نشست شورای برنامه راهبردی در قم برگزار شد

نشست شورای برنامه راهبری استان قم سه‌شنبه ٢٤ مهر ١٤٠٣  در حالی برگزار شد که مشاور مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون در جهت تبیین این برنامه در جلسه حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، نشست شورای برنامه راهبردی استان قم سه‌شنبه ٢٤ مهر ١٤٠٣  در حالی برگزار شد که مشاور مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون در جهت تبیین این برنامه در جلسه حضور داشتند.

برنامه راهبردی کانون پرورش فکری که با نگاه ٥ ساله نوشته شده است شامل ماموریت، چشم انداز، ارزش ها، اهداف و راهبردها و اقدام‌های ملی است که در این نشست با نگاه ویژه به مجتمع فرهنگی هنری قم به این مهم پرداخته شد.

نشست شورای برنامه راهبردی در قم برگزار شد

شهرزاد حدادپور معاون فرهنگی اجرایی کانون قم با اشاره به آمار ٩٥٠٠ عضو کانون پرورش فکری استان قم گفت: ما فقط در ابتدای امسال ٤٥٠ عضو جدید داشتیم که تمرکز ما برای اعضای جدید روی نوجوان‌ها و پس از بازدید از مجتمع  پردیسان بود. امکانات پردیسان به جد از بهترین مجتمع‌های مراکز آموزشی این استان بالاتر و همچنین با کیفیت‌تر است و لازم است نگاه ویژه‌ای چه استان چه ستاد مرکزی به این مجتمع داشته باشد. ما سعی کردیم که بیشترین تعاملات در حلقه‌های میانی موسسات و ارگان‌ها و سازمان‌ها را در این مجتمع داشته باشیم و هم‌اکنون با بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش ناحیه، دانشگاه فرهنگیان و باقی ارگان‌های مرتبط در حال اجرای برنامه هستیم اینطور که حتی آموزش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در همین محل صورت گرفت.

حدادپور با عنوان پای کار بودن اعضای نوجوان مراکز قم در برنامه‌های مختلف گفت: شورای نوجوان بسیار جدی در مورد فعالیت‌های کانون تشکیل جلسه می‌دهند و خود را محق می‌دانند تا در برنامه‌های اصلی نقش داشته باشند و در هیچ برنامه‌ای منفعل نباشند. استفاده روابط عمومی از این اعضا نشان از کارآمدی آنها دارد و آنها در آخرین برنامه مورد تشویق و تقدیر قرار گرفتند.

نشست شورای برنامه راهبردی در قم برگزار شد

میرمحمدصادقی از دیگر اعضای شورای راهبردی گفت: افتتاح پردیسان و شلوغی‌های آن روزها آنقدر برایم شیرین است که حال که قصد برگشت به این مجتمع را دارم تا فعالیت خود را از سر بگیرم با نگاهی که به این محیط دارم، اینجا بسیار برایم با ارزش است و قطعا با کوهی از تجربه و کار به خانه‌ی خود بازخواهم گشت. اولویت فعالیت‌های من در این مجتمع احیای سالن آمفی تئاتر است که با توجه به قول‌هایی که گرفتم به زودی عملیاتی خواهد شد.

سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون دغدغه‌مندی همکاران قمی را بیشترین امتیاز این استان دانست و گفت: فرصت حضور در این مجتمع و دیدن امکانات پردیسان را غنیمت می‌دانم تا بار دیگر با خودم یادآوری کنم که قم می‌تواند با این ظرفیت‌ها فعالیت‌های کلان کشوری کند.

نشست شورای برنامه راهبردی در قم برگزار شد

علیرضا خضری‌فر نیز در تأیید صحبت‌های عزیزیان گفت: مجتمع فرهنگی هنری پردیسان دومین مجتمع بزرگ ایران بعد از مجتمع حجاب است و شروع ساخت این پروژه با اندیشه ساخت مجتمعی در راستای پژوهش‌های دینی شکل گرفته است پس من لازم است بگویم که این مجتمع نه فقط در راستای خدمت رسانی به کودک و نوجوان پردیسان، یا حتی استان قم و یا حتی در سطح ملی، بلکه قابلیت تاثیرگزاری در کودک و نوجوان در سطح جهان اسلام را دارد و در واقعیت من نگاهم به این مجتمع اینگونه است.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: بنده خدا را شاکرم که در این مقطع حساس در این مکان دور هم جمع شدیم و درباره موضوع مهم برنامه راهبردی کانون صحبت می‌کنیم. کانونی که من مبدأ آن را نه سال ١٣٤٤ و به دست پهلوی بلکه انگیزه‌ی تأسیس آن را در سال ١٣٤٢ در فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)  در آن جمله تاریخی «سربازان من در گهواره هستند» می‌دانم. بنده اعتقاد دارم که انگیزه‌ی تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اهمیت پرداختن به موضوع کودک و نوجوان از آن روز در سر حکومت وقت افتاد و لازم است بگویم عمده فعالیت کانون در بعد از انقلاب و به همت شهید بهشتی صورت گرفت. 

فلاح با اشاره به کتاب «کانونی که هست، کانونی که باید باشد» گفت: در این کتاب نظرات مقام معظم رهبری در مورد صرفا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خطاب مستقیم قرار دادن ما گردآوری شده و همین مهمترین راهبرد ما در ادامه‌ عمر کانون خواهد بود. انگیزه من در فعالیت در این سازمان محترم هم راهبرد همین اهداف بود. ما باید بدانیم که بهترین و مهمترین بستر برای کار کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری است و الگوی هر فعالیتی در کشور، فعالیت‌های کانون است. پس لازم است که اساسنامه و اهداف کانون بروز رسانی شود و باید به جای تصدی‌گری به سمت تولی‌گری آن هم نه به عنوان نگاه بالا دستی بلکه با نگاه سکوی ارائه ظرفیت‌های کودکان و نوجوان در سطح کلان کشوری برویم. باید این دیوار بلند و مستحکم دور کانون برچیده شود و تمام ظرفیت خود را برای تمام کودکان و نوجوانان کشور استفاده کنیم. با دیوار دور کانون به تعامل نمی‌رسیم و به هدف خود که مدیریت و راهبرد تعلیم و تربیت غیر رسمی کودک و نوجوان است نخواهیم رسید.

نشست شورای برنامه راهبردی در قم برگزار شد

فرهاد فلاح گفت: سرمایه‌های کانون، اکنون مدیریت و تاثیرگزاری کلان، تولی‌گری، قانون‌گزاری، خط‌دهی، جریان سازی و ظرفیت‌های قانونی است و این نکات ما را در کشور در بخش کودک و نوجوان پیشرو کرده است. باید بدانیم که کانون تک بعدی نیست و در تمام ابعاد فعال و موفق است. تولید موسیقی، تولید و مدیریت اسباب‌بازی، تولید و اکران فیلم، نمایش صحنه‌ای و کتاب و ... ابعاد مختلف فعالیت‌های ماست که در تمام آنها حرفی برای گفتن داریم و همین بعد از  ٦٠ سال فعالیت، باعث ساخت یک سرمایه اجتماعی بزرگ از کانون شده که به معنی واقعی کلمه، مورد وثوق و تأیید مردم است.

فلاح از فیلم «باغ کیانوش» گفت: در این فیلم تمام سنین در نظر گرفته شده و از تمام افراد حتی با حضور فردی با نیاز ویژه به جذابیت فیلم بهره گرفتیم. این فیلم باعث رشد نرخ کتابخوانی خواهد شد چرا که فیلم بر اساس کتاب کانون نوشته شده است و همچنین الهامات نوجوانان در این فیلم قابل پیگیری است و به قطع آینده ساز این نسل است. فیلم سینمایی «در آغوش درخت» نیز یکی دیگر از ساخته‌های ماست که موفق به اکران گسترده شد و تا جایی پیش رفت که با بالاترین نظر مثبت منتقدان و صاحب‌نظران فارابی به اسکار راه پیدا کرد و نظر مدیر عامل این است که همواره فیلمی با مخاطب کودک و نوجوان در روی پرده حاضر باشد.

معاون فرهنگی در مورد نگاه ویژه ستاد مرکزی به استان قم گفت: قم باید مرکز تحولات کودک و نوجوان جهان اسلام باشد چرا که می‌تواند مدل سازی کند، طراحی کند و برنامه بریزد. قم حتی می‌تواند با وجود این تعداد از اساتید گرانقدر، سرمایه اجتماعی مورد نیاز کانون کل کشور را تربیت کند. باید افق دید و توقع از خود را بالا برد و گفتگوها با آموزش و پرورش، بهزیستی، جامعة‌الزهرا، حوزه علمیه و جامعةالمصطفی را آغاز کنیم. سرمایه انسانی اولویت اول کانون است و حساسیت ما به این موضوع در بالاترین حالت خود قرار دارد. ما در صدد هستیم که پاسخگوی پرسش‌های در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم و انشالله که به صورت متمرکز در کانون قم انجام شود.

فهیمه نیکزاد مشاور مدیرعامل کانون در صحبت‌های پایانی این نشست گفت: این شورا نوید بخش فعالیت‌های بزرگ است و این نکات مهم در صحبت‌های معاون فرهنگی نشان از این دارد که پنجره‌های جدیدی رو به این شهر گشوده  خواهد شد و این مهم را به فال نیک می‌گیریم و برای این اتفاق سرمایه انسانی دلبسته کودک و نوجوان در کنار نیروهای با سابقه حتما تاثیرگزار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =