بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، طرح فرآیندمحور«هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس» که بههمت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش اجراییمیشود، ادامه حرکت کتابمحور «هر کلاس، یک کتابخانه» کانون پرورش فکری است که در سال ۱۴۰۲ با تجهیز و راهاندازی تعدادی از کتابخانههای مدرسه استان گیلانهمراهشد.
این طرح که با نگاهی ویژه به مناطق کمبرخوردار و نهادینهسازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان ایران اسلامی صورتمیگیرد، با حضور در مدارس و اهدای کتابهای کانون پرورش فکری برای راهاندازی قفسههای کتاب در کلاسهای مدرسههای حاشیهشهرها و روستایی اجراییمیشود.
برهمین اساس نیز هفته ملی کودک سال ۱۴۰۳ بهانهای برای استمرار این طرح با عنوان«هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس» و حرکت در مسیر راهاندازی هزار کتابخانه کانونی در مدارس سراسر استان کشور قرارگرفت و مدرسه شهید ناصر انسانپرست بخش اسالم شهرستان تالش استان گیلان بهعنوان نقطهآغاز این حرکت فرهنگساز انتخابشد.
برپایه این گزارش، آیین راهاندازی این کتابخانه، ۱۵ مهر سال ۱۴۰۳ و همزمان با دومین روز از هفته ملی کودک (برای محیطزیست، برای آیندهای پاکتر و سالمتر) صورتپذیرفت و با حضور کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و مسوولان شهرستان، بستری برای راهاندازی برای بهرهمندی دانشآموزان این مدرسه از منابع خواندنی فراهمشد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش اسالم در این آیین با قدردانی از مسوولان کانون پرورش فکری برای ایجاد فرصتهای فرهنگی برای دانشآموزان، از اهمیت کتاب و فعالیتهای فکری سخنبهمیانآورد و توجه همزمان به تغذیه روح و جسم را مهم ارزیابیکرد.
سعید رحیم پور در ادامه به ماموریت مشترک کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش برای برای رشد و شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان اشاره و این مهم را در تربیت انسانهای موفق حائز اهمیت دانست.
کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان هم از دیگر حاضران در این مراسم بود و ضمن تبریک هفته ملی کودک، بهتشریح روند فعالیتهای کتابمحور این مجموعه طی سالگذشته و جاری برای تجهیز و راهاندازی کتابخانههای مدرسهها پرداخت و افزود: «هزارپرنده کاغذی بر بام مدارس» ادامهطرحی است که با عنوان «هرکلاس، یک کتابخانه» در سال ۱۴۰۳ اجراییشدهاست.
سیدهمریم حسینی کیسمی تغییر نام این طرح را افزایش گستره این حرکت فرآیندمحور به تمامی استانهای کشور دانست و ابرازامیدواریکرد در سایه همراهی دستگاهها و مجموعهها فرهنگی این حرکت به راهاندازی هزارکتابخانه کانون در سطح مدرسهها و افزایش دانایی و توانایی آیندهسازان ایران اسلامی منجرشود.
صغریقامتیمقدم، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم با تبیین دلایل نامگذاری روز و هفته ملیکودک، «برای کودکان، برای آینده» را شعار این روزها اعلامکرد و گفت: برنامهریزی برای این ایام گامی جهت جلبنظر بزرگترها و تربیت انسانهای بزرگ و موفق برای فرداهای جامعهاست.
قامتیمقدم درهمینحال، به ارایه تصویری از یک انسان موفق پرداخت و با بیاناینکه تمامی شغلها مفید و قابل احترامهستند، اظهارکرد: آنچه اهمیتدارد، تلاش موثر، موفقیت در عرصه فعالیت و ایجاد رضایت در مخاطب است.
شایانذکر است، «برایخانوادهکودکان، برای آیندهای امنتر و آرامتر»، «برای محیطزیستکودکان، برای آیندهای پاک و سالمتر»، «برای رشد و شکوفایی کودکان، برای آیندهای پیشرفتهتر»، «برای شنیدهشدن کودکان، برای آینده مسوولانهتر»، «برای برابری کودکان، برای آینده عادلانهتر»، «برای هویت کودکان، برای آیندهروشنتر» و «برای رفاه کودکان، برای آینده باکیفیت و آسایش بالاتر» عنوانهایی که برای روزهای هفته ملی کودک سال ۱۴۰۳ انتخاب شدهاست.