رصد سومین اَبَر ماه سال ۲۰۲۴

سومین اَبَر ماه سال ۲۰۲۴ معروف به شکارچی از رصدخانه مجتمع آفرینش بندرعباس رصد شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ شامگاه پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ اَبَر ماه شکارچی، سومین اَبَر ماه سال ۲۰۲۴ به شکل حضوری و از طریق برنامه زنده اینستاگرام رصد شد.

فاطمه غفاری سروستانی رابط علمی استان هرمزگان بیان کرد: این رصد در جهت ترویج فعالیت‌های نجومی در بین عموم علاقمندان از رصدخانه آفرینش به دو شکل حضوری و پخش زنده از اینستاگرام مرکز تخصصی علوم انجام شد.

وی گفت: در این شب ۷۰ نفر از کودکان و نوجوانان محله کم‌برخوردار چاهستانی‌ها به شکل حضوری و قریب ۲۰۰ نفر به شکل برنامه زنده ماه را رصد کردند.

رصد سومین اَبَر ماه سال ۲۰۲۴

غفاری افزود: در این رصد درخشان‌ترین قمر در منظومه شمسی ماه؛ از طریق تلسکوپ و با حضور محمدامین پاسلارزاده کارشناس بخش فیزیک و نجوم مجتمع آفرینش رصد شد.

پاسلارزاده در رابطه با ویژگی این رصد تشریح کرد: دیشب ماه در حالت کامل یا بدر بود و در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین (حضیض) قرار گرفت و به همین دلیل درخشان‌تر و بزرگ‌تر از معمول دیده شد.

وی از این پدیده با عنوان ماه‌افروختگی یا اَبَر ماه نام برد و اظهار داشت: اَبَر ماه حدود ۳۰ درصد روشن‌تر و تقریباً ۱۵ درصد بزرگ‌تر از ماه کاملی که در دورترین نقطه خود از زمین است قرار دارد.

کارشناس بخش فیزیک و نجوم مجتمع آفرینش در رابطه با وجه تسمیه این اَبَر ماه به عنوان‌ شکارچی گفت: بومیان آمریکا معمولا به ماه کامل هر ماه یک نام نسبت می‌دادند و به طور سنتی ماه کامل اکتبر به ماه شکارچی معروف است.

وی افزود: ماه در فاصله ۳۵۷،۳۶۴ کیلومتری از زمین، نزدیک‌ترین ماه کامل امسال محسوب می‌شود.

شایان ذکر است فیلم برنامه زنده رصد ابرماه همراه با توضیحاتی کارشناس از سوی اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری ضبط و در اختیار کلیه استان ‌ها قرار گرفت.

گفتنی است رصد خانه‌ مرکز تخصصی علوم کانون به گنبد ۴ متری مجهزاست که در آن تلسکوپ ۱۴ اینچی قرار گرفته است. این رصد خانه مجهز به ۳ موتور اصلی با قابلیت کنترل از راه دور می‌ باشد که به صورت جستجوی خود کار قابلیت رویارویی بیش از ۴۰ هزار جرم آسمانی با بزرگنمایی ‌های متفاوت را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =