کودکان با فیلم‌سازی ایده‌ها و رویاهای‌شان را به تصویر می‌کشند

کارگردان فیلم‌های کودکان و نوجوانان آموزش فیلم‌سازی به کودکان و نوجوانان را زمینه‌ای مناسب برای کمک بچه‌ها عنوان کرد تا ایده‌ها و رویاهای خود را به تصویر درآورند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، لیلا میرهادی کارگردان پیشکسوت فیلم‌های کودک و نوجوان در روزهای برپایی هفته ملی کودک با برپایی یک کارگاه آموزشی، دانش‌آموزان حاضر در سالن سینما تئاتر کانون تهران را با اصول ساخت فیلم با موبایل آشنا کرد.

کارگاه‌های آموزش کانون طی روزهای ۱۴ تا ۱۸ مرداد در سینمات تئاتر کانون و در رشته‌های مختلف مانند انیمیشن عروسکی، پادکست و ... برگزار شد و بچه‌ها از این کارگاه‌ها استقبال کردند.

لیلا میرهادی کارگردان فیلم نیمه بلند «پندار» درباره موضوع‌ این کارگاه توضیح داد: از آن‌جا که فعالیت تصویر و خلاقیت‌های بصری یکی از جذابیت‌ها و علاقه‌مندی‌های کودکان است و امروزه در فضای مجازی بچه‌ها به شکل غیرحرفه‌ای و غیراصولی با قابلیت‌های بصری آشنا هستند مغتنم دیدیم که در این فرصت کوتاه، کودکان را با اصول پایه و ساده فیلم‌برداری و فیلم‌سازی با موبایل آشنا کنیم. این آموزش به کودکان کمک می‌کند که به محیط اطراف و فضای خانه و خانواده توجه بیشتری داشته باشند.

او معتقد است خلاقیت و دنیای خیال از علاقه‌مندی‌های کودکان است و فیلم‌سازی به آن‌ها کمک می‌کند که ایده‌ها و رویاهای خود را به تصویر درآورند. همچنین جذابیت‌ها، بازی‌ها و محیط زندگی آن‌ها سوژه خوبی برای ساخت فیلم با موبایل است.

کارگردان فیلم نیمه‌بلند «مادر» درعین حال با بیان این‌که سینما و فیلم‌سازی راه پرمعنا و کوتاهی برای رسیدن به قابلیت‌های ذهنی کودکان است، می‌گوید: فیلم‌سازی پیوند مربی و کودک را در انتقال پیام‌های فرهنگی هموار می‌کند.

میرهادی در روزهای هفته ملی کودک با استعدادهای بی‌نظیر کودکان شرکت‌کننده در کارگاه‌ها روبرو شد و با بیان خاطره‌ای از یکی از بچه‌ها گفت: یکی از کودکان با در دست گرفتن موبایل به شکل خیلی تعجب‌آوری کادربندی و حرکت دوربین را صحیح انجام داد با وجود این‌که هیچ آموزشی تا قبل از این کارگاه نگرفته بود و گفت که می‌خواهد از لالایی های مادربزرگش یک فیلم برای کانون بسازد. در حالی که زینب فقط ۸ سال داشت.

این کارگردان و یکی از مدیران پیشین امور سینمایی کانون در پایان یادآور شد که کارگاه‌ها و فعالیت‌های کانون سریع‌ترین و صمیمی‌ترین راه ارتباط فرهنگی با کودکان و نوجوانان است کاش بتوانیم از این قابلیت و وظیفه غافل نمانیم.

در روزهای هفته ملی کودک دانش‌آموزان مدارس و اعضای کانون در محل سینما تئاتر کانون حاضر می‌شدند و در برنامه‌های این مجموعه شرکت می‌کردند.

عذرا امامی یکی از مجریان این برنامه بود که با برگزاری چند مسابقه شاد و آهنگین و اهدا جوایز بچه‌ها را به تماشای فیلم‌هایی دعوت می‌کرد که روی پرده، نمایش داده می‌شد. فیلم‌هایی مانند جایگزین «عبداله علیمراد» که بچه‌ها به دیدن این فیلم‌های پویانمایی عروسکی علاقه نشان ‌می‌دادند.

هفته ملی کودک روزهای ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ با شعار «برای کودکان، برای آینده» در سراسر کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =