نشست بررسی مفاهیم‌خداشناسی و خودشناسی در قصه‌های قصه‌گویان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان نشست مجازی «بررسی مفاهیم خداشناسی و خودشناسی در قصه‌های قصه‌گویان» را ویژه کارکنان این مجموعه فرهنگی برگزارکرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست مجازی به‌مناسبت هفته ملی کودک سال ۱۴۰۳ و در راستای برگزاری بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و اجرایی‌شد.

طی این نشست مجازی، سیده هاجر اکبری نودهی، مربی فرهنگی کانون استان گیلان و از فعالان عرصه قصه و قصه‌گویی، به طرح مباحثی برای کارشناسان، مربیان مراکز فرهنگی هنری پرداخت.

نشست بررسی مفاهیم‌خداشناسی و خودشناسی در قصه‌های قصه‌گویان

اکبری‌نودهی صحبت‌های خود در این نشست مجازی را با خاطرنشان کردن اهمیت تعلیم و تربیت به‌عنوان دغدغه اساسی هر جامعه آغازکرد و گفت: جوامع مختلف با تکیه بر باورها و نظریه‌های متناسب با ساختارهای فکری، دینی، اخلاقی، فلسفی و علمی خود برای نهادینه‌سازی این باورها تلاش‌می‌کنند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی در ادامه به تربیت مذهبی نسل کودک ونوجوان پرداخت و با طرح این پرسش که ملاک آمادگی مخاطب برای پذیرش آموزه‌های دینی و تربیتی چیست، توضیح‌داد: در این مرحله، ضروری است تا با استفاده هم‌زمان از شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم، برای خودشناسی فرزندان که بالاترین سطح تفکر و تعقل و گامی در مسیر شکل‌دهی به شخصیت یک انسان باورمند و اخلاق‌مدار است، بهره‌مندشویم.

سیده‌هاجر اکبری درهمین‌حال، به تفاوت‌های این دو روش پرداخت و ضمن اشاره به‌دشواری‌ شیوه‌های خلاقانه و آموزش‌های غیرمستقیم افزود: این شیوه، به ویژه  درکودکان و نوجوانان دارای تاثیر بیش‌تر و از عمق و پایداری افزون‌تری برخورداراست.

این پژوهش‌گر و برگزیده رویدادهای پژوهشی کشور و استان برهمین‌اساس نیز بر ضرورت استفاده از این شیوه آموزشی تاکیدکرد و با اثربخش توصیف‌کردن قصه و قصه‌گویی در رشد و بالندگی آینده‌سازان گفت: این ابزار تربیتی، به‌خصوص در عرصه خودشناسی و آموزش مفاهیم دینی و اسلامی، کاربرد ویژه دارد.

وی در تشریح جایگاه و اهمیت ‌هنر قصه‌و قصه‌گویی، به شیوه‌های آموزشی مرسوم پرداخت و ادامه‌داد: در مدرسه‌ها کم‌تر شاهد آموزش فرآیند تفکر هستیم و از این رو انتظارمی‌رود جهت ترویج  اندیشه‌ورزی و تعقل، گام‌های روشن و ملموسی برداشته‌شود.

این فعال فرهنگی یکی از دست‌آوردهای نهادینه‌سازی فرهنگ قصه‌گویی در جامعه را تشویق کودک و نوجوان به اندیشه‌ورزی و تفکر خلاق دانست و گفت: قصه‌گویی از یک سو روش کار است و از طرفی دیگر، ارزش‌محسوب‌می‌شود؛ این روش‌مندی و ارزش‌مندی قصه‌گویی است که جامعه و نظام آموزشی کشور طلب‌می‌کند.

بخش پایانی این نشست بررسی مفاهیم‌خداشناسی و خودشناسی در قصه‌های قصه‌گویان که روز دوشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۳ صورت‌گرفت، به طرح پرسش مخاطبان و پاسخ‌گویی میهمان برنامه اختصاص‌داشت.   

شایان‌ذکراست، ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک با شعار«برای کودکان، برای آینده» از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزارمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =