به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، گفتگویی با مدیرکل کانون کرمانشاه دبیر کانونیاران کشور، با محوریت ضروررتهای طرح کانونیاران انجام گرفت.
دوران نوجوانی از چه اهمیتی در فرایند تربیت برخوردار است؟
نوجوانی یکی از مهمترین دورههای رشد انسان محسوب میگردد، در این دوره با توجه به تغییرات زیستی و روانشناختی نوجوان با چالشهای جدی نیز مواجه خواهد بود؛ همین موضوع اهمیت برنامهریزی در حوزه تربیت و تعالی نوجوانان را مشخص مینماید متولیان حوزه تربیت لازم است با توجه به اقتضائات این دوره نسبت به تعریف و تدوین برنامههای تربیتی اقدام نمایند، البته گرچه تاکنون اقداماتی توسط دستگاهها و مجموعههای متولی صورت گرفته اما به نظر میآید کافی نبوده است.
چرا طرح کانون یاران در فهرست برنامههای مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت؟
یکی از نیازهای اساسی دوران نوجوانی نقشآفرینی اجتماعی است، نوجوان بر پایه عبور از مراحل رشد شخصیتی به دنبال باور شدن در عرصههای اجتماع است، به همین دلیل تلاش مینماید با یافت یا ساخت بسترهای کنشگری این نیاز درونی خود را رفع نماید، اگر بستر تعریف شده و مهیایی برای کنشگری در برابر نوجوان ترسیم نشود، ممکن است این نسل به ورطه نقشآفرین ناصواب افتاده و چالشهای فردی و اجتماعی را به همراه آورد، از سوی دیگر توان و ظرفیت نسل نوجوان فرصت بهینهای برای اثربخشیهای فرهنگی و تربیتی فراهم خواهد ساخت و از آنجا که تاثیرپذیری از همسالان یکی از عوامل تربیت محسوب میگردد؛ لذا فعالیت نوجوان برای نوجوان میتواند از جایگاه اثر بالاتری برخوردار باشد.
طرح کانونیاران بر پایه این مقدمات در ذیل طرح ملی کانونمدرسه تعریف گردید تا با اهداف تربیتی در حوزه نوجوان و مبتنی بر اصل مدرسهمحوری در نظام آموزش و پرورش علاوه بر تربیت و تعالی نوجوانان به تقویت فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی و علمی در مدارس بر پایه ظرفیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منجر خواهد شد. طرح کانونیاران در ساحت تربیتی و تعالی محیط مدرسه طرحی موثر است. تلاش دبیرخانه کانونیاران کشور آن است تا با توانمندسازی در حوزههای معرفتی، مهارتی، دانشی و بصیرتی؛ ضمن تربیت نیروهای تراز برای ساخت آینده کشور محیط عمومی مدارس را پرنشاط و متعالی سازد.
چه ضرورتهایی پیش روی اجرای این طرح در کشور وجود دارد؟
اولین مسئله، ایجاد گفتمان اجرای طرح است، به عبارت دیگر لازم است با اغناء نخبگانی و گفتمانسازی ضرورت اجرای چنین طرحهای نوجوانمحوری بستر لازم برای فعالیت کانونیاران را فراهم نمود، تا زمانی که کلیه ارکان اجرای این طرح به اهمیت و نقش کلیدی آن باور نداشته باشند، یقین شاهد اجرای کامل آن نخواهیم بود ضرورت دیگری پیش روی طرح کانونیاران فهم از اقتضائات دوره نوجوانی است.
متولیان تربیت لازم است به فهم صحیح از ویژگیهای این دوره نائل شوند تا در برنامهریزیها مبتنی بر نگاه صحیح اقدام نمایند و ضرورت سوم نگاه فرابخشی در نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد بود که بحمدالله در چند سال اخیر این وحدت رویه و همافزایی در میان ساختار آموزش و پرورش تا حدودی ایجاد گردیده است.
در پایان نکتهای را اگر لازم میدانید توضیح دهید؟
امیدوارم با همت مدیران استانها و مربیان عزیز کانون در کنار مدیران محترم مدارس و با تلاش هدفمند کانونیاران برای اجرای خلاقانه برنامههای فرهنگی و تربیتی در مدارس گام موثقی در توجه به نسل نوجوان برداشته شده و آینده روشن در برابر این نسل قرار گیرد و با اجرای این طرح شاخصهایی چون امید به آینده و رضایت از زندگی که دو شاخص مهم در سنجش وضعیت جوامع محسوب می گردد، مسیر آینده روشن تراز، پیش در برابر نوجوانان عزیز قرار گیرد، انشاءالله...