بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این نشست آموزشی در راستای برگزاری بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهمیزبانی پردیس شهیده بنتالهدی صدر دانشگاه فرهنگیان شهر رشت برگزارشد.
جریانسازی و بهرهگیری از ظرفیتهای قصه و قصهگویی در انتقال ارزشها، الگوسازی و آشناسازی هرچهبیشتر مخاطبان با میراث فرهنگی و داشتههای سرزمین مادری، از اهداف برگزاری این نشست برای دانشجومعلمان بهشمارمیرفت.
طی این نشست آموزشی که با همراهی کانون پرورش فکری و دانشگاه فرهنگیان گیلان صورتگرفت، الهامکمالپور، کارشناس فرهنگی کانون و رابط استانی این جشنواره بهعنوان مدرس حضورداشت و در ارتباط با هنر قصهگویی و شیوههای اجرا مواردی را به مخاطبان یادآورشد.
وی در آغاز به ارایه تعریفی از قصهگویی پرداخت و این هنر را جادوی تخیل و آمیزهای از هنرها دانست و افزود: نهال قصهگویی با تمرین، ممارست و پیگیری ریشهمیگیرد و در ذهن و اندیشهها نهادینهمیشود.
کمالپور ادامهصحبتهای خود را به تبیین کاربردهای قصهگویی اختصاصداد و این ابزار ارزشمند را بستری برای آشنایی با سنتها و فرهنگبومی، پاسداشت ادبیات کهن و امکانی برای تمرین هنر گوشسپردن و درک بهتر از جهان هستی دانست و توضیحداد: نشاطبخشی و ایجاد بهداشت روانی، دستیابی به آرامش و تمرین زندگی، از رهاوردهای نقشآفرینی در این عرصه است.
کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همچنین، پرورش تخیل و افزایش مهارتهای کلامی و اعتمادبهنفس را از دیگر ثمرههای ورود به قصهگویی عنوانکرد و افزود: همگرایی، انتقال ارزشها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، از دیگر دستآوردها بهشمارمیرود.
او درهمینحال به تشریح اهمیت سهضلع «قصه، قصهگو و مخاطب» پرداخت و اظهارکرد: انتخاب قصه مناسب و متناسب با توانایی قصهگو و علاقهمندی حاضران، نقشبهسزایی در اثربخشی قصهگویی دارد و قابلیتهای روایی، تازگی و لذتبخشبودن قصه، به همراهسازی مخاطبکمکمیکند.
داور و برگزیده جشنوارههای قصهگویی اضافهکرد: بهرهگیری از زبان تصویری، ورود جذاب به قصه و القای هنرمندانه و غیرمستقیم پیام در راستای توجه به نیازها و حوصله مخاطب و درعینحال، تعامل مناسب با وی نیز از شاخصههای یک قصهگوی موفق محسوبمیشود.
شیوههای پروراندن قصه با طراحی مناسب بخش آغازین و ضرورت کاربرد خلاقانه واژگان، استفاده از لحن مناسب و زبان بدن، ازدیگر موضوعهایی بود که در صحبتهای کمالپور به آن اشارهشد و وی با تاکید بر لزوم نوآوری و خلاقیت در شیوه اجرا و پوشش مناسب قصهگو توضیحداد: تدبیر و تدبر در مسیر شکلدهی به پایان قصه نیز لازمه هنر قصهگویی است.
مدرس این نشست در همین راستا به برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری اشارهداشت و با تشریح بخشهای مختلف جشنواره بیستوششم گفت: این رویداد فرهنگی هنری با شعار«راز قصهها، ساز زندگیست» اجراییمیشود و مردمیسازی و جریانسازی، به ویژه در میان نسل کودک و نوجوان میتواند به نهادینهسازی هنر قصهگویی در جامعه منجرشود.
پاسخگویی به پرسشهای دانشجومعلمان و دعوت از آنان برای آگاهیبخشی به دانشآموزان و خانوادهها جهت همراهی با برنامههای جشنواره، پایانبخش صحبتهای کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان بهشمارمیرفت.
کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان گیلان هم از حاضران در این نشست آموزشی بود و ضمن ابراز خرسندی از همکاری با دانشگاه فرهنگیان جهت فرهنگسازی و برگزاری نشست آموزشی قصهگویی برای دانشجومعلمان گفت: افزون بر مشارکت در برگزاری جشنوارهها و مهروارهها، ایجاد زمینههای دانشافزایی برای معلمانی که در جهت توانمندسازی نسل کودک و نوجوان تلاشمیکنند، مایه افتخار و مباهات است.
اکرمالسادات حسینی در ادامه صحبتهای خود از برگزاری این نشست آموزشی با حضور الهامکمالپور، کارشناس فرهنگی کانون گیلان، داور و برگزیده جشنوارههای استانی و کشوری قصهگویی سخنگفت و ضمن با اهمیت توصیفکردن بهرهگیری از فرصتهای این نشست تاکیدکرد: قصهگویی هنر و مهارت ویژهای است و ضرورتدارد به بهترینشکل در جهت خدماترسانی فرهنگی مورداستفاده قرارگیرد.
وی در همین زمینه به تشریح شیوههای آموزشی هدفمند و غیرمستقیم مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون اشاره و با خاطرنشانکردن مطابقت این روشها با شیوههای مرسوم در کشورهای پیشرو افزود: نقش مربیان در همراهسازی کودکان و نوجوانان در فعالیتها و توانمندسازی آنان، اهدافیاست که در این مجموعه فرهنگی دنبالمیشود.
حسینی در پایان صحبتهای خود از لزوم نقشآفرینی حداکثری مخاطبان در جشنواره قصهگویی کانون سخنبهمیانآورد و از دانشجو معلمان برای هنرنمایی، بهویژه در بخش قصههای ۹۰ ثانیهای دعوتکرد.
مسوول فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان گیلان هم در آغاز نشست آموزشی «مبانی قصهگویی» که صبح روز یکشنبه، ۴ آذر ۱۴۰۳ صورتپذیرفت، با اظهارخرسندی از برگزاری این نشست در زمینه قصه و قصهگویی گفت: این مهم نقش بهسزایی در ارتقای آگاهی دانشجو معلمان رشتههای علوم تربیتی و آموزش ابتدایی ایفامیکند.
صغری پوریوسفی، برهمین اساس نیز این حرکتها را سازنده دانست و ادامهیافتن و افزایش گستره همکاریها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان را خواستارشد.