بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، با انتشار فراخوان بیستوششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان و در مسیر جریانسازی و مردمیسازی این رویداد فرهنگیهنری، علاوهبر اجرای مهرواره و ویژهبرنامههای مختلف در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری، برگزاری کارگاهها و نشستهای حضوری و مجازی آموزشی در دستورکارقراردارد.
درهمینراستا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان روز پنجشنبه، ۸ آذر ۱۴۰۳ نشست آموزش مبانی قصهگویی را ویژهکارکنان کانون زبان استان برگزارکرد.
ایندرحالیاست که الهامکمالپور، رابط استانی جشنواره قصهگویی کانون گیلان مدرس این نشست بود و به تشریح بخشهای حضوری و غیرجشنواره جشنواره بیستوششم و مخاطبان این رویداد بینالمللی برای مخاطبان پرداخت.
کمالپور در همینارتباط به تبیین بخشهای این جشنواره از «منظر محتوا» و «فرم و محتوا» اشاره و با خاطرنشانکردن گروههای سنی مخاطب افزود: سامانه جشنواره به نشانی kanoonfest.ir بستری برای آگاهی بیشتر و ثبتنام بهشمارمیرود و پیامرسان «بله» به شماره ۰۹۰۵۵۱۳۰۲۸۱ نیز امکانی جهت ارسال آثار برای دستاندرکاران دبیرخانه استانی بیستوششمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهممیکند.
ادامه صحبتهای کارشناس فرهنگی کانون گیلان به ارایه تعریف و کاربردهای قصه و قصهگویی در گذشته و حال اختصاصداشت و وی با مهم ارزیابیکردن نقش این ابزار هنری در آموزش غیرمستقیم، غنیسازی اوقات فراغت و لذتبخشی بهمخاطبان تصریحکرد: ایجاد پُلهای ارتباطی با فرهنگ بومیومحلی و بهرهگیری از آثار ادبی و گنجینههای سرزمین مادری، از دستآوردهای نهادینهسازی فرهنگ قصهگویی محسوبمیشود.
داور، قصهگو و برگزیده جشنوارههای قصهگویی درهمینحال به منابع مختلف جهت دستیابی به محتوای مناسب پرداخت و قصههای قرآنی و آثار فاخر ادبیات کشور را از جمله منابع موجود اعلامکرد.
برنامهریزی هدفمند برای اجرای قصهگویی، لزوم زمانبندی مناسب و ضرورت توجه به گروههای سنی مخاطب نیز ازدیگر مواردیبود که در صحبتهای این مدرس قصهگویی برآن تاکیدشد.
الهام کمالپور همچنین به پرسشهای حاضران پاسخگفت و با دعوت از کارکنان کانون زبان استان گیلان برای همراهی با این رویداد فرهنگساز گفت: برای فرهنگسازی ضرورتدارد برای مأنوسسازی هرچهبیشتر نسل کودک و نوجوان تلاشکنیم و در این مسیر از ابزار هنری و تربیتی قصه بهرهمندشویم.