از دل گنجینه کانون گوهرهای بسیار با ارزشی به این سرزمین اهدا شده است/کارهای کانون ریشه ای و عمیق  است

 تربیت هنری بخش مهمی از تعلیم و تربیت را شامل می شود و به جهت تاثیر معناداری که بر روی رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان دارد، شایسته توجه است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان؛ فعالیت و تربیت هنری معمولا در محیط هایی فراتر از مدارس انجام می گیرد که در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان موثر هستند و می توان آن محیط ها را با اهداف نظام آموزشی همسو ساخت.

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله محیط های فعال هنری است که نقش فعالیت های آن در کیفیت بخشی به تربیت هنری  بی بدیل و غیر قابل انکار است. در همین راستا در دی سال ۱۳۴۴ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.
 
ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت، هدف اصلی کانون برشمرده شده است و با گسترش فعالیت‌های کانون «مجتمع‌های بزرگ فرهنگی و هنری» در بیشتر شهرها راه‌اندازی شد.

میزان نقش آفرینی آموزش فعالیت های فرهنگی کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای سطح خلاقیت نوجوانان برکسی پوشیده نیست و این مهم در دهها بلکه صدها تحقیق و پژوهش علمی و دانشگاهی  به اثبات رسیده است که نوجوانانی که در فعالیت های کانون  شرکت داشته اند، نسبت به نوجوانانی که در این فعالیت ها شرکت نداشته اند از خلاقیت بالاتری برخوردارند.

 بر اساس شنیده ها، قرار است کانون در طرح تقویت نظام آموزش و پرورش کاملاً با مدارس و آموزش و پرورش ادغام شود که با توجه به ضرورت وجود کانونی مستقل و توجه به دغدغه فعالان حوزه کودک و نوجوان با  طرح این دغدغه و همچنین اهمیت و نقش کانون درشکل گیری درست  ابعاد مختلف شخصیتی و فکری کودکان و نوجوان با "محمدذاکری" ،استاد دانشگاه،پژوهشگر،شاعر، نویسنده و از اعضای قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان به گفتگو نشستیم.

 محمد ذاکری در خصوص طرح ادغام و الحاق کانون  با آموزش پرورش  به صراحت گفت : این ایده ادامه همان نظرات نا پخته و غیر کارشناسی در دولت قبل است. دولت جدید با شعار غنای فعالیت های فرهنگی توانست اعتماد و رای اکثریت مردم را کسب کند، یقینا غنای فرهنگی با رشد، تعالی و گسترش آن باید همراه باشد نه ادغام. آن هم ادغام در ادارات آموزش وپرورش که از لحاظ ساختاری به حد کافی بزرگ ،فربه ، سنگین و نا کارآمد هستند .

وی بیان کرد: ادارات آموزش و پرورش بنا بر اعلام رسمی دولتی در بحث آموزش هم در سال های اخیر موفق نبوده و بسیار گرفتار و پرمشغله هستند چه برسد به امر پرورش.

کسانی از سر بیکاری به فکر کاری افتاده اند

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه گویا کسانی از سر بیکاری به فکر کاری افتاده باشند که به شدت تخصصی است تصریح کرد : ادغام کانون در این ادارات پرمشغله، عملا جز به حاشیه رفتن و آسیب جدی به فعالیت های کانون نتیجه ای ندارد .پافشاری بر ایده غیر کارشناسی و غیر علمی ادغام، نوعی لج بازی با واقعیت های رایج است.

وی ادامه داد:آموزش و پرورش اگر قدرت زایندگی و آفرینندگی در عرصه پرورش داشت می بایست به وضعیت رهاشده امور پرورشی در مدارس رسیدگی می کرد و از هدر رفتن این همه سرمایه انسانی و تربیتی جلوگیری می کرد برای مثال از ناکارامدی فعالیت های پرورشی مدارس ، برای مشت نمونه خروار، به نزدیک ترین مدرسه محل زندگی تان بروید و به نوع برگزاری مراسم صبحگاه مدارس و میزان انگیزه و علاقه دانش اموزان برای شرکت در فعالیت های آن دقت کنید تا دلسوزی ما را بیشتر درک کنید.

از دل گنجینه کانون گوهرهای بسیار با ارزشی به این سرزمین اهدا شده است/کارهای کانون ریشه ای و عمیق  است

 این نویسنده و پژوهشگر در خصوص دلایل صیانت از ساختار و نهاد کانون ابراز کرد : یکی از علت ها تخصصی بودن این نهاد است. شما نگاه کنید با این که امر مطالعه وکتابخوانی امری عمومی است با این حال کتابخانه ها و انتشارات کانون ساخته شده اند تا افراد به صورت خاص در این زمینه آموزش ببینند و کتاب و محتوای متناسب تولید شود .درست مانند اینکه شما در یک جنگل وسیع یک باغ اختصاصی از گل ها را هم بسازید لذا عقل سلیم حکم می کند که این باغ را با هر زحمتی که هست حفظ کنید و آن را به چشمان دیگران هدیه بدهید، نه اینکه به اشتباه با هدف ادغام در جنگل، این باغ را خراب کنید و آن را در فضای بیرون ادغام کنید.

هنر در آفریدن ، رشد و ارتقا است

محمد ذاکری تاکید کرد: هنر در آفریدن ، رشد و ارتقا است وگرنه برای ویران کردن که برنامه لازم نیست و هر کس می تواند با یک کبریت بزرگ ترین گنجینه های جهان را به خاکستر تبدیل کند.

وی در ادامه این گفتگو به نقش و تاثیر فعالیت های کانون در حفظ هویت ، فرهنگ بومی و ایرانی خصوصا در استان مرزی مانند هرمزگان که متاثر از فرهنگ های وارداتی است پرداخت و گفت : بگذاریم از حوزه نظر به حوزه عمل بیاییم و با بیان یک نمونه عینی به درک بهتری از فعالیت و اثر گذاری کانون بر محیط فرهنگی مخاطبانش بپردازیم.

از دل گنجینه کانون گوهرهای بسیار با ارزشی به این سرزمین اهدا شده است/کارهای کانون ریشه ای و عمیق  است

این عضو قدیمی کانون هرمزگان ابراز کرد : در استان هرمزگان نزدیک به دو سال است که با رویکرد حفظ و گسترش فرهنگی محلی و خرده فرهنگ ها،  مسابقه ای سراسری به نام "جشنواره حرا "پا گرفته است. این رخداد در سال دوم خود با حجم گسترده ای از استقبال دانش آموزی مواجه شد که با اشتیاق فراوان به آفرینش انواع گونه های ادبی به زبان و گویش های محلی پرداختند.

درخت کانون را با ایده اشتباه ادغام نابود نکنیم

ذاکری با تاکید بر اینکه درخت کانون را با ایده اشتباه "ادغام" نابود نکنیم اذعان داشت: در دومین فراخوان این مسابقه  به یکباره  با حجم بزرگی از قصه و شعر و متن ادبی و ...رو  برو شدیم که بعضا در جشنواره های رسمی جایی برای طرح و عرضه نداشتند و در عوض در سایه درخت کانون توانستند عرضه شوند. این موفقیت ها و رخدادها اتفاقی نیست بلکه دقیقا برآمده از دل سیاست های این نهاد فرخنده است.

کارهای کانون ریشه ای و عمیق هستند

وی همچنین در خصوص تاثیر فعالیت های کانون بر آینده و موفقیت کودکان در مقاطع مختلف زندگی  نیز گفت: کارهای کانون ریشه ای و عمیق هستند چرا که همان طوری که احتمالا شما هم می دانید ماندگار ترین تربیت ها، آن هایی هستند که در کودکی ذهن و دنیای کودکان را به درستی و زیبایی ساخته اند.لذا کانون در تربیت کودکان فقط گروه سنی آن ها را مثلا تا نوجوانی یا جوانی مد نظر ندارد و هدف آموزش های کانون، هدف متعالی تربیت است. یعنی ساختن انسان هایی است که در هر سنی که باشند تربیت شده رفتار کنند و دنیایی از نیکی و زیبایی بسازند.

 لازم به ذکر است ؛آنچه در جامعه بسیار تأثیرگذار است و بر حوزه های دیگر همچون حوزه های مهمی چون سیاست و اقتصاد برتری دارد و متأسفانه به آن کمتر توجه می شود فرهنگ جامعه است  و متعاقب آن کار فرهنگی نیز دارای ظرایف بسیاری است و در مقام عمل نیز با دشوراری های مختلفی همراه است که اگر با تدبیر و شناخت کامل از آن و قشر مخاطب؛ وارد عمل نشویم ممکن است نه تنها تأثیر مثبت نداشته بلکه به شکل منفی ظاهر و فعالیت تبدیل به کار ضد فرهنگی شود که در این رابطه یکی از دستگاه های فعال امر فرهنگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به صورت تخصصی بامربیان متخصص، دلسوز و دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان بار این مسئولیت خطیر و پر کردن خلاء آثار و محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان را بر دوش می کشد.

از دل گنجینه کانون گوهرهای بسیار با ارزشی به این سرزمین اهدا شده است/کارهای کانون ریشه ای و عمیق  است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای وسیع‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودک و نوجوان و از مهم‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این دو گروه سنی در ایران و تهیه‌کننده مهم فیلم‌ها و سایر فرآورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان است.

هرآنگاهی که ما برای امر آموزش و فرهنگسازی جامعه هزینه نماییم و انرژی بگذاریم ؛جامعه ای توانمند تر ، شادابتر ، فهیم تر  خواهیم داشت که دارای حداقل های آسیب اجتماعی می باشد.

جایگاه و فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا بدانجا دارای اهمیت است که رهبرفرزانه انقلاب اسلامی، نگاه بسیار وسیعی به این مجموعه آموزشی و فکری داشته و در دیدار خود با مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می فرمایند: "من به شما عرض کنم که شما مربّی عزیز، شما که در کتابخانه با کودک مواجه می شوید ، شما که قصّه می گویید ، شما که کتاب می فرستید ، شما که کتاب می خوانید و شما که در کار هنری و آفرینش هنری خودتان ، آن کودک را مخاطب قرار می دهید ، بدانید که الان درست روی نقطه‌ی اصلی و اساسی حرکت می کنید . شما درست آن کاری را که باید انجام گیرد انجام می دهید ".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =