به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانونپرورشفکریکودکانونوجوانان استانفارس،در ۹ مهر ۱۴۰۳ دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره قصهگویی با برگزاری نشست مجازی آموزشی در کانون فارس، به بررسی و تحلیل روایتهای قصههای قرآنی پرداخت.
این رویداد به همت انجمن قصهگویی استان فارس و با حضور ابوالفضل حری، استادیار دانشگاه اراک، با استقبال گستردهای از سوی بیش از ۵۰۰ نفر از علاقمندان به قصهگویی از سرتاسر کشور برگزار شد.
علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون فارس، در آغاز این نشست با اشاره به اهمیت تربیت دینی و تقویت مهارتهای تفکر از طریق داستانهای قرآنی، بر لزوم بهرهبرداری از قصهگویی به عنوان یک ابزار آموزشی تأکید کرد. وی از زحمات دستاندرکاران این برنامه و حضور استاد حری قدردانی نمود.
ابوالفضل حری در ادامه، با مروری بر سوره حمد، به تأثیر آن بر شکلگیری روایتهای قرآنی پرداخت و به اهمیت قصص قرآنی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان اشاره کرد. او گفت: قرآن، گفتمان شفاهی است که بهترین قصهها را به بهترین نحو بیان میکند.
این استاد دانشگاه، روایت را به عنوان هر آنچه که داستانی را نقل یا نمایش دهد، تعریف کرد و به تفکیک میان متون روایی و غیر روایی پرداخت. او با طرح پرسش کلیدی قرآن چطور متنی است؟ به تنوع و غنای متون قرآن اشاره کرد و افزود: قرآن شامل انواع متون و ژانرهاست که از یک یا چند آیه تا سورههای کامل را در بر میگیرد.
حری همچنین به مولفههای اصلی روایتپردازی و ساختار مثلث قصهگویی شامل «قصه، قصهگو و مخاطب» پرداخت و بر تعامل و تحریک قوه تخیل شنونده در این فرآیند تأکید کرد.
در پایان، او با ارائه ایدهها و روشهای نوین برای بازنویسی قصههای قرآنی، منابع مطالعاتی مفیدی را به حاضرین معرفی کرد.
این نشست به عنوان فرصتی مهم برای ارتقاء مهارتهای قصهگویی و بهرهبرداری از داستانهای قرآنی در فرآیند تربیت نسل آینده شناخته بود.