قصه‌های قرآنی هدف‌مند و آموزنده است

امام جمعه رفسنجان در نشست «قصه‌های قرآنی» با کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پروش فکری، قصه‌های قرآنی را هدف‌دار، آموزنده و دارای فلسفه دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش و کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روز ۳۰ مهر ۱۴۰۳ و در آخرین ساعت‌های گردهم‌آیی سه روزه در استان کرمان با حجت‌الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان دیدار داشتند.

بنابر این خبر، در این نشست که با موضوع قصه‌های قرآنی و بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجدالزهرا شهر رفسنجان برگزار شد، حجت‌الاسلام عسکری بیان کرد: از ۱۱۴هزار سوره قرآن در ۵۴ سوره خداوند از قصه و داستان استفاده کرده است. قصه حضرت نوح و آدم در ۱۲ سوره قرآن آمده است. داستان حضرت ابراهیم در ۱۸ سوره قرآن تکرار شده و قصه حضرت صالح در ۱۱ سوره، حضرت داوود در پنج سوره، حضرت هود و سلیمان در چهار سوره، حضرت عیسی و زکریا در سه سوره آورده شده است.

همچنین وی با اشاره به این‌که در قرآن سوره قصص به معنای قصه‌گویی و داستان‌سرایی موجود است چند ویژگی قصه‌های قرآنی را ذکر کرد: در قصه‌های قرآنی ماجرا آن‌قدر دقیق بیان می‌شود که انسان را به داخل قصه می‌برد. قصه‌های قرآنی هدف‌دار و آموزنده هستند و فلسفه دارند.

امام جمعه رفسنجان به نقل از امام حسن(ع) افزود: من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه کردم و آگاهی پیدا کردم گویا با آن‌ها زیستم و به اندازه آن‌ها عمر کردم. 

قصه‌های قرآنی هدف‌مند و آموزنده است

حجت‌الاسلام عسکری با تاکید به این‌که همه قصه‌ها در قرآن دارای نقطه اوج است، اظهار داشت: در همه قصه‌های قرآنی خداوند هنرمندانه یک نقطه اوج حساس در نظر گرفته است تا با کشش و جذابیت شنونده را به دنبال خود بکشاند و تاثیرگذار باشد و هدف از این بیان هنرمندانه عبرت‌آموزی است.

وی ناامید نشدن و توکل کردن را از دیگر خصوصیات قصه‌های قرآن ذکر و اضافه کرد: گاهی کمال در ندانستن یک موضوع است. همچون داستان «لیله‌النبی» و زمانی که حضرت علی(ع) در بستر پیامبر(ص) خوابیدند. اگر حضرت می‌دانستند اتفاقی برایشان می‌افتد این ایثار و جان‌نثاری ارزش و منزلتی نداشت.

امام جمعه رفسنجان با اشاره به این‌که داستان حضرت یوسف در ۱۴ صفحه یک سوره به صورت مفصل آمده است درباره این قصه گفت: در قصه حضرت یوسف خداوند متعال بسیاری از اضداد را در کنار هم قرار داده است. فراق و وصال، غم و شادی، قحطی و پرمحصولی، وفاداری و جفاکاری، مالک و مملوک، چاه و کاخ، فقر و غنا، بندگی و حاکمیت و کوری و بینایی و کامیابی پایان همه ماجراهاست. همه قهرمانان داستان خوش‌عاقبت می‌شوند.

وی با ذکر گفت‌وگوهایی از قرآن کریم یکی دیگر از ویژگی‌های این قصه‌ها را آموزش سنجیده و با احترام حرف زدن دانست و اضافه کرد: این ویژگی این قصه‌ها را شیرین و درس‌آموز می‌سازد.

حجت‌الاسلام عسکری در پایان سخنان خود خطاب به کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی سراسر کشور ابراز امیدواری کرد که لحظه لحظه عمرتان در جهت رشد و پرورش و باروری فکر کودکان و نوجوان این مرز و بوم موثر واقع شود.

حاضران این نشست در بین مباحث تخصصی که از سوی امام جمعه رفسنجان بیان می‌شد، قسمت‌هایی از قصه‌های جذاب قرآنی را هم شنیدند و استفاده کردند.

یادآوری می‌شود در پایان این نشست، مهدی مردانی شاعر و کارشناس فرهنگی کانون استان قزوین نیز شعری برای کودکان و نوجوانان غزه خوانش کردند.

گردهمایی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۸ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ در شهر سرچشمه کرمان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =