کد خبر: 347216
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
بازدید 11
نمایشنامه خوب نمایش خوب می‌سازد

مربی ادبی کانون گفت: نمایشنامه خوب نمایش خوب می‌سازد و نمایشنامه‌ای خوب است که توسط نویسنده خوب نوشته شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، معصومه کریمی، مربی ادبی کانون همدان و نویسنده کودک و نوجوان در خصوص چگونگی بهره‌گیری از کتاب‌ها در تولید نمایشنامه و اجرای تئاتر اظهار کرد: نمایشنامه خوب نمایش خوب را می‌سازد و نمایشنامه‌ای هم خوب است که توسط نویسنده خوبی نوشته شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه نمایشنامه باید نگاه متفاوتی داشته و زاویه دید خوبی را ارائه کند، افزود: یک نمایشنامه خوب و مناسب کودک و نوجوان باید از زاویه جدید به مسائل نگاه کند و حرف‌های جدیدی داشته باشد.

این نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: کودک و نوجوان امروز کودک و نوجوان ۳۰ سال قبل نیست که با فقط با مطالب آموزشی پیش رود بلکه بچه‌های امروز حرف جدید می‌خواهند و مسائل روز آنها با مسائل زمان ما فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه نیازهای کودکان امروز با ما متفاوت است و باید مطابق نیازهای آنها پیش رفت، گفت: نویسنده خوب باید روانشناسی و نیازهای کودک و نوجوان را بلد باشد، داستان خوب خلق کنه و بتواند همان داستان خوب را تبدیل به نمایشنامه خوب کند.

کریمی تاکید کرد: من خودم به شخصه نمایشنامه‌هایی که در کتاب‌هاست را نمی‌پسندم، زیرا خیلی‌ها جنبه سرگرمی دارد و قرار نیست ما نمایش برای سرگرمی تولید کنیم بلکه قرار است نمایش در کنار سرگرمی برای کودک و نوجوان حرف‌های تازه داشته و کودک با تماشای تئاتر دقایقی تامل کرده و برشی از زندگی را ببیند.

وی با بیان اینکه اگر نمایشنامه جنبه سرگرمی داشته باشد، خیلی چیزها می‌تواند جایگزین آن باشد گفت: نمایش تکه‌ای از زندگی است پس باید از تکه‌ای از زندگی حرف بزنیم که آموزش داشته و نگاه آنها را به جهان هستی گسترده‌تر کند.

این مربی ادبی با اشاره به اینکه کتاب داستان‌هایی داریم که فوق‌العاده است اما نمایشنامه آنها نوشته نشده است افزود: باید کارشناسان از کتاب نمایشنامه خوب نمایش تولید کنند تا بتوانیم اجراهای خوبی هم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: امروز ما در نمایشنامه‌هایی که به صورت کتاب چاپ شده است، فقر زیادی داریم اما در کتب داستانی کمبود چندانی نداریم، بنابراین کارگردانان می‌توانند در این زمینه دقت لازم را داشته باشند تا تئاتر به عنوان یک هنر جذاب برای کودکان همراه با خوراک فرهنگی غنی باشد.

کریمی خاطرنشان کرد: برای نمایش باید یا از کتاب داستان‌هایی که حرفی برای گفتن دارند، استفاده شود یا از نمایشنامه‌های خوبی استفاده شود تا هدایت آموزشی و فکری خوبی هم در کودکان و نوجوانان صورت گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =