به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، اردوی کانونیاران غرب کشور با حضور کانونیارانی از استانهای لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، همدان و قم؛ به همراه رابطان کانونیار هر استان و حضور مجازی فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون از ۹ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۳ به میزبانی استان کرمانشاه با برنامههای مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی، تفریحی و... برگزار شد.
نوجوانی همچون نهالی نوپا در سایه همت و تلاش بارور میشود
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیام خود بیان داشت: نوجوانی دوره تعالی است، و نوجوانی همچون نهالی نوپا در سایه همت و تلاش بارور میشود. همت در این مسیر، دو ساحت دارد، ساحت فردی و ساحت اجتماعی، برای نیل به زندگی شایسته لازماست در هر دو ساحت کوشا باشیم.
کانونیاری فرصتیاست برای ارتقاء معرفت، بصیرت، مهارت و دانشاجتماعی؛ از آنجا که آینده کشور با دستان شما نوجوانان عزیز ساخته خواهد شد پس شما نوجوانان میتوانید ما را به قلههای افتخار برسانید.
با حضور شما کانونیاران، امید است با توکل بر خداوند و شکوفاسازی همه استعدادهای شما عزیزان و با همراهی کانون و مدرسه در تحقق اهداف طرح کانونیاران موفق و پیروز باشید.
از یکایک شما همکاران ارجمندم در مراکز کانون کشور هم میخواهم با حمایت همهجانبه از این طرح، مقدمه ظهور و تحقق هر چه بهتر آنرا در کشور، فراهم سازید و البته همه اتفاقات خوب امروز کانون، از الطاف خداوند مهربان است.
پیام حامد علامتی مدیرعامل کانون در آیین آغاز به کار کانونیاران در کرمانشاه از سوی محمد خیاطزنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه و دبیر طرح کانونیاران خوانش شد.
«کانونیاران» دانشآموزان مستعدی هستند که در کانون پرورش فکری رشد کرده و براساس نظریه سیاستی فعال و کلان در جامعهپردازی آینده ایران به عنوان نماینده کانون در مدارس معرفی میشوند و دانشآموزان مدارس را با فعالیتهای کانون آشنا میکنند.
مرکز، کانونیار و مدرسه سه ضلع مثلث فعالیتِ کانون
معاون فرهنگی کانون نیز با حضور مجازی در دومین روز از آیین آغاز بهکار کانونیاران سراسر کشور در کرمانشاه، مباحثی را در مورد طرح کانونیاران عنوان داشت.
فرهاد فلاح گفت: امروز در کانون پرورش فکری بحث کانونیاری به بحث و موضوع نخست این مجموعه تبدیل شده و باعث خوشحالیاست که بحث کانونیاران امروز جوانه زده، برگ و ساقه داده و انشاءالله بهزودی باغ زیبایی از کانونیاری شکوفا خواهد شد و این برای ما باعث خرسندی است.
وی افزود: همه اعضای کانونیاری در سراسر کشور به کمک دبیر کانونیاران بیایند و ایشان هم تلاش خود را خواهد داشت برای اینکه بتواند بحث کانونیاری را بهصورتی جذاب، به یک فعالیت برتر و ستارهدار تبدیل کند. آن موردی که در کانون به دنبال آن هستیم این است که بتوانیم بچههایی را تربیت کنیم که در آینده کشور نقشآفرین باشند و به نظر من کانونیاران نقطه اوج این تربیت نیروی انسانی هستند. کانونیاری مقدمه شکلگیری جامعه آینده ایران است و من معتقد هستم آینده ایران و مسئولان آینده کشور، نخبگان و دانشمندان آینده کشور از همین جمع کانونیاران امروز ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهند بود.
فلاح تصریح کرد: کانونیار یک فرد توانمند، علاقهمند، اهل مطالعه، با مسئولیتپذیری بالا و در بستر کنشگری اجتماعی تلاش میکند که بتواند توانمندی و سطح مطالعات خود را توسعه و گسترش دهد و بتواند با همافزایی که با بقیه بچهها انجام داده و فعالیت گروهی که شکل میدهد و در واقع وارد عرصه اجتماعی که میشود، نقشآفرینی مستعد و مستمری داشته باشد. بهنظر میرسد که در حال حاضر کانون پرورش فکری در بهترین دوره خود قرار دارد و و با بحث کانونیاری نیروهای خودش را قرار است به عرصه جامعه وارد کند؛ بهیاری خداوند در آینده بتوانید در عرصه مسجد و محله برنامه داشته باشید و دوره کانونیاری دوره بسیار خوبیاست برای آزمایش خود ما در کانون که چهطور میتوانیم وارد عرصه اجتماع در قالب محله و عرصه مسجد شویم و انشاءالله در آینده در این زمینه ورود خواهیم داشت.
معاون فرهنگی کانون تاکید کرد: در هر حال همه کمک کنند و مدیران کل، مسئولان و مسئولان مراکز کانونپرورش فکری بحث کانونیاری را بهعنوان فصل نخست فعالیتهای خود قرار دهند و همه مربیان کانون تلاش و کمک کنند برای اینکه کانونیارها بتوانند ترغیب شوند، مستعد و توانمند باشند برای اینکه نقشآفرینی بسیار خوبی را داشته باشند. کارهای بسیاری برای کانونیاران انجام شده، سرود ملی هم تولید شده که کانونیاران باید آن را حفظ کنند و میثاقنامهای جدی هم در حوزه کانونیاران نیاز هست تا همه کانونیاران به آن پایبند باشند و در فعالیتها مشارکت کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما مثلثی به نام مرکز کانون پرورش فکری، کانونیار و مدرسه داریم که برای ما بسیار مهم است و در مرکز، کانونیار و مدرسه سه ضلع مثلث فعالیت ما در قالب کانونیاری است؛ مرکز در قالب مربی و مسئول مرکز موظف است که تمامی ظرفیتهای لازم را برای رشد و بالندگی کانونیاران فراهم و نقش خود را بهخوبی ایفا کند. برای اینکه بتوانند تاثیرگذار باشد، کانونیاران در قالب پدر، مادر کانونیار بسیار مهم هستند و در مجموعه مراکز باید تلاش شود که با اولیای کانونیاران نشست و گفتوگو داشته باشند، همسوکردن والدین کانونیاران بسیار برای ما حائز اهمیت است و حتی برادر و خواهر کانونیار میتوانند بهعنوان اضلاع جدی کانونیاری در این صحنه نقشآفرین باشند و در پایان ضلع اصلی طرح کانونیاری مدرسه هست که در قالب مدیر، ناظم، معلم و مربی پرورشی باید ایفای نقش کنند.
فلاح خطاب به مجموعه کانون عنوان کرد: شما این انتظار را نداشته باشید که مدرسه خودش درها را بگشاید و این ظرفیت را ایجاد کند که بچهها نقشآفرینی کنند، باید ما صحنه مدرسه، را به نفع خودمان تنظیم، جذب و همسو و همگفتمان کنیم و درخواست من از دبیر کانونیاران این است که هرچه زودتر نسبت به تشکیل یک گردهمایی ملی برای مدیران مدارسی که کانونیاران در آن فعال هستند گردهمایی پدران و مادران کانونیاران، معلمان و ناظمان اعضای کانونیار، برنامهریزی کنند؛ در این صورت ما میتوانیم آرامآرام در مدرسه نقشآفرینی داشته باشیم و این نکته را به اعضای کانونیار خاطرنشان میکنم که طرح کانونیاری فرصتی بسیار مغتنم برای شما است چرا که شما بعد از طی کردن مدارج تحصیلی میتوانستید وارد عرصه نقشآفرینی شوید اما امروز با این اتفاق توانستید نقشآفرین باشید و به شما توصیه میکنم که حتما از این فرصت بهخوبی استفاده کنید و گام اول نقشآفرینی شما این است که خودتان را قوی کنید، وقتی در مدرسه نقشآفرینی میکنید قوتها و ضعفهای خود را متوجه میشوید و سعی کنید قوتهای خود را تقویت و ضعفهایتان را جبران کنند.
وی ادامه داد: قرار نیست کانونیار ما مثل یک دانشآموز دیگر جامعه باشد بلکه باید جلوتر از آنها پیش برود، باید خودتان را برای توانمند شدن آماده کنید و این مهم، راهی جز وقت گذاشتن ندارد تا بتوانید در عرصههایی که علاقهمند هستید خود را قوی کنید و در عین حال به این نکته توجه کنید که توقع نداشته باشید که دیگران همچون مدیر مدرسه با شما همکاری کنند، بلکه شما باید آنها را با خود همراه و اعتماد آنها را جلب کنید؛ بهطور طبیعی در ابتدای کار نیازمندیم که اعتماد مدرسه را جلب کنیم و از این سو بیشک ما با آموزش و پرورش مکاتبههای لازم را خواهیم کرد و اقدامهای کار را انجام خواهیم داد. طرح کانونیاری تفاهمنامه ملی بین آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری دارد و شما برای این موارد نگران نباشید و به رای خدا ما بهزودی میتوانیم زمینه بسیار خوبی در سطح مدارس برای توسعه و پرورش کانونیاران داشته باشیم.
در پایان، معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: تاکید و توصیه مدیرعامل کانون این است که ما در عرصههای تربیتی برای کانونیاران برنامهریزی کنیم و از همه مدیرانکل این درخواست را داریم که در این زمینه حساسیت بهکار ببرند و باید ضمن برنامهریزی آموزشی برای امور تربیتی نیز برنامهریزی داشته باشیم.
نوجوانان، نقشآفرینان و کنشگران اصلی جامعه
محمد خیاطزنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه و دبیر کانونیاران گفت: شما نوجوانان امروز میتوانید نقشآفرینان اجتماعی کشور باشید، شما کنشگران اصلی جامعه ما هستید؛ بنابراین اگر قرار است اتفاق خوبی در جامعه ما به وقوع بپیوندد با دستان تکتک شما نوجوان عزیزی که در حال نقشآفرینی هستید و کنشگری اجتماعی انجام میدهید، رقم میخورد. کنشگری یعنی ساخت آینده، شما نخست برای آینده آماده میشوید سپس، زمینههایی را فراهم میکنید که ما آینده بهتری را در کشور شاهد باشیم.
وی با اشاره به طرح کانونیاران افزود: طرح کانونیاران در واقع به دنبال این است که شما نوجوانان عزیز در مدارس خود حضور معنادارتری داشته باشید و بتوانید تجربههایی که سالها در مجموعه کانون پرورش فکری به دست آوردهاید و خدماتی که مربیان عزیز کانون در مراکز گوناگون سراسر کشور برای شما داشتند و به شما کمک کردند و رشد دادند؛ در بستر مدرسه پیاده کنید، به همین دلیل در مرتبه نخست شما مدرسهیار میشوید یعنی تجربههایی را که به دست آوردهاید برای دیگر نوجوانان در مدرسه ارایه میدهید. انشاءالله دورههای کانونیاران را میگذرانید، رشد، مهارت، معرفت پیدا میکنید و بر دانشی که دارید افزوده میشود و شما کمکم به درجه کانونیاری تبدیل میشوید؛ پس امروز تمامی شما در واقع مدرسهیاران مجموعه کانون پرورش فکری هستید و در مدارس مشعول خواهید شد و فعالیت میکنید.
خیاطزنجانی تصریح کرد: درخواست من از یکیک مربیان عزیزی که همراه کانونیاران هستند این است که بهعنوان پشتیبانان اصلی این طرح، نوجوان ما زمانی که در مداس فعالیتی را انجام میدهد، از نظر فکری، محتوایی امکانات و دیگر موارد که میتوان در اختیار کانونیار قرار داد؛ پوشش دهید تا به وجود شما دلگرم باشد؛ بنابراین حداکثر همراهی را با این عزیزان داشته باشید تا به مرور با کسب تجربه، بتوانند نقشآفرینی کنند.
مدیرکل کانون استان کرمانشاه، خطاب به کانونیاران تاکید کرد: بنای ما بر این است که تا پایان امسال بیش از ۳هزار کانونیار به صورت یک درختواره و شبکه در کنار هم جمع شوید یعنی یک لشگر آماده جریانسازی در کشور را شکل دهید. به یاری خداوند جریان کانونیاران بهزودی و با همت و تلاش شما به یک جریان کشوری تبدیل خواهد شد که همه فعالیتها و دغدغهها و حساسیتهایی که در حوزه تربیت داریم به دست شما در مدارس رقم بخورد و همه مدارس به برکت حضور شما تبدیل به مراکز کانون شود و بتوانیم فعالیتهای کانون را گسترده کنیم و تعداد بیشتری از نوجوانان را زیر پوشش فعالیتهای کانون قرار دهیم و آغاز فعالیت شما از امروز خواهد بود.
وی با تبیین اقدامهایی که برای کانونیاران انجام میپذیرد، خاطرنشان کرد: حکم و نشان کانونیاری به شما داده خواهد شد، بستههای محتوایی مطالعاتی برای شما ارسال میشود و قرار بر این است که یکسال در کنار همدیگر رشد کنیم و در کنار آن مهارتها، معرفت، دانش و بینش خود را افزایش دهیم و لازمه آن این است که همه شما باور داشته باشید که باید مردانه به میدان وارد شوید و برای اینکه اتفاقهای خوبی رقم بخورد، تلاش کنید. ما هم تسهیلاتی را برای شما عزیزان در نظر گرفتهایم برای مثال، شما کانونیاران میتوانید به پخش فیلمهای کانون دسترسی داشته باشید و با تخفیف ویژه، آثار و کتابهای کانون را دریافت کنید و یا از تخفیف ویژه برای استفاده از کارگاههای آموزشی در مراکز استفاده کنید و مواردی از این دست که بهزودی هم به استآنها ابلاغ خواهد شد که یکایک شما برای این همراهی که با مجموعه کانون دارید، میتوانید از این ظرفیت بهصورت رایگان در مراکز استفاده کنید؛ همچنین به رویدادهایی که در مجموعه کانون اتفاق میافتد دسترسی خواهید داشت و تولیدات کانون در اختیار شما قرار میگیرد و مقرر است با استفاده از همه ظرفیتهایی که در سطح کشور فراهم میشود، بتوانید در مدارس، کارهای خود را تعریف کنید و البته خلاقیت، اصلیترین کاریاست که شما بر اساس آن باید حرکت کنید.
وی با نگاهی به نحوه اجرای فعالیت کانونیاران، اظهار داشت: در واقع اصل کار شما در مدرسه است و ارتباط شما با مدیر و حسن ارتباطی که با مدرسه برقرار میکنید سبب میشود که برنامه کانونیاری بتواند به بهترین شکل اجرا شود، پس این نکته را مورد توجه قرار دهید و درباره آن دقت داشته باشید؛ البته طی نشستهایی که در آینده برای شما خواهیم گذاشت، راهکارهای کلیدی را ارائه خواهیم داد. در هر هفته یک شب دوره آموزشی مجازی با موضوعهایی که مورد نیاز شما هست و برای کارهایی که در مدرسه انجام میدهید؛ خواهید داشت و برای این امر آماده شوید؛ این نکته مهم است که درس را بهعنوان اولویت اصلی کارها و فعالیتهای خود قرار دهید، زیرا کانونیاری قرار هست یک اتفاقی در کنار درسخواندن شما در مدرسه باشد؛ پس با مدیریت درست و استفاده صحیح از زمان تلاش کنید که آسیبی در زمینه تحصیلی به شما در مدارس وارد نشود، ما هم در دبیرخانه در خدمت شما عزیزان خواهیم بود و کانالی هم در شبکه شاد ایجاد میشود و شما میتوانید با عضویت در این کانال از اتفاقها، رویدادها و برنامههایی که میخواهد برای شما برگزار شود و در این کانال اطلاعرسانی میشود؛ اطلاع پیدا کنید.
در این نشست مجازی سپس احمد یوسفزاده نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر» به مناسبت هفته نوجوان به این نشست دعوت شد و در مورد زندگی، آشنایی خود با کانون و نحوه نگارش کتابهایش توضیحهایی را بیان کرد که در دوران کودکی و نوجوانی به مرکز کانون جیرفت در استان کرمان رفتوآمد داشته است.
در ابتدای این آیین از سرود جمهوری اسلامی ایران که نماهنگ آن از سوی کانون کرمانشاه بومیسازی شده بود، رونمایی شد و در جمع کانونیارن به نمایش درآمد.
در ادامه هم نمایندگان کانونیاران نکتههای مورد توجه در این طرح را بیان کردند و به ارائه پیشنهادها و نظرهای خود پرداختند.
کانونیاران فن بیان را تمرین کردند
در آخرین روز از این اردو، کارگاه فن بیان برای کانونیاران غرب کشور، با هدف آموزش و مهارتافزایی اعضا در مرکز شماره ۱۴ کانون شهر کرمانشاه برگزار شد.
سیدسروش پیمبری از مجریان و بازیگران استان کرمانشاه، مدرس کارگاه فن بیان برای کانونیاران بود؛ در این کارگاه به موضوعهایی از قبیل تاریخچه پانتومیم، زبان بدن، انواع زبان بدن در نمایش و سخنرانیها، اجزای مختلف بیان، بیان بخشهای مختلف بدن و زبان، حروفی که زبان را تقویت میکند، جملههایی که باعث میشوند زبان ما قویتر و تندتر شوند و... پرداخته و در مورد هر یک از مباحث یاد شده بهشیوه گستردهتر توضیحهایی ارائه شد و در پایان نیز به اعضای کانونیار تمرین فن بیان داده شد. همچنین پیشرفت بر اثر بیان خوب، ایجاد اعتماد به نفس، آموختن بیانهای نمایشی برای ابراز قوی عواطف برای پیشرفتن خوب در جامعه، سخنوری، مواردیاست که از اثرات و فواید دروس یاد شده میتوان اشاره داشت.
برگزاری کارگاه مدیریت تشکیلات در مرکز شماره ۲ کرمانشاه و بازدید از خانه موزه جلیلی، محوطه تاریخی طاق بستان و نقاط دیدنی شهرستان هرسین از دیگر برنامههای اردوی کانونیاران غرب کشور بود که از ۹ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۳ به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.