نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» را با همراهی دانشگاه فرهنگیان استان برای دانشجو معلمان در رشت برگزارکرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این نشست آموزشی در راستای برگزاری بیست‌وششمین جشنواره ‌بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به‌میزبانی پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان شهر رشت برگزارشد.

جریان‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قصه و قصه‌گویی در انتقال ارزش‌ها، الگوسازی و آشناسازی هرچه‌بیش‌تر مخاطبان با میراث فرهنگی و داشته‌های سرزمین مادری، از اهداف برگزاری این نشست برای دانشجومعلمان به‌شمارمی‌رفت.

طی این نشست آموزشی که با همراهی کانون پرورش فکری و دانشگاه فرهنگیان گیلان صورت‌گرفت، الهام‌کمال‌پور، کارشناس فرهنگی کانون و رابط استانی این جشنواره به‌عنوان مدرس حضورداشت و در ارتباط با هنر قصه‌گویی و شیوه‌های اجرا مواردی را به مخاطبان یادآورشد.

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

وی در آغاز به ارایه تعریفی از قصه‌گویی پرداخت و این هنر را جادوی تخیل و آمیزه‌ای از هنرها دانست و افزود: نهال قصه‌گویی با تمرین، ممارست و پیگیری ریشه‌می‌گیرد و در ذهن‌ و اندیشه‌ها نهادینه‌می‌شود.

کمال‌پور ادامه‌صحبت‌های خود را به تبیین کاربردهای قصه‌گویی اختصاص‌داد و این ابزار ارزش‌مند را بستری برای آشنایی با سنت‌ها و فرهنگ‌بومی، پاس‌داشت ادبیات کهن و امکانی برای تمرین هنر گوش‌سپردن و درک بهتر از جهان هستی دانست و توضیح‌داد: نشاط‌بخشی و ایجاد بهداشت روانی، دست‌یابی به آرامش و تمرین زندگی، از رهاوردهای نقش‌آفرینی در این عرصه است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم‌چنین، پرورش تخیل و افزایش مهارت‌های کلامی و اعتمادبه‌نفس را از دیگر ثمره‌های ورود به قصه‌گویی عنوان‌کرد و افزود: هم‌گرایی، انتقال ارزش‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، از دیگر دست‌آوردها به‌شمارمی‌رود.

او درهمین‌حال به تشریح اهمیت سه‌ضلع «قصه، قصه‌گو و مخاطب» پرداخت و اظهارکرد: انتخاب قصه مناسب و متناسب با توانایی قصه‌گو و علاقه‌مندی حاضران، نقش‌به‌سزایی در اثربخشی قصه‌گویی دارد و قابلیت‌های روایی، تازگی و لذت‌بخش‌بودن قصه، به همراه‌سازی مخاطب‌کمک‌می‌کند.

داور و برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی اضافه‌کرد: بهره‌گیری از زبان تصویری، ورود جذاب به قصه و القای هنرمندانه و غیرمستقیم پیام در راستای توجه به نیازها و حوصله مخاطب و درعین‌حال، تعامل مناسب با وی نیز از شاخصه‌های یک قصه‌گوی موفق محسوب‌می‌شود.

شیوه‌های پروراندن قصه با طراحی مناسب بخش آغازین و ضرورت کاربرد خلاقانه واژگان، استفاده از لحن مناسب و زبان بدن، ازدیگر موضوع‌هایی بود که در صحبت‌های کمال‌پور به آن اشاره‌شد و وی با تاکید بر لزوم نوآوری و خلاقیت در شیوه اجرا و پوشش مناسب قصه‌گو توضیح‌داد: تدبیر و تدبر در مسیر شکل‌دهی به پایان قصه‌ نیز لازمه‌ هنر قصه‌گویی است.

مدرس این نشست در همین راستا به برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری اشاره‌داشت و با تشریح بخش‌های مختلف جشنواره بیست‌وششم گفت: این رویداد فرهنگی هنری با شعار«راز قصه‌ها، ساز زندگیست» اجرایی‌می‌شود و مردمی‌سازی و جریان‌سازی، به ویژه در میان نسل کودک و نوجوان می‌تواند به نهادینه‌سازی هنر قصه‌گویی در جامعه منجرشود.

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

پاسخ‌گویی به پرسش‌های دانشجومعلمان و دعوت ‌از آنان برای آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها جهت همراهی با برنامه‌های جشنواره، پایان‌بخش صحبت‌های کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان به‌شمارمی‌رفت.

کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان گیلان هم از حاضران در این نشست آموزشی بود و ضمن ابراز خرسندی از همکاری با دانشگاه فرهنگیان جهت فرهنگ‌سازی و برگزاری نشست آموزشی قصه‌گویی برای دانشجومعلمان گفت: افزون بر مشارکت در برگزاری جشنواره‌ها و مهرواره‌ها، ایجاد زمینه‌های دانش‌افزایی برای معلمانی که در جهت توان‌مندسازی نسل کودک و نوجوان تلاش‌می‌کنند، مایه افتخار و مباهات است.

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

اکرم‌السادات حسینی در ادامه صحبت‌های خود از برگزاری این نشست آموزشی با حضور الهام‌کمال‌پور، کارشناس فرهنگی کانون گیلان، داور و برگزیده‌ جشنواره‌های استانی و کشوری قصه‌گویی سخن‌گفت و ضمن با اهمیت  ‌توصیف‌کردن بهره‌گیری از فرصت‌های این نشست تاکیدکرد: قصه‌گویی هنر و مهارت ویژه‌ای است و ضرورت‌دارد به بهترین‌شکل در جهت خدمات‌رسانی فرهنگی مورداستفاده ‌قرارگیرد.

وی در همین زمینه به تشریح شیوه‌های آموزشی هدف‌مند و غیرمستقیم مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون اشاره و با خاطرنشان‌کردن مطابقت این روش‌ها با شیوه‌های مرسوم در کشورهای پیشرو افزود: نقش مربیان در همراه‌سازی کودکان و نوجوانان در فعالیت‌ها و توان‌مندسازی آنان، اهدافی‌است که در این مجموعه فرهنگی دنبال‌می‌شود.

حسینی در پایان صحبت‌های خود از لزوم نقش‌آفرینی ‌حداکثری مخاطبان در جشنواره قصه‌گویی کانون سخن‌به‌میان‌آورد و از دانشجو معلمان برای هنرنمایی، به‌ویژه در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای دعوت‌کرد.

مسوول فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان گیلان هم در آغاز نشست آموزشی  «مبانی قصه‌گویی» که صبح روز یکشنبه، ۴ آذر ۱۴۰۳ صورت‌پذیرفت، با اظهارخرسندی از برگزاری این نشست در زمینه قصه ‌و قصه‌گویی گفت: این مهم نقش به‌سزایی در ارتقای آگاهی دانشجو معلمان رشته‌های علوم تربیتی و آموزش ابتدایی ایفامی‌کند.

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

صغری پوریوسفی، برهمین اساس نیز این حرکت‌ها را سازنده دانست و ادامه‌یافتن و افزایش گستره همکاری‌ها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان را خواستارشد.

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

نشست آموزشی «مبانی قصه‌گویی» ویژه دانشجومعلمان در رشت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =