کودکان و نوجوانان در سایه‌سار مطالعه‌ ادبیات به صلح و مهر می‌اندیشند

داور مهرواره شعرخوانی «نسیم سحری» معتقد است اجرای برنامه‌هایی مانند این مهرواره، منجر به مهارت‏های خواندن و درک مفهوم متن خوانده شده می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره شهابی درباره برگزاری این مهرواره گفت: نسیم سحری از چند جهت حائز اهمیت است. نخست این‌که فعالیت شعرخوانی از اهداف اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همین‌طور از اهداف مرکز آفرینش‌های ادبی است. از سوی دیگر فعالیتی است عضومحور و کتاب‌محور؛ عضو با خواندن اشعار و ارائه‌ آن در جمع علاوه بر تقویت اعتماد به نفس و بیان خود آرام آرام با گنجینه اصیل ادبیات غنی و سرشار میهن‌ش آشنا می‌شود و چون امانتی شریف آن را عزیز می‌دارد. چرا که در مرکز و موقع تمرین اشعار با همراهی مربیان عزیز، متوجه عناصر و ظرایف و نکته‌هایی می‌شود که شاعر آنها را با دقت، وسواس و عرق‌ریزان روح به انجام رسانده است تا به یک اثر کامل و تاثیرگذار برسد.

وی افزود: «نسیم سحری» با استقبال پر شور اعضا و مخاطبان روبه‌رو شد، اعضا نه تنها با شور و عشق اشعار را می‌خواندند و سعی می‌کردند، جان و انرژی کلمه‌ها را به بیان در بیاورند، بلکه آگاهی خوبی هم از عناصر به‌کار رفته در شعر داشتند.

کودکان و نوجوانان در سایه‌سار مطالعه‌ ادبیات به صلح و مهر می‌اندیشند

شهابی ادامه داد: در اعضای نوخوان و نونهال شوق و عشق عجیبی به خوانش اشعار وجود داشت. علاقه‌ی اعضا به شاهنامه و شعر چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای به مخاطب نشان می‌داد. امید است، حضور مخاطبان نوجوان را هم بیش از پیش در کانون شاهد باشیم.

این شاعر با اشاره به نحوه انتخاب اشعار برای هر گروه سنی تصریح کرد: در انتخاب اشعار دقت و تلاش‌های ارزشمندی اتفاق افتاده بود. شاید به لحاظ تعداد باید انتخاب‌ها بیشتر می‌شد و همین‌طور اگر شعرها تنوع موضوعی داشتند، بهتر بود. به خصوص در گروه‌های سنی که تعداد اعضای شرکت‌کننده بیشتر بود، حتما تعداد شعرها باید بیشتر می‌شد. انتخاب کنندگان بیشتر بر وزن و ضرباهنگ‌های چالش‌برانگیز تأکید کرده بودند، در حالی‌که علاقه‌ی مخاطبان نشان می‌داد، آن‌ها وزن‌های آرام، شعرهای خیال‌برانگیز و پر از حس‌آمیزی را بیشتر دوست داشتند، چون هدف ما در درجه‌ی اول ترغیب مخاطبان به خواندن و به‌ویژه خواندن شعر است، پس بیش از پیش باید ذائقه و علاقه‌ی آن‌ها را جدی گرفت. البته ایجاد دغدغه و چالش هم در جای خودش لازم است.

وی با بیان اینکه انتخاب اشعار در یک بازه‏‏ی گسترده از شعر فارسی می‏تواند در ارتقا شعرخوانی مخاطبان کودک و نوجوان موثر باشد گفت: همان‌طور که اشاره کردم، شعرخوانی از اهداف اصلی فعالیت‌های ما در کانون است. به یاد داشته باشیم شعرخوانی فعالیت است نه برنامه، برنامه می‌تواند در مقطعی به ضرورتی باشد یا نباشد اما فعالیت یک امر فرآیندی است، گام به گام پیش می‌رود و تأثیر خودش را تا سالیان سال بر جان و روح عضو می‌گذارد.

شهابی اجرای برنامه‏هایی مانند مهرواره شعرخوانی «نسیم سحری» را منجر به مهارت‏های خواندن و درک مفهوم متن خوانده شده عنوان کرد و ادامه داد: عزیزان ما با خوانش صحیح شعر، درک متن، دریافت و دقت در عناصر شعر با ادبیات فاخر و بی نظیرمان آشنا می‌شوند و ممکن است تعدادی در آینده از فعالان حوزه‌ی ادبی در بخش‌های مختلف باشند و تمام این خواندن‌ها در ذهن‌شان رسوب می‌کند و به موقع از آن استفاده خواهند کرد.

این نویسنده افزود: بسیارند عزیزانی که حتی اگر به‌طور مستقیم در این مسیر نباشند، همیشه در سایه‌سار مطالعه‌ی ادبیات و به‌خصوص شعر به صلح و مهر می‌اندیشند، نسیم سحری تا همیشه اعضا را به سمت دوستی با ادبیات سوق می‌دهد.

داور مهرواره شعرخوانی «نسیم سحری» بیان کرد: به جایگاه شعر و شاعران معاصر هم در کارگاه‌های شعرخوانی بیش از پیش باید توجه شود (با توجه به نوع استقبال اعضا در این رویداد) به‌ویژه سپهری‌خوانی، نیمایی‌خوانی و احمدرضا احمدی را هم در فعالیت‌های شعرخوانی کانون یا به صورت مستقل و یا در قالب نیمایی‌خوانی و سپیدخوانی می‌توان وارد کرد.

کودکان و نوجوانان در سایه‌سار مطالعه‌ ادبیات به صلح و مهر می‌اندیشند

طاهره شهابی در پایان خطاب به مربیان گفت: مربیان عزیز، دلسوز و آگاه با جذب اعضا، ایجاد علاقه و همراهی با آن‌ها برای مهرواره «نسیم سحری» بسیار زحمت کشیده بودند که این تلاش‌های صادقانه، جای سپاس فراوان دارد. چه خوب است این همت و تلاش در مراکز با این رویکرد رقم بخورد که نه تنها فعالیت شعرخوانی بلکه فعالیت‌های دیگر هم فقط در جهت علاقه‌مندی به مطالعه ادبیات است، ارج نهادن به میراث ارزشمند نیاکان‌مان و حفظ زبان مادری است. البته همچنان معتقدم این فضا می‌تواند چنان الهام‌بخش باشد که با خیل نوشته‌های خلاق اعضا روبه‌رو باشیم. از دل همین فعالیت‌هاست که نوشتن و تشویق به نوشتن شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین از جنبه‌ی رقابتی آن باید فاصله گرفت و خواندن شعر باید آن آینه‌ای باشد که هر کسی بتواند خودش را در آن ببیند. مهم روشن کردن چراغ خواندن و نوشتن است. من فکر می‌کنم بحث‌های تخصصی کارگاه شعر مثل وزن که در مرحله‌ پیشرفته‌ کارگاه شعر به آن می‌پردازیم، جای گفت‌وگو و مطرح شدنش در فعالیت شعرخوانی نیست، چون بسیار دیده‌ام باعث نوعی هراس از نوشتن حتی در اعضای بزرگسال می‌شود. در پایان دوست دارم بگویم انتخاب عنوان «نسیم سحری» هوشمندانه و زیبا بود.

کودکان و نوجوانان در سایه‌سار مطالعه‌ ادبیات به صلح و مهر می‌اندیشند

طاهره شهابی متولد ۱۳۵۱، شاعر، نویسنده‌ و از مربیان و کارشناسان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین داور مرحله دوم نخستین مهرواره شعرخوانی «نسیم سحری» است که شناخت خوبی از فعالیت‌های کانون به خصوص کارگاه‌های ادبی دارد. کتاب‌هایی مانند «من سنگ بودم»، «پنج و ده دقیقه»، «کلاغ و عینک من» نوشته این دوستدار ادبیات کودک و نوجوان است.

مهرواره‌ی «نسیم سحری» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران با هدف آشنایی اعضا با اصول درست‌خوانی شعر و درک عمیق‌تر از مفهوم اشعار و آگاهی بیشتر از دانش ادبی برگزار شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =