نشست "چرا و چگونه شعر بخوانیم" ویژه مربیان فرهنگی با گرایش ادبی و هنری

نشست "چرا و چگونه شعر بخوانیم" ویژه مربیان ادبی، مربیان فرهنگی با گرایش ادبی و هنری به صورت حضوری و مجازی با حضور معاون فرهنگی کانون استان، در سالن گردهمایی مرکز فرهنگی هنری شماره سه یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، نشست فصلی مربیان ادبی استان یزد در این نشست که ۱۵ مربی فرهنگی با گرایش ادبی و هنری به صورت مجازی حضوری و غیرحضوری ( پیام رسان ایتا) شرکت داشتند. محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون استان و شاعر، شعر را به عنوان ثروت ملی، دارایی فرهنگی و سرمایه تاریخی ما دانست

وی با اشاره به این که دنیا، ما را به واسطه‌ی فردوسی، مولانا، حافظ و سعدی و...می‌شناسد، یادآور شد: ایران سرزمین شعر و هنر بوده و هست و شعر و ادبیات آخرین سنگر برای دفاع از ما بودن ماست.

آخوندی در ادامه در خصوص سرودن شعر و خواندن آن اذعان داشت: شعر یک‌بار توسط شاعر متولد می‌شود و بار دیگر موقعی که اجرا می‌شود و در واقع می‌توان گفت؛ شعرخوانی تولد دوباره شعر است و همچنان که سرودن شعر هنر است خوب خواندن شعر هم هنر است. در واقع شعر رستاخیز کلمات و شعرخوانی رستاخیز شعر است.

وی همچنین اظهار داشت: شعرخوانی صرفا یک قرائت نیست بلکه یک نوع اجراست. شعر را باید مثل یک نمایشنامه اجرا کرد. زبان بدن در شعرخوانی به مراتب از زبان بدن در قصه‌گویی فنی‌تر و تخصصی‌تر است.

شعرخوانی هنر فنی و پیچیده‌ای است و رفتارشناسی کلمات در شعرخوانی از اصول مهم است. هر کلمه در شعر شخصیت دارد.

معاون فرهنگی استان یزد، ادامه داد: فواید متعددی بر شعرخوانی مترتب است از جمله تقویت هوش هیجانی و ایجاد تعادل بین عواطف و هیجانات دلیل لذت بردن از شعر ،کشف است. لذت حاصل کشف است. کلمات در نثر خوابند شاعر کلمات را صدا می‌زند و بیدار می‌کند. کلمات در نثر راه می‌روند ولی در شعر کلمات دست در دست هم می‌رقصند. شعر نوعی رقص کلمات است. رقص گروهی و دسته جمعی کلمات.

در بخشی از این نشست آخوندی در خصوص اصول شعرخوانی صحیح از جمله رعایت موسیقی شعر، رعایت لحن حاکم بر شعر، توجه به تاکیدات موجود در شعر، درست‌خوانی و تلفظ صحیح کلمات شعر، ساده‌سازی کلمات و اصطلاحات مشکل و ناآشنا و بیان آرایه‌ها و صنایع ادبی، روان و رساخواندن شعر، سکوت‌خوانی، توجه به ردیف و قافیه و وزن شعر و... اشاره داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =