برگزاری نشست مجازی «نوجوان در آینه زمان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان

نشست مجازی «نوجوانان در آینه زمان» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف بررسی دنیای نوجوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، این نشست مجازی ۲ ساعته از سلسله نشست های مجازی هفته نوجوان ویژه مربیان، کارکنان کانون سراسر کشور و اولیای تربیتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت ملی برگزار گردید.

سلیمان شهبازی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد دانش آموخته دکتری مشاوره و خانواده درمانگر که به عنوان مدرس در این نشست حضور داشت بیان کرد: دوره سنی نوجوان در دنیای امروز برای پسران ۱۰ تا ۱۸ سال و برای دختران ۹ تا ۱۷سال است. دنیای نوجوانی دنیای تشویش های سرزمین ذهن، احساس، اندیشه، دوره توفانی هیجان، تصمیمات در اقدامات و دوره بحران هویت در ابعاد مختلف می باشد.

شهبازی در این نشست ویژگی های نوجوانان را خودمحوری ، تردید، استقلال طلبی ، هویت جویی دانست و تشریح کرد: دوره نوجوانی از مهمترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود. در این دوره ، تغییراتی در جسم و روان نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی بر او اثر می گذارد. گاهی این تغییرات ، شخصیت و منش او را به کلی دگرگون می سازد. از این رو شناخت جنبه های مهم روانی، عقلانی، جسمانی و اخلاقی نوجوان، این توانایی را به او و اطرافیانش می دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی و روحی دوره نوجوانی را بدانند. خصوصیات خودمحوری نوجوان عبارتند از خودخواهی و خودشیفتگی، انزوا در صدد اجرایی کردن سلیقه های خود است که برداشت همراهان از این خصوصیات تمرد، غرور، درصدد عصبانی کردن است که راهکار مناسب در مواجهه با خودمحوری نوجوانان همدلی، ورود به دنیای نوجوان، توجه، احترام، نقش دهی، پذیرش، شنونده بودن، تسهیلگری و همراهی می باشد که این آگاهی ، از بروز ناسازگاریهای خاص این دوران جلوگیری می کند.

وی شکاف بین نسلی را درک غیر همسوی والدین و نوجوانان از زندگی یکدیگر دانست و افزود: شکاف نسل‌ها بحرانی است که بحران می‌آفریند و بروز آسیب‌های اجتماعی را سرعت بخشیده و تسهیل می‌کند پس با همدلی، گفت وشنود، وقت گذاشتن و پذیرش تفاوت ها و شناخت نیازهای دوران نوجوانی توسط والدین و ابراز محبت، احترام ، امنیت، توجه و تشویق و همچنین با نگاه نافذ و بلندمدت، همراه با برنامه‌های مدون و کارشناسی شده از جمله راه‌های کاهش آسیب‌های تربیتی و اخلاقی شکاف بین نسلی کمتر می شود.

شهبازی به تردیدهای نوجوان نسبت به اطرافیان و دانسته های قبلی خود، همچنین نسبت به مسائل دینی اشاره کرد و افزود: این تردیدها با نقش دهی و فرصت تجربه کردن، شکل دهی من خلاقانه و حرکت دادن به سمت دنیای پست مدرن (خالقیت)، نقش دهی و ایجاد فرصت اظهار نظر و توجه به افکار درست نوجوانان است.

وی تصریح کرد: استقلال طلبی در نوجوانان مستلزم این است که آن‌ها به یک سن مشخصی برسند، چراکه ایجاد استقلال در سن کم او را درگیر آسیب‌های اجتماعی خواهد کرد. استقلال طلبی نوجوان و حرکت به سمت استقلال و قطع وابستگی از دیگران، تنش با والدین، معلمان، مربیان از دیگر مسائل این دوران به شمار می رود و نقش همراهان را احترام به این روحیه و تبیین نقشه راه، پیش بینی مشکلات و ارائه راهکار ایجاد فرصت تجربه و تسهیلگری عنوان کرد که در این مسیر والدین باید سعی کنند که بین استقلال طلبی در نوجوان و حفظ امنیت او تعادلی را برقرار کنند، تا همواره رابطه خوب خود را با فرزندشان حفظ نمایند.

وی در پایان پیشگیری از آسیب های دوران نوجوانی را چه فردی، خانوادگی، اجتماعی را در ارتقای مهارت فرزندپروری، تقویت نقش پدری، توجه به نیازهای روانشناختی، ارتقای خودآگاهی نوجوانان، ارتقای معنوی نوجوانان، آموزش مدیریت ارتباط عنوان کرد.

گفتنی است، سلیمان شهبازی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کهگیلویه و بویراحمد و دانش آموخته دکتری مشاوره و خانواده درمانگر است. که ریاست مجمع مربیان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد از جمله سوابق وی به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =