آموزش مفهوم خلقت در فعالیت‌های کانون نهادینه شده است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آموزش مفهوم خلقت در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری نهادینه شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، فرهاد فلاح صبح امروز ۲۸ آبان۱۴۰۳ در همایش فلسفه برای کودک، اظهار داشت: مشتری اصلی حوزه فلسفه برای کودک کانون پرورش فکری است. 

وی افزود: در حوزه فلسفه کودک یک طرف نظریه پردازان هستند و طرف دیگر مخاطب قرار دارد و کانون پرورش فکری و دیگر فعالان حوزه کودک نقطه اتصال میان این دو است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: در این سال‌ها نظریه‌های خوبی داشتیم اما آیا این‌ها در کف میدان به کودک و نوجوان می‌رسد یا نه؟ آیا نظریه‌ها را می شود تبدیل به فرایندی کرد که برای این نسل قابل استفاده باشد؟

فلاح با تاکید بر اینکه در تبدیل فکر به فرآیند و محصول دچار چالش هستیم، گفت: در راستای تبدیل نظریه‌ها به عمل باید کار و تحقیق کنیم. 

وی با اشاره به علت نامگذاری نام کانون به پرورش فکری در دهه ۴۰، تصریح کرد: آموزش فلسفه یا تربیت فلسفی کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: عالم یک واقعیت خارجی دارد و دنیا بی معنا و پوچ نیست که این مهم از اهداف کانون است و کودک باید آن را در فرآیند بازی، سفالگری، نقاشی و... به آن برسد. 

فلاح اظهار داشت: کانون پرورش فکری، مفهوم خلقت را در کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، شعر و داستان و... به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد. 

وی با بیان اینکه بنا نیست کودکان نقاش یا سفالگر شوند، افزود: یکی از فعالیت‌های کانون تقویت ابزار شناخت کودک است به گونه‌ای که مربی با بازی‌هایی که طراحی می‌کند، شناخت را در کودک تقویت می‌کند. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با بیان اینکه یک مربی کودک باید بتواند در مجامع تربیتی سرعت کودک را کنترل کند، گفت: کودکان امروز توان شنیدن یک فایل صوتی عادی را ندارند و همگی تصاویر و شنیده‌ها را با سرعتی بالاتر دریافت می‌کنند در حالی که مربی باید بتواند سرعت را از او بگیرد و قدرت توجه به جزئیات، شناخت و دیدن را در او تقویت کند. 

وی ادامه داد: آدم از ظاهر و باطن ماده و جوهر تشکیل شده و ما باید بازی طراحی کنیم که بتواند این فرایندها را در خود داشته باشد. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: همه عالم در دو بعد ظاهر و باطن در حرکت دایمی و در تقابل هستند و باید روی این مهم کار کرد این خلاصه پروتکلی است که در کانون پرورش فکری به آن رسیدیم تا تمام فعالیت‌های کانون را در این مسیر قرار دهیم. 

فلاح تصریح کرد: ما نیاز داریم در این گونه نشست‌ها نویسندگان کودک و نوجوان را با حوزه فلسفه کودک آشنا کنیم تا بداند چه اثر و موضوعی را در اثرش دنبالش کند. 

وی با بیان اینکه عمده آثار در کشور آثاری است که برگرفته از بسیاری از اثرات خارجی است، ادامه داد: امروز باید مراقبت کنیم که کودکان و نوجوانان ما چه چیزی را مطالعه می‌کنند. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری به دلیل اینکه در حوزه کودک و نوجوان هم مطالعه و هم کار عملی دارد، از پایان نامه‌های در این حوزه استقبال می‌کند و امیدواریم خروجی پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی در کانون مورد استفاده عملی قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =