بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبتهای امیر تنها، قصهگو، نقال و فعال عرصه قصهگویی در نشست مجازی«آموزش نقالی» است که به همت انجمن قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان قصهگو و علاقهمندان به هنر قصهگویی برگزارشد.
تنها طی این نشست مجازی که در راستای برگزاری مرحله استانی بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری صورتپذیرفت، به شاخصههای نقال، رکنها و شیوههای نقالی پرداخت.
این بازیگر و داور قصهگویی افزود: چگونگی یادکردن از نام و یاد خدا، بهجا آوردن رسم ادب، پیشخوانی و توجه به کلیدواژههای ورود به داستان و همچنین، نقشپذیری و نقشآفرینی، از جمله این ارکان بهشمارمیرود و لازماست نقال افزون بر خلاقیتورزی، از آثار شاعران برجسته وام بگیرد.
وی در ارتباط با مورد اخیر افزود: یکی از تفاوتهای قصه و نقالی در نقشپذیری و نقشآفرینی ریشهدارد و برای نقال این فرصت فراهماست تا با تعیین شخصیتهای اصلی و فرعی داستان، در کالبد آنان ورودکرده و از زبان این شخصیتها به نقالی بپردازد.
این برگزیده جشنوارههای قصهگویی ادامهداد: نقشپذیری و نقشآفرینی این فرصت را فراهممیکند تا با شناخت درست از شخصیتها، به تصویر جایگاه آنانبپردازیم و برای بیان بزرگی یک شخصیت مثبت داستان از توانمندی و قابلیتهای دشمنان وی نیز یادکنیم.
هویتبخشی و کاربرد اشیاء در هنر نقالی، از دیگر موضوعهایی بود که در صحبتهای امیر تنها موردتوجه قرارگرفت و وی با خاطرنشانکردن اهمیت استفاده درست و اصولی از منتشا و چهارپایه گفت: این ابزار با هویتتعریفشده، نقش موثری در پیامرسانی و جلبنظر مخاطبدارد.
مدرس این دوره آموزشی اضافهکرد: دو پایه پیشین «چهارپایه» نماد بینش و آگاهیاست و پایههای پسین این ابزار، نمایانگر صبر و ثبات نقال محسوبمیشود و کاربردهای مختلفی در اجرای نقالی ایفامیکند.
تشریح کارکردهای منتشا و ویژگیهای ظاهری این ابزار نقالی نیز در دستورکار امیر تنها قرارداشت و او در همینزمینه تصریحکرد: این ابزار، کارکردهای بسیار گستردهتر از در دستگرفتن و بهنمایشگذاشتن دارد و میتواند منتقلکننده مفهومهای مختلف باشد و یاریگر مخاطب در درک هرچهبهتر مفاهیم بهشماررود.
انتخاب داستان مناسب، بهگزینی شعر و بداههگویی، از دیگر شاخصههای یک نقال موفق است که در صحبتهای مدرس این نشست به آن اشارهشد و وی با معرفی «طومار نقالی» و خالقان مطرح این طومارها گفت: این آثار با تکیه بر دیدگاه شخصی نقال، نقل سینهبهسینه، تخیل و روایتهای مختلف خلقمیشود و به عنوان چراغ راه نقالان مختلف مورداستفاده قرارمیگیرد.
وی اضافهکرد: لازماست نقالان با خلاقیتورزی، درک مطلب مناسب و بداههسازی، این طومارها را چراغراه قرارداده و با وفاداری به متن و به زبان روز نسبت به نقالی اقدامکنند.
امیرتنها درهمینارتباط به معرفی منابع مطالعاتی چون شاهنامه نقالی پنججلدی«عباس زریری اصفهانی» و طومار هشت لشکر، اثر مجموعهای از نویسندگان پرداخت و از مخاطبان برای وامگرفتن و بهرهمندی از این آثار دعوتکرد.
گفتنیاست در این نشست مجازی همچنین، صغریقامتیمقدم، کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان به بخشهای مختلف بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره و از تمامی علاقهمندان برای شرکت در این رویداد فرهنگیهنری دعوتکرد.