خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

به مناسبت بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی؛ خالق آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به مناسبت بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی؛ خیام احمدی مربی توانمند کانون استان در عرصه‌های مختلف و خالق آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت.

خیام احمدی هستم، زاده خطه سرسبز و فرهنگ‌پرور هەورامان و مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانسر، در بسیاری از فعالیتهای فرهنگی ، هنری و ادبی از جمله طراحی، نقاشی (نو آور نقاشی فوق برجسته کورد کلاژ) موسیقی، هنرهای نمایشی، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌سازی، شعر، ادبیات و قصه‌گویی و... مشغول فعالیت می‌باشم.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

از گذشته های دور تاکنون موفق به کسب رتبه‌هایی در بسیاری از رشته‌های مورد علاقه‌ام در رخدادهای بین‌المللی، ملی و استانی، که محکی جهت میزان مهارت من بوده است، شده‌ام؛ هرچند که هیچگاه رقابت، رتبه و درجه به اندازه اعتماد و اعتقاد علاقه‌مندی  مخاطبین به کارها و فعالیت‌هایم، شیرینی و حلاوت به من نبخشیده است و همیشه و در هر حال خود را هنرجو و دانشجوی مسیر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام دانسته‌ام.

آنچنان‌که تقریبا" تمامی هنرها به نوعی در هم عجین می‌باشند و ارائه اثر در هر هنری  نیاز مبرم به کاوش و تلفیق در دیگر هنرها دارد، از این‌رو می‌طلبید که علایق، فعالیت‌ها و تلاشم را در فراگرفتن و آموختن دیگر هنرها معطوف دارم و احساس می‌کنم در این زمینه موفق بوده‌ام و بارها در جوار نقدها و سرزنش‌هایی که در بسیاری از موارد به خودم معمول داشته‌ام هزار آفرین را هم تقدیم توانمندی‌های خود نموده‌ام و معتقد بر این هم هستم که تشویق و نقد چه از جانب مخاطب و صاحب‌نظران و چه از جانب خود شخص نسبت به توانمندی‌هایش، میسرترین مسیر برای بهبود در پیشرفت هرگونه توانمندی و تخصص می‌باشد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

تقریبا در تمام هنرها و فعالیت‌های تخصصی‌ام، در تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف کار کرده‌ام اما  سبک رئالیسم (واقع‌گرایانه) و سورئالیسم (فرا واقع‌گرایانه) از جمله علایق و سبک‌های اجرا شده در بیشتر آورده‌های هنری، فرهنگی و ادبی من است.
دوبار عنوان مربی مسئول برگزیده کشوری، دوبار حضور درجشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را در کارنامه خود دارم که یک‌بار موفق به کسب رتبه برگزیده بین‌المللی در این زمینه شده‌ام. ساخت سه فیلم داستانی (طربه ٣٢ دقیقه‌ای، توفیر  ٣٨ دقیقه‌ای و فیلم داستانی موزیکال بووکه بارانه) از جمله تجربه‌های من به‌عنوان نویسنده و کارگردان این دسته از فعالیت‌هاست که حائز کسب مقام‌هایی در این زمینه نیز شده‌ام.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

سیاه‌قلم و رنگ و روغن، از جمله تکنیک‌های کاربردی من در هنر نقاشی‌است و در این زمینه مدرک معتبر هنری دارم و نمایشگاه‌هایی برپا داشته‌ام اما در راستای هنر نقاشی، موفق به  ایجاد نوآوری در زمینه ساخت تابلو نقاشی‌هایی در شاخه هنر نقاشی برجسته شده‌ام که بیشتر طبیعت (هەورامان) در این‌گونه از نقاشی‌های من که به هنر (کورد کلاژ) معروفیت دارند اجرا می‌گردد که در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و پارک علم و فناوری مورد توجه و استقبال قرار گرفته است که آثارم در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی و استانی به نمایش گذاشته شده و می‌شود.

در زمینه هنرهای نمایشی صحنه‌ای و عروسکی هم بارها به عنوان نویسنده، کارگردان، بازیگر و عروسک‌گردان ایفای نقش نموده‌ام و آثارم دربسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی و ملی به روی صحنه رفته است که از آن‌جمله می‌توان به ساخت و رهبری نمایش موزیکال عروسکی (رقص عروسک‌ها) و سرود نمایش آیینی ٨٥ نفری بووکه بارانه کانون پرورش فکری روانسر اشاره کرد که سال‌ها و دهه‌ها مزین‌بخش بسیاری از جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی، ملی و استانی بوده است.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

و اما قصه گویی:
من معتقد هستم در تمام هنرها، ستونی با نام قصه باید حضور داشته باشد تا بتوان اثری خلق کرد از هنر نقاشی گرفته تا نمایش، فیلم، مجسمه، شعر، موسیقی  و...) یعنی تا قصه‌ای در ذهن خالق اثر پدیدار نشود، اثری که تاثیرگذار باشد خلق نمی‌شود؛ لذا اهمیت به حضور قصه و تسلط بر امر پرداخت و پختن قصه و هنر قصه‌گویی نیاز مبرم یک هنرمند واقعی می‌باشد .

فعالیت قصه‌گویی در جوار سایر فعالیت‌های ارزشمند کانون جان، از اهمیت و ارزش خاص و تاثیرگذاری که بر مخاطب دارد برخوردار می‌باشد لذا در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانسر، این فعالیت تقریبا به عنوان فعالیتی روتین و همه‌پسند (مربیان، کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و اهالی فرهنگ و ادب) در آمده است و از این‌رو در جوار آموزش‌های پی‌در پی و مداوم قصه‌گویان و علاقه‌مندان به این هنر زیبا و ایجاد تحقیق‌های میدانی جهت جمع‌آوری قصه‌های فولکلوریک (ادبیات شفاهی)، سال‌هاست بر اساس ارائه طرح، مدیریت و اجرای ارزشمند و کم‌نظیر (آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی) که توسط اینجانب خیام احمدی مدیریت می‌شود و با همکاری همکاران گرانقدرم پیش می‌رود توانسته‌ایم گام‌های ارزشمند و تقریبا" منحصر به فرد در این زمینه برداریم و این‌گونه تمامی پنجشنبه‌های هر هفته راس ساعت ٩:٣٠ صبح لغایت  ١١:٣٠ صبح، با حضور مخاطبین علاقه‌مند به فرهنگ قصه‌گویی، با اجرای مربیان و معلمان قصه‌گو، بزرگسالان قصه‌گو، کودکان و نوجوانان قصه‌گو، این آیین را زنده نگه‌داریم و روز به روز درجه شکوه و کارنامه اجرایی آن اعلاتر گردد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

زیبایی پنجشنبه‌های قصه‌گویی در این است که هر هفته حداقل حدود چهل‌نفر جهت قصه‌گویی اعلام آمادگی می‌کنند و  وبا انتخاب ده‌قصه در هر اجرا، این آیین با شکوه برگزار می‌شود و قصه‌گویان و مخاطبینی  هم از شهرهای هم‌جوار در این آیین حضور می‌یابند و بو اشتیاق به اجرای اثر خود می‌پردازند.

در آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی، قصه‌گویان با هر زبان و گویشی می‌توانند قصه‌گویی کنند که  معمولا" قصه‌ها با زبان و گویش‌های (کوردی سورانی و کلهری،  هورامی، فارسی، ترکی و گاهی عربی و لاتین ) اجرا می‌گردد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

به میمنت آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانسر، سالن نمایش ساختمان کانون بانام (چیرۆک_ قصه) نام‌گذاری شده است که قرار است به‌زودی طی مراسمی سردرب این سالن کوچک اما بسیار فرهنگی، به تابلویی با این نام زیبا، سالن چیرۆک) مزین گردد.

توجه و انرژی‌های مثبتی که از جانب مدیر کل محترم و مجموعه اداری استان و مخاطبین به این دورهمی ارزشمند فرهنگی می‌شود، خستگی‌های  زیاد هر هفته اجرای  این ویژه‌برنامه را از ما می‌زداید و همین اعتمادها و تشویق‌های به این آیین، سالیان است که ذهن مرا به این مهم معطوف داشته که نوآوری و به‌کار بردن خلاقیت‌های نو را در این امر به طور معمول و معطوف به‌کار ببندم تا این فعالیت دچار ریزش ارزشی و ریزش مخاطب نشود که الحمدالله  و با باوری که مرکز استان، به‌خصوص مدیر کل محترم استان جناب دکتر محمد خیاط‌زنجانی و معاونین و کارشناسان گرانقدر و همکاران مرکز و همشهریان عزیز از این برنامه دارند، معتقدم کشتی (آیین قصه‌گویی روانسر) در آینده‌ای نه‌چندان دور، نقطه‌عطف فرهنگ قصه و قصه‌گویی در کشور خواهد شد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

ناگفته نماند اجرای دیگر  برنامه‌های هنری و فرهنگی در آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی مرکز روانسر  از جمله (اجرای موسیقی زنده، قصه‌نمایش صحنه‌ای موزیکال، دابسمش، مسابقه حضوری والدین و... زیبایی‌بخش این آیین هفتگی است که جا دارد از همکاران گرانقدرم  آقایان و خانم‌ها (مهاجر احمدی، بهشته قطبی، وهاب محمودی، ثریا کرمی، والیه زمانی و همچنین خانواده گرانقدرم، همسرم و دخترم و برادران عزیزم که هر کدام در زمینه هنر موسیقی حرفی برای گفتن دارند و  مرا در پیشبرد این ارزش فرهنگی، هنری و ادبی، یاری می‌نمایند نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم.

اضافه می‌کنم، در هر جلسه از اجرای آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی، در سطح شهر و شهرهای هم‌جوار، یک میهمان ویژه (توانا در عرصه فرهنگی  هنری و ادبی و...) به این آیین دعوت می‌شود و ١٥دقیقه از زمان برنامه به این میهمان گرانقدر جهت اجرای برنامه و یا بیان مطالب، اختصاص می‌یابد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

نظم و دقت در زمان و محتویات اجرا و ارزش و بازخورد فرهنگی از مهم‌ترین مولفه‌های اجرای این دورهمی فرهنگی به شمار می رود. به امید فرا رسیدن روزی‌که تمام قصه‌ی زندگی حقیقی انسان‌ها، سرشار از نشاط و مهربانی و صلح باشد و در قصه زندگی هیچ‌کسی، ابزاری همچون تفنگ، تانک، خون و اشک وجود نداشته باشد.

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

خیام احمدی_ طراح و مدیر آیین پنجشنبه‌های قصه‌گویی مرکز فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان روانسر، استان کرمانشاه آبان١٤٠٣

خالق پنجشنبه‌های قصه‌گویی روانسر از سرزمین قصه‌ها گفت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =