بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، دوره آموزشی داستانمصور روزهای ۳ و ۵ آذر ۱۴۰۳ با حضور ۳۷ نفر از مربیان فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان بهمیزبانی مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ این مجموعه در رشت برپاشد.
طی این دوره آموزشی که در قالبهای نظری و عملی برنامهریزیشد، آناهیتا آروان، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر و همچنین، آزیتا رحمدل، تصویرگر و گرافیست به عنوان مدرس حضورداشتند.
برپایه اینگزارش، آناهیتا آروان، نویسنده و مربی فرهنگی کانون استان گیلان آموزش و هدایت بخش نظری این دوره را عهدهدارشد و ضمن ارایه تعریفهای متفاوت از داستان مصور، به شیوه استفاده از تصاویر در نقل داستان در گذشتهها پرداخت و از پیشینه بهرهگیری از این ابزار در عصر غارنشینی انسان برای ایجاد پلهای ارتباطی صحبتکرد.
وی در ادامه، از کاربردهای این هنر در عصر حاضر سخنگفت و افزود: برای آمادهسازی داستان مصور، نویسنده و تصویرگر با هم در خلق اثر نقشدارند و گاه یک نویسنده هنرمند، هر دو بخش کار را برعهدهمیگیرد.
مدرس این دوره آموزشی در همینحال، از نخستین کلیپاستریپ عصر حاضر با عنوان «محبوب بادامزمینیها» سخنبهمیانآورد و این اثر چارلز شولتز را از داستانهای مصور معروف و شناختهشده دانست.
آروان در همینراستا به نقش تاثیرگذار این هنر در توانمندسازی کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری اشاره و از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان دعوتکرد که نگاه ویژهای به این ابزار هنری و آموزشی داشتهباشند.
آزیتا رحمدل، تصویرگر و از فعالان عرصه هنر در بخش عملی این دوره آموزشی با گروهبندی حاضران، نسبت به برپایی کارگاه و انجام فعالیتهای عملی با استفاده از کتابهای کانون اقدامکرد.
رحمدل دراینمیان به طرح مباحثی در ارتباط با این چگونگی مصورسازی پرداخت و گفت: لازمه تصویرسازی، افزایش قدرت دیداری و دقتنظر هنرمند است و ضرورتدارد موضوع تصویرگری بارها و بارها از زوایای مختلف موردتوجه و بازبینی قرارگیرد.
او ادامهداد: تصویرسازی کتاب و داستان از بهترین شیوهها برای علاقهمندی کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی بهشمارمیرود و در این روش، هنر نقاشی، تصویرسازی و نوشتن یک محصول مخاطبپسند است که به عضو و مربی تعلقمیگیرد.
ادامهبخش این دوره آموزشی نیز آمادهسازی کتابهای مصور در قالب فعالیتهای کارگاهیبود و درهمینراستا مقررشد که این هنر به بهترینشکل به کودکان و نوجوانان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزشدادهشود.
کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان گیلان هم در این دوره آموزشی با خوشآمدگویی به مربیان فرهنگی، هنری و ادبی این مجموعه، از اثربخشی فعالیتهای فرهنگی با بهرهگیری از ابزار هنر و ادب سخنگفت و از حاضران دعوتکرد که از دانش و آگاهی مدرسان به بهترین شکل ممکن بهرهمندشوند.
اکرمالسادات حسینی در ادامه به برگزاری بیستوششمین جشنواره بیناللمللی قصهگویی کانون پرورش فکری اشاره و نقشآفرینی حداکثری مربیان کانون و همراهسازی مخاطبان را خواستارشد.