به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، نشست مجازی آموزشی و تبیینی با حضور والدین کانونیاران سراسر کشور در راستای همافزایی بیشتر در این طرح از سوی دبیرخانه برگزار شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و دبیر کانونیاران کشور، با تشکر از دغدغهمندی والدین، ضمن تبیین این طرح و اهمیت و جایگاه بحث کانونیاری، بیان داشت: انشاءالله که بتوانیم در کنار همدیگر اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و برای رشد بدنه نوجوان جامعه خود نقش کلیدی را ایفا کنیم، تربیت نوجوانان یک مساله بسیار مهمیاست که گاهی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و کمتر مورد توجه قرار داده شده، در صورتیکه نوجوانی یکی از دورههای بسیار حساس در حوزه تربیت محسوب میشود و لازم است به این دوره به طور ویژه نگاه بشود. به یاری خداوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو سال اخیر تلاش کرده است نگاه ویژهای را در حوزه تربیت نوجوانان به میدان عمل بیاورد و امروز گفتمان نوجوانمحوری بهعنوان یک گفتمان کلیدی و محوری و بهعنوان یکی از سیاستهای کانونپرورش فکری در سطح کشور محسوب میشود.
وی افزود: بنابراین اگر ما میخواهیم در مسیر تعالی آینده و اتفاقات خوبی که میخواهد در آینده برای فرزندان ما بیفتد قرار بگیریم، لازماست به این دوره حساس توجه ویژه داشته باشیم. در این دوره تغییراتی بهجهت روانشناختی، فیزیولوژیکی و جنبههای مختلف در نوجوان عزیز شکل میگیرد و همین گاهی سبب بحرانهایی برای این قشر حساس و آیندهساز میشود. ما باید تلاش داشته باشیم و آن نیازهایی که نوجوانان عزیز در این دوره دارند را نقطهزنی کنیم و این کار یعنی توجه به ضررتها، نیازها و بایستههای تربیت دوران نوجوانی و تربیت نوجوانانی که امروز هر آنچه را که کسب کنند فردا آن را در عرصههای مختلف زندگی پیادهسازی خواهند کرد. به طور طبیعی این دوره اهمیت بسیار زیادی دارد و باید همه ما در کنار هم، یعنی چه ما بهعنوان فعالان حوزه تربیت و متولیان تربیت غیر رسمی در کشور و چه شما بهعنوان والدین ارجمند و اصلیترین ضلع مثلث تربیت، اگر ما بتوانیم همراهی، هماهنگی و همافزایی با هم داشته باشیم، قطعا" اتفاقات تربیتی ظهور خواهد کرد و آن اتفاق مطلوب برای همه ما پیش خواهد آمد.
زنجانی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههایی که در دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و کانون پرورش فکری همت ویژهای روی آن داشته و اهتمام تفصیلی بر این مساله گذاشته است طرح کانونیاران است که قبل از آن در قالب طرح کانونمدرسه دانشآموزان مقطع ابتدایی با حضور در مراکز کانون تلاش میکردند که با فرآیند کانون آشنایی پیدا کنند و عضو شوند تا کارهای تربیتی و آموزشی را برای آنها انجام دهیم اما در طرحی که ذیل طرح کانونمدرسه طراحی شد با عنوان کانونیاران به دنبال این هستیم که از ظرفیت نوجوانان اولا" برای تربیت خودشان، در ثانی کنشگری اجتماعی استفاده کنیم؛ زیرا بر اساس مطالعات انجامشده سن کنشگری اجتماعی در جامعه ما بهطور میانگین به ۱۴سال که میانگین یعنی به زیر این رقم هم رسیده، به همین دلیل ما باید با تمام قوت و با دقت کافی در این مسیر حرکت کنیم.
مدیرکل کانون کرمانشاه با اشاره به اهمیت نقش نوجوانان تصریح کرد: ما امروز باید باور داشته باشیم که نوجوانان ما شخصیتهای اثرگذار اجتماعی هستند و طلیعهداران حرکت جامعه محسوب میشوند، باید به این باور برسیم و این مساله را قبول نماییم و دانستیم که نباید این نیاز کنشگری را کتمان کنیم، نوجوان امروز ما به سنی رسیده است که به دنبال مسئولیتپذیری و استقلالخواهی است و دغدغههای اجتماعی پیدا کرده و اینها همه در کنار یکدیگر این مساله را لازم و ضروری میکند که برای تربیت نسل نوجوان باید نگاه ویژهای به مساله کنشگری نوجوانان داشته باشیم و ما باید باور کنیم که یک نوجوان امروز میتواند به عنوان یک عنصر اثرگذار در سطح جامعه نقشآفرینی کند و از طرفی اگر ما بستر مناسب برای کنشگری نوجوان فراهم نکنیم، او این نیاز درونی خود را در محیطهای دیگری که از حیطه کنترل و بستر لازم برای رسیدن به آن نقطه مطلوب کنشگری هست، دنبال کند و نتیجه آن را در برخی از اتفاقات که ورود نوجوان به آسیبهای اجتماعی خواهد بود میبینم که پشیمانی را برای همه در پی خواهد داشت؛ پس امروز ما یک رسالت داریم و وظیفه داریم بستر را برای پذیرفتن مسئولیت اجتماعی، نقشآفرینی اجتماعی و کنشگری اجتماعی توسط نوجوانان فراهم کنیم تا خودش را در این عرصه به نمایش بگذارد.
وی ادامه داد: در این صورت است که بسیاری از آسیبهای اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد؛ لذا در طرح کانونیاری ما بهدنبال این هستیم که نوجوان را باور کنیم و کار برای نوجوان با نوجوان را تجربه کنیم و اتفاقا" تاکید ما بر قسمت کار با نوجوان است که نوجوان در خلال این حضور اجتماعی، نیازهایش رفع شود و باید باور کنیم که نوجوانان میتوانند شخصیتهای اثرگذار اجتماعی باشند و در این مسیر حرکت کنیم. علاوه بر نتایجی که طرح کانونیاری خواهد داشت ما باید توجه کنیم اگر میخواهیم تربیت برای نوجوانان ما شکل بگیرد نباید فقط به فکر نوجوانان خود باشیم بلکه به فکر جامعهای هم آن نوجوان در آن هست باید باشیم و باید عوامل ضد تربیت را از جامعه مخاطب بزداییم و محیط برای فعالیت و بالا رفتن نوجوان آماده باشد و نقطه هدف اصلی در طرح کانونیاران که کلید فعالیتهای ما در حوزه کانونیاران است این نکته هست که به واسطه این نقشآفرینی و این حضور و برنامههایی که ما برای کانونیاران عزیز در نظر گرفتهایم مهارتهای او افزایش پیدا کند و بستر را برای نقشآفرینی، مسئولیتپذیری و کنشگری اجتماعی نوجوان آماده نماییم تا به اتفاقات بزرگی دست پیدا کنیم و کانونیاری یک فرصت است که نوجوان برای آینده ساخته شود و ما با تمام توان در این حوزه در تلاش هستیم.
در ادامه دبیر کانونیاران کشور مباحث لازم در خصوص این طرح را برای والدین کانونیاران تبیین نمود، سپس دکتر سلیمان شهبازی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در این نشست مجازی، با تشکر از فرصت فراهم شده از سوی دبیرخانه و حضور والدین و مخاطبان نشست، عنوان نمود: دغدغهمندی والدین برای فرزندان خود بر همه ما روشن و آشکار است و به دنبال فراهم کردن مسیر رشدی سالم برای آنها هستند، ما باید بدانیم بهعنوان والدین و مربی چهویژگیهایی را نسبت به نوجوانان داشته باشیم که در حال طی کردن دوره استقلالطلبی، خودمختاری و... ویژگیهای ذاتی دوران نوجوانی است و والدین به دنبال راهحل برای هدایت نوجوان در مسیر صحیح زندگی هستند، در عین حال نوجوانان هم به دنبال درک متقابل همسو با نظرات خود هستند و این شکاف و فاصلهای که بین نوجوان و والدین ایجاد میشود بستری برای رشد آسیبها است و وحدت نظری که ما امروز به آن رسیدیم این است که ما بتوانیم از پشت عینک نوجوانان به زندگی نگاه کنیم و کاری که در مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال انجام است ایجاد این همدلی و دیدن دنیای نوجوان است.
وی ادامه داد: با توجه به دنیای نوجوانان میتوانیم متناسب با آن برنامه ارائه دهیم و از آن جهت هست که ما میتوانیم اثرگذاری پایداری بر روی نوجوانان خود داشته باشیم، ما در مسیر زیستی موفقیت زیستی، تحصیلی نوجوانان یک مثلث تحت عنوان مثلث موفقیت فرزندان داریم، خانواده امنترین، مطمئنترین و پایدارترین مکان برای بچهها هست. در دنیای ذهن نوجوان تنوعطلبی طبیعی است، اما حضور والدین و مربیان تربیتی در مسیر راه نوجوانان مهم است. برای اینکه فرزندان ما امنیت روان را در خانواده تجربه کنند و تعلق خاطر به آنها داشته باشند باید چند ویژگی داشته باشیم؛ اولین و مهمترین آن تایید و توجه و محبت به فرزندان است و یکی از ویژگیهای مطلوب کانون این است که بحث کنترل در آن کمتر است و اضطراب ارزیابی و قیاس نداریم و با کمترین سطح استرس در کانون حضور پیدا میکنند و در کانون اختیار در دست عضو و کانونیار است و مربی بهعنوان تسهیلگر در کنار او نقشآفرینی میکند.
این مقام مسئول با ذکر مثال از زندگی بزرگان بیان داشت: نقش مادرها در توجه و محبت به فرزندان بسیار مهم است و میتواند فضای رشدی آنها را تغییر دهد، برای موفقیت نوجوانان باید این باور به برسد که "من میتوانم". و ما باید کاری کنیم که نوجوانان بتوانند از همه توانمندیهای خود استفاده نمایند و در مسیر رغبتهای خود قرار بگیرند. دومین نیاز برای کودکان و نوجوانان وقت گذاشتن است و این نشست و حضور والدین در آن اتفاق بسیار خوب و نمودی از نکته است؛ باید در اولویتبندیها دقت کنیم و به حرفهای فرزندان خود و دغدغه آنها گوش کنیم و سومین نیاز فرزندان، نیاز به یک شنونده امن است و این برای جلوگیری از افسردگی در نوجوانان بسیار مهم است، و در کانون این بستر فراهم است که به دنیای درون نوجوان اعتماد کردهایم و فضا و بستر مناسب را برای نوجوانان مهیا کردهایم و کانونیاری هم فرصت خوبی برای نقشآفرینی نوجوانان میباشد.
در ادامه، دکتر شهبازی در خصوص نقش والدین در شکلگیری شخصیت و آینده نوجوانان، ویژگیهای نوجوانان و مسئولیتهای والدین مربیان توضیح داد و راهکارهای مورد نیاز را ارائه نمود و ویژگیهای لازم را در جهت حرکت در مسیر صحیح، تشریح کرد.
گفتنیاست، دبیرخانه طرح کانونیاران نشست کشوری با والدین کانونیاران را در راستای همافزایی بیشتر در این طرح سهشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰ برگزار نمود؛ همچنین از مهر ماه ۱۴۰۳ از سوی دبیرخانه طرح کانونیاران هر هفته، نشستهای مختلفی با مباحث آموزشی، فرهنگی، علمی و... با هدف دانشافزایی، مهارتافزایی و همافزایی و تبیین مباحث این طرح با ارائه موارد مورد نیاز برای کانونیاران کشور به صورت مجازی برگزار میشود.
«کانونیاران» دانشآموزان مستعدی هستند که در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رشد کرده و بر اساس نظریه سیاستی فعال و کلان در جامعهپردازی آینده ایران به عنوان نماینده کانون در مدارس معرفی میشوند و دانشآموزان مدارس را با فعالیتهای کانون آشنا میکنند.