قصه‌گویان بر اساس نیازهای کودکان و نوجوانان به تولید قصه بپردازند

فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با حضو در مرحله استانی بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی مازندران با اشاره به اهمیت بیان قصه‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان گفت: مهم است که نیاز امروز کودکان و نوجوانان را در نظر بگیریم و قصه‌هایی که مورد بازنویسی و بازآفرینی قرار می‌گیرد، مناسب ذائقه و نیاز کودکان و نوجوانان باشد.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در گفت‌وگو با روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، با بیان اینکه در طول این سال‌ها جشنواره قصه‌گویی به رشد و بالندگی خوبی از نظر کمی و کیفی رسیده است، گفت: در سال جاری شاهد رشد بیشتر جشنواره بودیم.

فروهر معدنی با اشاره به اینکه عمومی‌سازی و ترویج فرهنگ قصه‌گویی از اهداف ماست، افزود: سعی داریم قصه‌ها را به فضای درون خانه‌ها ببریم تا یکی از برنامه‌های دورهمی و سرگرمی خانواده‌ها باشد.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی و در عین حال کم‌هزینه‌ترین و بهترین وسیله برای گذراندن اوقات فراغت است، ادامه داد: یکی از دستاوردهای جشنواره پس از بیست‌وششمین دوره، توجه به بخش علمی قصه‌گویی است که اساتید و محققان بزرگی در آن قلم زدند و به ما کمک می‌کنند تا قصه را با شناخت کافی به‌روزرسانی کنیم.

معدنی با اشاره به اهمیت بیان قصه‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان، افزود: مهم است که نیاز امروز کودکان و نوجوانان را در نظر بگیریم و قصه‌هایی که مورد بازنویسی و بازآفرینی قرار می‌گیرد، مناسب ذائقه و نیازکودکان و نوجوانان باشد.

مدیر آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان اینکه در سال جاری قالب‌های بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مازندران از تعداد ۴ به ۱۳ قالب افزایش یافت تا قصه‌گویانی با توانمندی‌های مختلف را جذب کنیم، ادامه داد: هر محتوایی با قصه قابل انتقال است؛ مانند محتوای علمی یا اتفاقاتی که در غزه و لبنان می‌افتد که همه در جای خود ارزشمند است.

معدنی با اشاره به اینکه از سال گذشته توجه بیشتری به ترویج فرهنگ قصه‌گویی در رسانه شد، ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۸ هزار دقیقه آنتن زنده برای جشنواره بین‌المللی داشتیم.

وی بیان کرد: می‌خواهیم به سمتی برویم که بستری برای آموزش قصه‌گویی برای اقشار مختلف فراهم کنیم و بر نقش مهم قصه‌گویی مادران تاکید داریم. این مسئول فرهنگی با اشاره به اهمیت آموزش قصه‌گویی برای معلمان مدارس به خصوص مدارس ابتدایی، تاکید داشت: به نظرم کمتر به این بسترها توجه کرده‌ایم و لازم است به این حوزه توجه بیشتری شود.

مدیر آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری با بیان اینکه یکی از شاخص‌های بیان قصه، توجه به پیام آن است، افزود: در واقع پیام، همان محتوای تربیتی است. به طوری که حتی محتوای بومی و محلی حاوی پیام‌های تربیتی هستند.

وی با اشاره به اینکه تزریق امید به مخاطب نیز از اهداف قصه‌گویی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی جامعه نیاز به امیدآفرینی ضروری است؛ باید امید را به جان مخاطبین تزریق کنیم.

معدنی در ادامه این گفتگو به استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: در سال جاری قصد داریم فیلم قصه‌های برگزیده و مناسب را در بستر فضای مجازی بارگذاری کنیم تا کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان بیشتری از آن‌ها به عنوان منبع مناسب استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همه ما می‌دانیم که متن کتاب داستان‌هایی که در کانون نوشته می‌شود، نیاز به بازنویسی دارد تا برای قصه‌گویی آماده شوند، افزود: در کنار آن لازم است نویسندگان به ما کمک کنند. بر همین اساس، دست آنان را به گرمی می‌فشاریم، چون دنبال این هستیم که اهداف و پیام‌های ادبی را با بیان دلنشین به مخاطب انتقال دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =