.

وی به رایزنی کانون با برخی کشورها چون چین اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف ما تولید علم و کتاب علمی متناسب با زیست‌بوم هر منطقه است. بوم هر منطقه برای ما مهم است و از چاپ کتاب‌های علمی مفید و موثر برای حوزه کودک و نوجوان استقبال می‌کنیم.

همچنین در این جلسه موسی اعظمی، رئیس بنیاد نخبگان حضور داشت که با توجه به صحبت‌های فلاح گفت: گزارشی که دادید قابل قدردانی و امیدآفرین است اما حوزه علوم و فنون و نیز حوزه کودک و نوجوان پر تکرار اما بسیار مهم هستند.

موسی اعظمی با بیان این‌که ۲۰ سال از عمر بنیاد نخبگان می‌گذرد ادامه داد: در ابتدا رویکرد بنیاد نخبه پروری و استعدادهای خاص بود اما الان دو سالی می‌شود که شیوه عوض شده و ما کانون مردمی با شیوه‌نامه خاص خودش را داریم که کارش شناسایی استعدادهای برتر از دل مردم است.

وی به برگزاری اردوهای بازدید از واحدهای علوم و فناوری، پارک علم و فناوری و واحدهای صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: دانش آموزان زیادی از واحدهای مختلف بازدید کرده‌اند.

اعظمی با بیان دو پیشنهاد به مدیرکل کانون همدان گفت: کانون پرورش فکری به دنبال راه‌اندازی یک کانون مردمی نخبگان با همکاری بنیاد باشد که ما بتوانیم آن را حمایت کنیم و همچنین اگر کانون علوم و فنون راه افتاد در حوزه زیست‌بوم علوم و فناوری هر منطقه ورود جدی داشته باشید.

در ادامه این جلسه آوین عطایی یکی از اعضای مرکز یک همدان دکلمه‌ای با موضوع ایران اجرا کرد و از طرف معاون فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت.

فعالیت در حوزه کودک نیازمند تعریف مشترک براساس زیست بوم منطقه‌ای است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =