مربیان کانون در هفته ملی کودک؛ با نقش ادبیات فارسی در هویت بخشی به کودکان و نوجوانان آشنا شدند.

در راستای روزشمار هفته ملی کودک با عنوان« برای هویت کودکان، برای آینده‌ای روشن‌تر»، وبینار نقش ادبیات فارسی در هویت بخشی به کودکان و نوجوانان روز یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، این نشست در قالب وبینار و با هدف دانش‌افزایی و تقویت بنیه‌ی علمی، ادبی مربیان و آشنایی با نقش سازنده‌ی ادبیات در هویت‌یابی کودکان و نوجوان برگزار شد.

این وبینار در سلسله نشست‌های دبیرخانه‌ی هفته‌ی ملی کودک در استان پیش‌بینی شده و در واحد آفرینش‌های ادبی استان با حضور مدیر کل کانون، معاون فرهنگی، کارشناس مسوول و مربیان و کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی اجرا شد.

مدرس این دوره در ابتدا با اشاره به کلیدواژه‌های«هویت»، «ادبیات فارسی»، «کودک و نوجوان» و «نقش» ضمن تعریف هویت و تمام اجزایی که در زیر شاخه‌ی این تعریف قرار می‌گیرند گفت: مفهوم هویت یک مفهوم پیچیده و شاخصه‌های آن سیال و متغیر هستند و باید توجه داشت که «هویت یابی» با «هویت بخشی» متفاوت هستند و شما مربیان در کار با کودک و نوجوان، با هر دو مفهوم سروکار دارید.

نگین صدری‌زاده در ادامه به اهمیت دوران کودکی و هویت‌یابی در این دوران اشاره کرد و والدین، مدرسه، جامعه، مذهب، عوامل اقتصادی را از موثرترین عوامل در هویت‌یابی کودکان دانست و افزود: جایی که نقش مربی به عنوان عامل تاثیرگذار در هویت‌یابی کودکان نمایان می‌شود، حوزه‌ی عوامل شناختی است.

مدرس وبینار سپس به نقش سازنده‌ی ادبیات در هویت بخشی به انسان از دیرباز تاکنون اشاره کرد و ضمن برشمردن ویژگی‌های ادبیات گفت: ادبیات، ابزاری قدرتمند برای اصیل‌ترین مفاهیم و اطلاعات و فرصتی برای اندیشه‌پروری و خردورزی و ایجاد تفکر فلسفی است. وی در ادامه گفت: ادبیات دریچه‌ای برای پیوند دنیای تخیل کودک به دنیای واقعی‌ست که همه‌ی اینها کمک می‌کنند تا ادبیات در هویت‌یابی و هویت‌بخشی تاثیرگذار و مثمرثمر باشد.

صدری‌زاده با اشاره به نقش هدایتگری و راهبردی ادبیات در یافتن ارزش‌های انسانی و اجتماعی گفت: عنصر «روایت» یکی از مهم‌ترین عوامل هم‌ذات پنداری و همراهی مخاطب با یک اثر است. وی در مورد تاثیر مربیان گفت: هرچقدر مربی بتواند کودکان و نوجوانان را با روایت همراه و هم‌مسیر سازد؛ برای تاثیرپذیری از ادبیات و هویت‌یابی در آنان موفق‌تر خواهد بود.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کشور، در ادامه هویت را نوعی ادراک، ارزش‌گذاری و احساس‌یابی دانست و افزود: کودکان و نوجوانان، بعد از رسیدن به درک از یک موضوع از طریق روایت‌ها، الگوهای ارزشگذاری و احساسی پیدا می‌کنند و با ایجاد حس، نسبت به قهرمانان و همذات پنداری با آنها می‌توانند هویت خویش را بازسازی کنند. وی با اشاره به رویکرد دوجانبه‌ی ادبیات (آموزش رسمی و غیررسمی) گفت: بهترین فرصت برای انعکاس هنر و ادبیات، جنبه‌ی غیررسمی آن است.

نگین صدری‌زاده در پایان حکایتی از گلستان سعدی را بر اساس الگوی(ادراک، ارزشگذاری، بروز احساسات) خواند و نقش این حکایت را از زوایای گوناگون بررسی کرد. وی گفت: بهره‌گیری از آیات و احادیث به کار رفته در این حکایت در راستای تقویت هویت دینی، استفاده از ضرب‌المثل‌ها همسو با حفظ هویت فرهنگی و کاربرد چالش در زمینه‌ی خلق تفکر و هویت فلسفی در بین کودکان و نوجوانان از نکات قابل بررسی این حکایت می‌باشد.

گفتنی است نگین صدری‌زاده دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی و محقق حوزه ادبیات کودک و نوجوان و کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور می‌باشد.

مربیان کانون در هفته ملی کودک؛ با نقش ادبیات فارسی در هویت بخشی به کودکان و نوجوانان آشنا شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =