برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون فارس به مناسبت روز جهانی افراد دارای نیازهای ویژه برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی افراد دارای نیازهای ویژه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ۱۲ آذر ۱۴۰۳ مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی را در شهرستان‌های مختلف استان برگزار کرد. این برنامه‌ها با هدف توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه طراحی شده بودند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۳ به مناسبت روز جهانی افراد دارای نیازهای ویژه، مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی در شهرستان‌های مختلف استان فارس برگزار شد. این رویدادها در شهرستان‌های شیراز، زرین‌دشت، زرقان، قیروکارزین، جهرم، آباده، مرودشت، فیروزآباد، خنج، کازرون و داراب اجرا شد و هدف اصلی آن توانمندسازی کودکان با نیازهای ویژه و ایجاد فضایی شاد و پرنشاط برای شکوفایی استعدادهای آنان بود.

برنامه‌ها با هدف تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان طراحی شده بود و شامل فعالیت‌هایی مانند نمایش‌های خلاقانه، اکران فیلم، ساخت کاردستی، قصه‌گویی، معرفی کتاب و بازی‌های گروهی می‌شد. هر یک از این فعالیت‌ها با رویکردی روان‌شناختی، به تقویت مهارت‌های اجتماعی و روانی کودکان پرداخته و فرصتی برای بیان احساسات، تقویت اعتماد به نفس و کاهش اضطراب به آنان می‌داد.

نمایش‌های خلاقانه به کودکان این امکان را داد؛ تا خلاقیت خود را شکوفا کرده و در محیطی امن، احساساتشان را به شیوه‌ای سالم بیان کنند. این نوع فعالیت‌ها موجب افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت‌های اجتماعی از طریق تعامل با دیگران می‌شود. علاوه بر این، اکران فیلم‌ها فرصتی برای کودکان فراهم آورد؛ تا از طریق شخصیت‌های داستانی، همدلی و مهارت‌های حل مسأله را تجربه کنند؛ و از دنیای اطراف خود درک بهتری پیدا کنند.

ساخت کاردستی از دیگر برنامه‌های پرطرفدار بود؛ که علاوه بر پرورش خلاقیت، موجب تقویت مهارت‌های حرکتی و دست‌ورزی کودکان شد.

 این فعالیت‌ها با افزایش تمرکز و اعتماد به نفس در کودکان، آن‌ها را تشویق به ایده‌پردازی و خلق آثار جدید می‌کرد.

قصه‌گویی نیز، بخش دیگری از برنامه‌ها بود؛ که در آن، کودکان ضمن تقویت مهارت‌های زبانی و افزایش دایره واژگان خود، قدرت تخیلشان را گسترش می‌دهند.
 این فعالیت همچنین موجب بهبود روابط عاطفی و تقویت همدلی بین کودکان شد. همچنین، معرفی کتاب‌ها به کودکان فرصتی برای آشنایی با دنیای جدید اطلاعات و داستان‌ها فراهم کرد؛ و آن‌ها را به مطالعه و بهره‌مندی از منابع مختلف ترغیب می‌کرد.

در نهایت، بازی‌های گروهی به عنوان آخرین بخش از برنامه‌ها به کودکان کمک کرد؛ تا مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، گوش دادن و حل تعارضات را تقویت کنند.

 این بازی‌ها همچنین به کاهش احساس انزوا در کودکان با نیازهای ویژه و افزایش احساس تعلق به جامعه و گروه‌های اجتماعی کمک کرد.

مربیان مجرب کانون در تمامی این برنامه‌ها با فراهم کردن محیطی امن و دوستانه، به کودکان این فرصت را دادند؛ تا از توانایی‌های خود بهره‌برداری کنند؛ و به راحتی در فعالیت‌ها مشارکت کنند.

 این برنامه‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان، فرصتی برای آنان فراهم ساخت تا در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت کرده و به رشد و شکوفایی بیشتری دست یابند.

لازم‌به‌ذکر است؛ این رویدادها نمایانگر تعهد کانون پرورش فکری به حمایت از توانمندی‌های افراد دارای نیازهای ویژه و تأکید بر اهمیت مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =