نشست علمی چالش ها و راهکارهای مخاطب شناسی در ادبیات  کودک و نوجوان

دکتر ابوالفضل حری عضو هیات علمی دانشگاه اراک در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون ضمن اشاره به تعریف و مبانی مخاطب شناسی و چالش های مخاطب شناسی در ادبیات کودک و نوجوان ،از راهکارها و رویکردهای عملی و نقش مربیان در مخاطب شناسی برای کارشناسان و پژوهشگران گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان مرکزی، در آیین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره ملی پژوهش ،نشست علمی ابوالفضل حری استاد و عضو هیات علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک با عنوان "از چه حرف می زنیم وقتی از مخاطب حرف می زنیم" چالش ها و راهکارهای مخاطب شناسی ادبیات کودک و نوجوان ، با حضور کارشناسان آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور  در روز شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ در هتل آفتاب شهر اراکبرگزار شد .

عضو هیات علمی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک در این نشست علمی در تعریف و مبانی مخاطب شناسی ،چالش های مخاطب شناسی در ادبیات کودک و نوجوان از سه مخاطب واقعی ،ضمنی و درون متنی نام برد و توضیحاتی ارائه کرد.

نشست علمی چالش ها و راهکارهای مخاطب شناسی در ادبیات  کودک و نوجوان

وی درک نیازها و علایق متغیر کودک و نوجوان را یکی از چالش های اصلی برشمرد و ایجاد تعامل بیشتر با مخاطبان را یکی از راهکارهای این چالش دانست و تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در تعریف مخاطب را به عنوان چالش مطرح کرد و گفت: هر جامعه با توجه به فرهنگ و ارزش های خود مخاطب را به شکل متفاوتی تعریف می کند و راهکار عملی آن را استفاده از نظرات کودکان و نوجوانان در تولید آثار مثل تولید محتوا و روایت چندصدایی می داند .

نشست علمی چالش ها و راهکارهای مخاطب شناسی در ادبیات  کودک و نوجوان

ابوالفضل حری استفاده از موضوعات جهانی ،پرهیز از کلیشه های فرهنگی ،ایجاد شخصیت های چند فرهنگی ،توجه به جزئیات فرهنگی و انتخاب مکان و زمان انعطاف پذیر، استفاده از زبان و نمادهای جهانی و دریافت بازخورد از مخاطبان مختلف را جز عناصر داستانی شمرد که می تواند برای طیف های مختلف فرهنگی جذاب باشد.

وی از چالش سوم به عنوان تاثیر رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی یاد کرد و گفت ایجاد ریتم سریع ،استفاده از ساختار چندلایه، ترکیب با عناصر چندرسانه ای ،تمرکز برهیجانات قوی ،بازنویسی داستان های کلاسیک با رویکرد مدرن ،خلق داستان های چندوجهی ،توجه به موضوعات روز دیجیتال ، ایجاد فضای تعاملی را از راهکارهای رقابت با دنیای دیجیتال دانست .

دانشیار دانشگاه اراک، یکی از راهکارهای مهم را توجه به ویژگی های فردی مخاطبان و شخصی سازی آموزش و پرورش عنوان کرد ،اینکه ویژگی شخصیت ها و نیازهای فردی هر گروه مخاطب شناسایی گردد. دکتر حری چالش چهارم را برخورد کلیشه ای با گروه های سنی مختلف دانست و راهکار آن را بهره گیری از نمونه های موفق داخلی و بین المللی دانست و نقش مربیان را مهم دانست که با معرفی محتوای مناسب با مخاطبان ،دریافت و انتقال بازخورد به تولید کنندگان محتوا و اهمیت این نقش فرایندی در مخاطب شناسی مطرح کرد.

گفتی است این نشست علمی همزمان پخش آنلاین وبیناری برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پخش زنده برای سایر علاقمندان در پیام رسان شاد نیز اجرا شد.

نشست علمی چالش ها و راهکارهای مخاطب شناسی در ادبیات  کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =