به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مرکز شماره ۵ شیراز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برنامههای ویژهای با محوریت آموزش و ارتقای فرهنگی برای دانشجومعلمان و والدین برگزار کرد.
این برنامهها که با هدف آشنایی عمیقتر مخاطبان با فعالیتها و خدمات کانون پرورش فکری و ایجاد تعاملات سازنده در حوزه آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان طراحی شده بودند، با استقبال چشمگیر همراه شد.
در ۲۰ آبان ۱۴۰۳، نشست ویژهای با حضور ۷۰ نفر از والدین در مرکز شماره ۵ شیراز برگزار شد. این جلسه با هدف آشنایی بیشتر والدین با اهداف و برنامههای کانون و نقش موثر آن در رشد و پرورش کودکان و نوجوانان برپا گردید.
در این نشست، والدین در فضایی تعاملی به بحث و گفتوگو درباره چالشهای تربیتی و مشکلات رفتاری فرزندان خود پرداختند. همچنین، با شیوههای نوین تربیتی و روشهای همکاری موثر با کانون آشنا شدند.
این روشها، ضمن کمک به والدین در مدیریت بهتر رفتار و پرورش شخصیت فرزندان، موجب تقویت اعتماد بهنفس، حس مسئولیتپذیری و بهبود سلامت روانی کودکان میشود؛ و روابط خانوادگی را بهبود میبخشد.
در ادامه برنامههای هفته کتاب، در ۲۱ آبان۱۴۰۳، کارگاهی آموزشی برای ۴۰ نفر از دانشجومعلمان پردیس سلمان فارسی شیراز، به همت واحد آفرینشهای ادبی و آموزش استان و با مشارکت کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی، کارشناس آموزش و مربیان این مرکز برگزار شد. این کارگاه دو ساعته با هدف ارتقاء دانش و مهارتهای آموزشی دانشجومعلمان و آشنایی آنها با روشهای خلاقانه و غیرمستقیم در آموزش کودکان طراحی گردید.
کارگاه با روخوانی و تحلیل کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» اثر علی خدایی آغاز شد. این کتاب با بهرهگیری از مفاهیمی همچون اهمیت تخیل و توجه به جزئیات، بستری مناسب برای آشنایی دانشجومعلمان با شیوههای نوآورانه در تقویت تخیل و حواس پنجگانه کودکان فراهم کرد.
فراگیری این مهارتها بهطور موثری موجب افزایش تمرکز، دقت و خلاقیت در کودکان میشود و روشهای آموزشی دانشجومعلمان را غنیتر و موثرتر میسازد.
برگزاری این برنامهها علاوه بر افزایش دانش تربیتی و مهارتهای آموزشی، تاثیر مثبتی بر سلامت روانی و اجتماعی خانوادهها و کودکان داشته است.
آگاهی والدین از روشهای تربیتی سازنده، موجب تقویت روابط خانوادگی و کاهش چالشهای رفتاری در کودکان میشود.
همچنین، آشنایی دانشجومعلمان با روشهای آموزشی غیرمستقیم و خلاقانه، توانایی آنان در برقراری ارتباط موثر و سالم با کودکان را افزایش داده و فضایی امن و خلاقانه برای یادگیری و رشد آنها فراهم میآورد.
این اقدامات، که در راستای ایجاد فضای یادگیری خلاق و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان انجام شدهاند؛ زمینهساز شناخت عمیقتر والدین و دانشجومعلمان از فعالیتها و خدمات کانون پرورش فکری شد.