استفاده از تلفن همراه و اینترنت توسط فرزندان باید قانونمند باشد

کارشناس سواد رسانه در دوره آموزشی پدافند غیر عامل در فضای سایبری مدیریت فرزندان در استفاده از تلفن همراه را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: والدین باید دو موضوع را مدنظر داشته باشند اول استفاده از خود تلفن همراه و دوم استفاده از اینترنت که مدیریت هر دو باید نظامند و قانونمند در محیط خانه صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، دوره آموزشی مربیان و کارشناسان کانون استان همدان با هفته پدافند غیر عامل با موضوع پدافند غیر عامل در فضای سایبری با حضور کارشناس سواد رسانه در مجتمع شهید مدنی برگزار شد.

حسین ربیعی در این دوره آموزشی به پیشرفت دنیای دیجیتال اشاره و اظهار کرد: امروز استفاده از فضای مجازی اجتناب ناپذیر بوده و همه ما به گونه‌ای با آن درگیر هستیم اما باید روش و شیوه استفاده ما به گونه‌ای باشد که ما گوشی همراه خود را براحتی مدیریت کنیم نه اینکه گوشی ما را مدیریت کند.

وی افزود: در زندگی امروز ما اینترنت دیگر از کار شخصی و اداری ما پا را فراتر گذاشته و به اینترنت اشیا رسیده و در جهان از آن استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود و یک تکنولوژی جدید در کشور ما است که با قدرت در حال پیشرفت است.

این کارشنای سواد رسانه با بیان اینکه باید گوشی همراه خود و برنامه‌ها موجود در آن را خوب بشناسیم، خاطرنشان کرد: تنظیمات گوشی خود را نگاهی بیاندازید در آنجا به عنوان آسایش دیجیتال می‌رسید که این برنامه یک نوع مدیریت برای برنامه‌ریزی در میزان استفاده از گوشی است و حتی به ما نمودار می‌دهد که از هر برنامه‌ای چقدر استفاده کرده‌ایم.

وی مدیریت فرزندان در استفاده از گوشی را به دو بخش تقسیم و اظهار کرد: والدین باید دو موضوع را مدنظر داشته باشند اول استفاده از گوشی و دوم استفاده از اینترنت که هر دو باید نظامند و قانونمند در محیط خانه باشد.

ربیعی با تأکید بر اینکه از دادن گوشی به کودکان زیر 3 سال خودداری کنید زیریا باعث اثرات منفی بسیار بر روی مغز او می‌شود، گفت: گروه حساس دیگر 3 تا 7 سال هستند که باید بر روی آنها نظارت لازم را داشت  و نت ناپاک در دسترس آنها قرار نگیرد.

این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت باید حساب شده و با نظارت والدین باشد، خاطرنشان کرد: مخابرات اینترنت انارستان راه ایجاد کرده که یک بستر امن و سفید بوده و برنامه‌هایی مثل اینستاگرام از طریق آن مکان ندارد.

والدین بر استفاده از گوشی همراه و اینترنت فرزندان مدیریت داشته باشند

ربیعی ادامه داد: اگر فرزند شما در آستانه نوجوانی تا قبل از 13 سالگی است باید پایشگری و سواد رسانه را آموزش ببیند ولی اگر بالای 13 سال است باید دانش و سواد رسانه را خوب فرا بگیرد و تشخیص اخبار و مطالب کذب را از حقیقت متوجه شود.

وی با بیان اینکه امروزه افراد اظراف ما معتاد فضای مجازی شده‌اند، افزود: در استفاده از گوشی حتما بر روی خود و فرزندانمان مدیریت داشته باشیم، فضا نباید رها باشد، قانون بگذاریم و خود نفر اولی باشیم که به قانون عمل می‌کنیم.

این کارشناس سواد رسانه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به شکایات مردم به پلیس فتا اشاره و تصریح کرد: متأسفانه این آمار و تعداد شکایات هر روز در حال بیشتر شدن است و این از ناآگاهی و بی اطلاعی مردم نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: لینک‌های آلوده و افرادی که با یک کلیک بر روی آنها گوشی خود را آلوده می‌کنند و به دردسر میافتند امروز بسیار مشکل‌ساز شده و ما در این قسمت بسیار آسیب‌پذیر هستیم و تهدید و تطمیع دو علت مهم مردم در سوق پیدا کرده به سمت کلیک بر روی لینک‌های آلوده است.

ربیعی به استفاده از اینترنت رایگان ناشناس هشدار داد و گفت: این شعار را حفظ کرده و همیشه به خاطر بسپاریم که در فضای مجازی کسی خدمات رایگان ارائه نمی‌دهد.

وی باید تأکید بر اینکه باید گوشی آنتی‌ویروس معتبر داشته باشد، خاطرنشان کرد: آنتی ویروس گوشی را پالایش کرده و ضد ویروس، ضد بدافزار، ضد سرقت و... خواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی به سرقت گوشی اشاره و اظهار کرد: 54 درصد به علت خود گوشی و 46 درصد به علت اطلاعات داخل گوشی است پس باید دسترسی‌ها در گوشی محدود کنیم و الگوی اثر انگشت را بر روی آن بگذاریم.

وی در پایان خطاب به مربیان کانون گفت: مطالب مفید در خصوص سواد رسانه را از سایت ابری شهر پیدا کرده و در مجموعه خود به اعضا آموزش دهید زیرا اطلاعات ما هر روز باید نسبت به آن بیشتر شده تا گرفتار دنیای به ظاهر مجازی نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =